۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
مشکل نفت کشور، تحریم هاست نه کاهش تقاضای جهانی| ۵۰ پالایشگاه جهان با نفت ایران کار می کنند
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار مطرح کرد

مشکل نفت کشور، تحریم هاست نه کاهش تقاضای جهانی| ۵۰ پالایشگاه جهان با نفت ایران کار می کنند

سلیمان پور، کارشناس انرژی که معتقد است تقاضای ایجاد شده در بازار جهانی تنها در یک بازه کوتاه مدت می تواند صادرات ایران را افزایش دهد، گفت: کاهش صادرات ما به خاطر تحریم ها بوده، که همچنان ادامه دارد.

بازار، گروه انرژی: جدیدترین آمارهای اعلامی از افزایش تولید نفت ایران خبر می دهد. آنگونه که آمارها نشان می دهد ایران در ماه آوریل بطور متوسط روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است؛ در ماههای مارس و فوریه میزان تولید نفت این کشور به ترتیب ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه و دو میلیون و ۱۷۶ هزار بشکه اعلام شده بود که این در حالی است که ایران هنوز با تحریم‌های شدید نفتی مواجه است.

حالا این سوال مطرح می شود که افزایش تقاضای ایجاد شده در بازار جهانی توانسته میزان تولید و صادرات ایران را افزایش دهد یا امیدواری ها نسبت به رفع تحریم ها تا حدی نگرانی ها نسبت به خرید نفت از ایران را از بین برده است؟ جواد سلیمان پور کارشناس حوزه انرژی در اینباره به بازار می گوید: کاهش صادرات ما عمدتا به خاطر تحریم و فشارهای آمریکا به خریداران نفت ایران بوده است. این فشار ها همچنان باقی است. او  همچنین ادامه می دهد که افزایش تقاضا در بازار جهانی طی یک بازه زمانی کوتاه مدت می تواند صادرات ایران را به اندازه چند صد هزار بشکه افزایش دهد اما نمی تواند صادرات ایران را به مقدار قبل از تحریم ها بازگرداند.

متن گفتگوی بازار با «جواد سلیمان پور» کارشناس انرژی  با خبرگزاری «بازار» در ادامه می خوانید:

کاهش صادرات ما عمدتا به خاطر تحریم و فشارهای آمریکا به خریداران نفت ایران بوده است و افزایش فروش نفت ایران به مقدار قبل از تحریم ها مستلزم به نتیجه رسیدن مذاکرات و توافق هسته ای است

* پیش بینی های موجود از افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی حکایت می کند و مسئولین دولتی هم پارسال از افزایش صادرات به ۲.۳ میلیون بشکه سخن می گفتند. با توجه به این رشد تقاضا، این احتمال که تقاضا برای نفت ایران حتی در صورت ادامه تحریم ها هم افزایش پیدا کند، وجود دارد؟
حدود ۵۰ پالایشگاه در سراسر جهان وجود دارند که با نفت ایران کار می کنند. تقاضای این پالایشگاه ها در سال های تحریم به نوعی پاسخ داده شده و اینطور نبوده که لنگ نفت ما باشند. هرچند که ممکن است این تحریم ها به آنها نیز هزینه اضافی را تحمیل کرده باشد.

به همین دلیل باید گفت که افزایش تقاضایی که در بازار ایجاد شده به نوعی به فروش نفت ایران کمک می کند؛ اما این افزایش تقاضا نمی تواند همه مشکل ما را حل کند. نباید فراموش کرد که کاهش صادرات ما عمدتا به خاطر تحریم و فشارهای آمریکا به خریداران نفت ایران بوده است. این فشار ها همچنان باقی است.

پیش بینی هایی که درباره رشد صادرات نفتی ما افزایش سهم ما از بازار جهانی برای امسال صورت گرفته مستلزم به نتیجه رسیدن مذاکرات و توافق هسته ای است.

حدود ۵۰ پالایشگاه در سراسر جهان وجود دارند که با نفت ایران کار می کنند. تقاضای این پالایشگاه ها در سال های تحریم به نوعی پاسخ داده شده و اینطور نبوده که لنگ نفت ما باشند

* در واقع اگر توافق هسته ای ایجاد نشود، صادرات نفت ایران همانند سال های گذشته وضعیت خوبی را نخواهد داشت؟ این رشد تقاضا تا چه اندازه می تواند فروش ما را افزایش دهد؟
اگر تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو نشود، افزایش تقاضای ناشی از شروع واکسیناسیون و رشد اقتصاد جهانی نمی تواند کمک شاخصی به فروش نفت ایران بکند. اما در بازه کوتاه مدت تا حدی می تواند میزان فروش نفت ما را افزایش دهد. در واقع ایران امید دارد که به واسطه گشایش هایی که در برجام ایجاد می شود، نفت بیشتری بفروشد و صادرات خود را به بالای ۲ میلیون بشکه برساند. اما افزایش تقاضا در بازار جهانی تنها در حد چند صد هزار بشکه  می تواند به فروش نفت ایران کمک بکند.

از طرفی باید توجه داشت که تحریم ها نه تنها اقتصاد ایران در فروش نفت به چالش کشیده بلکه منجر به کاهش سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت هم شده است. بنابراین اگر مسیر روابط ایران با دنیا باز شود سرمایه و تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شده و مخازنی که نیمه کاره مانده‌اند تکمیل و توسعه داده می‌شوند. همچنین راندمان برداشت از میادین هم افزایش پیدا می کند.   

ایران در بازه کوتاه مدت حدود ۶ ماه می تواند ظرفیت تولید خود  را به مقدار قبل از تحریم ها یعنی ۴.۲ میلیون بشکه برساند

* با توجه به اینکه در سال های گذشته به واسطه تحریم ها، تولید نفت ایران به شدت کاهش پیدا کرده بود، آیا امکان سریع افزایش تولیدات نفتی ایران وجود دارد؟
یک سری از میادین که قابلیت بازگشت سریع به تولید دارند. ضمن اینکه وزارت نفت مدعی است که می تواند در کمتر از دو ماه تولیدات خود را به ۳.۵ میلیون بشکه افزایش دهد. از طرفی در سال های گذشته طرح هایی تحت عنوان ۲۷ مخزن با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در وزارت نفت اجرایی شده است. بر اساس این طرح یک سری شرکت ها طرف قرارداد با وزارت نفت طرح نگه داشت و افزایش تولید میادین قدیمی را اجرایی کردند. اجرای این طرح ظرفیت خیلی خوبی را ایجاد و می تواند پتانسیل بازگشت ایران به بازار را افزایش دهد. اما در بازه کوتاه مدت حدود ۶ ماه می توانیم به ظرفیت تولید قبل از تحریم ها یعنی ۴.۲ میلیون بشکه بازگردیم.  

کد خبر: ۸۸٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha