۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
پیوستن ایران به کلوپ دارندگان ابررایانه با رونمایی از «ابررایانه سیمرغ»
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد

پیوستن ایران به کلوپ دارندگان ابررایانه با رونمایی از «ابررایانه سیمرغ»

یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با رونمایی از ابررایانه سیمرغ در یکشنبه هفته آینده ایران به کلوپ دارندگان ابررایانه می‌پیوندد.

به گزارش بازار، وحید یزدانیان به نقش ابررایانه در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در جهان مرتب داده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تولید می‌شود و هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم باید براساس تحلیل این داده‌ها باشد و به همین دلیل کشورهای مختلف سالهاست که بحث ابررایانه و موضوع ابررایانش را در دستور کار خود قرار داده اند و سامانه‌هایی را توسعه داده اند که بتواند داده‌های بزرگ را تحلیل کند و براساس آن تصمیمات منطقی اتخاذ شده را در اختیار سیاست گذاران قرار دهند.

وی گفت: ابررایانه طیف وسیعی دارد و ما با داده‌های عالمانه و علمی مورد کاربرد در طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و با داده‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی مواجهیم که همه این داده‌ها باید تحلیل شود و براساس آن راهکارهایی در اختیار متخصصان و متبحران قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید شده است و این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر سال ۵۰۰ ابررایانه بزرگ دنیا، رده بندی و اعلام می‌شود.

یزدانیان گفت: با توجه به این که داده‌ها اندک اندک زیاد می‌شود و نیاز به پردازش است یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم، داشتن ابررایانه است چرا که کشوری که ابررایانه دارد مستقل است و خودش می‌تواند با سرعت داده‌های خود را تحلیل کند و تصمیماتی دقیق و منطقی بگیرد که در نهایت منجر به افزایش رفاه مردم شود.

وی افزود: متخصصان داخلی ما احتیاج به پردازش سنگین داده‌ها دارند و محققان و متخصصان ما مجبورند از کشورهای صاحب این فناوری نوبت بگیرند و مدت‌ها در صف بمانند تا داده هایشان را برایشان تحلیل کند و گاهی اوقات این زمان شش ماه به طول می‌انجامد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این در شرایطی است که ما نیاز به اخذ سریع یک تصمیم داریم، اما تحلیل داده‌های ما زمان می‌برد.

یزدانیان افزود: در آستانه افتتاح ابررایانه سیمرغ هستیم و موضوع توسعه ابررایانه چند سالی است که در کشور ما شروع شد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشقدم بود و البته چند مجموعه دانشگاهی دیگر هم اقدامات خوبی انجام دادند.

وی گفت: مهم داشتن ابررایانه در ابعاد ترافلاپس و پتافلاپس است که به معنای قدرت پردازش بالا محسوب می‌شود و ما هم اکنون امکان پردازش‌های پایین را داریم، ولی زمانی که به قدرت پردازش بالا نیاز پیدا می‌کنیم آنجاست که این ابررایانه برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ از یک سال پیش در دانشگاه امیرکبیر و با بهره گیری از متخصصان داخلی و دانش و توانمندی خودمان انجام شده است، افزود: البته بخشی از تجهیزات سخت افزاری از خارج از کشور تأمین شد، اما طراحی آن بومی بوده است.

یزدانیان گفت: این ابررایانه که قرار است یکشنبه هفته آینده افتتاح شود ظرفیت پردازشی اش در ابعاد نیم پتافلاپس است و با توسعه‌هایی که انجام می‌شود به ظرفیت یک پتافلاپس خواهد رسید.

وی افزود: البته یک بتافلاپس پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست، اما کمتر از ۱۰ کشور صاحب این فناوری هستند و ما وقتی به ۵۰۰ ابررایانه دنیا نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر مختص کشورهای محدودی از جمله امریکا و چین است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با رونمایی از ابررایانه سیمرغ به جمع دارندگان ابررایانه می‌پیوندیم و بخشی از خدمات این ابررایانه در اختیار محققان و دانشگاهیان برای حوزه داده‌های صنعتی و اقتصادی قرار می‌گیرد.

یزدانیان به کاربرد این ابررایانه در صنعت پویانمایی و فیلم سازی اشاره کرد و افزود: کیفیت پویانمایی‌هایی که در برخی کشورها ساخته می‌شود متفاوت با پویانمایی‌های داخل کشور ماست و قطعاً صنعت پویانمایی کشور ما باید رشد بیشتری کند و محتوای بومی داشته باشد.

وی به کاربرد ابررایانه‌ها در مباحث هواشناسی و موضوعات ترافیکی اشاره کرد و گفت: اکنون به سبب تنگناهایی که به واسطه کرونا ایجاد شد شاهد کاهش قابل توجه سفرهای بین شهری هستیم، اما به خاطر داریم که در ایام تعطیلات یک دفعه در برخی جاده‌ها ترافیک می‌شد و تحلیل این که از چه مسیری برای تردد استفاده کنیم امر ساده‌ای نیست و مؤلفه‌های متعددی دارد که قطعاً به تعداد روزهای تعطیل و شرایط آب و هوایی و زمان تعطیلات ارتباط دارد و هر چه این مؤلفه‌ها زیاد شود داده‌های ما پیچیده‌تر خواهد شد و برای همین است با وجود این که شاید به ما سفارش شود که از فلان جاده سفر کنیم، اما می‌بینیم که همان جاده چقدر ترافیک دارد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با پردازش این اطلاعات و از طریق ابررایانه‌ها می‌توانیم مدلی طبیعی در اختیار داشته باشیم و بهترین مسیرهای درون شهری و برون شهری را برای تردد انتخاب کنیم.

یزدانیان درباره کاربرد ابررایانه‌ها در مدل‌های اقتصادی نیز افزود: مثلاً ما در حوزه انرژی شاید شاهد وقوع بحران در یکی دو سال آینده باشیم که این مشکل می‌تواند در زمینه داده‌های آب نیز اتفاق بیفتد و پیش بینی این موضوع ساده نیست و ما می‌توانیم داده هایمان را از طریق ابررایانه‌ها تحلیل کنیم.

وی گفت: شاید برای ما عجیب باشد که چرا برخی از کشورهای دنیا دچار کمبود مواد غذایی نمی‌شوند با این که بحران‌های طبیعی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و شاید ما در هر جایی شاهد فصل پرآب و یا کم آب و یا افزایش درجه حرارت باشیم، اما این که در برخی کشورها دچار کمبود مواد غذایی و بحران نمی‌شویم به خاطر تحلیل‌هایی است که براساس این داده‌ها انجام می‌شود و وقتی با هوش مصنوعی تلفیق می‌شود سیاست گذاران می‌توانند پیش بینی کنند که چه کمبودهایی در بحث مواد غذایی ایجاد خواهد شد و حتماً تمهیداتی برای رفع آن در نظر می‌گیرند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در بحث نوسانات ارز و بازار هم این موضوع کاربرد دارد و هم اکنون که رمز ارزها وارد شده است می‌توان نوسانات لحظه‌ای آن را پیگیری کرد و قطعاً از طریق هوش مصنوعی و پردازش‌های سنگین کنترل این موارد قابل حصول است.

قرار است مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ، یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مسئولانی از وزارت علوم، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و در دانشگاه امیر کبیر برگزار شود.

کد خبر: ۸۸٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha