۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
گیربکس خورشیدی ۳۰ کیلو وات در زنجان ساخته شد
به همت گروه صنعتی همپا؛

گیربکس خورشیدی ۳۰ کیلو وات در زنجان ساخته شد

زنجان- حسینی علایی، مدیرعامل گروه صنعتی معدنی همپا گفت: برای نخستین بار یکی از پیچیده‌ترین گیربکس‌های صنعتی به دست متخصصان داخلی در زنجان ساخته شد.

سید نوید حسینی علایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای نخستین بار یکی از پیچیده‌ترین گیربکس‌های صنعتی به دست متخصصان داخلی ساخته شد، گفت: مهندسی معکوس، طراحی و ساخت یکی از پیچیده‌ترین گیربکس‌های صنعتی، مشهور به گیربکس خورشیدی ۳۰ کیلووات توسط این گروه صنعتی معدنی ساخته شد.

وی اظهار کرد: گیربکس خورشیدی ۳۰ کیلو وات ساخت کشور ایتالیا و شرکت مشهور به رجیانا است که با مهندسی معکوس به مرحله‌ ساخت و تولید رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی همپا تصریح کرد: مراحل ساخت این گیربکس از طراحی تا تولید در حدود یک سال زمان برد ولی در نهایت محصولی با کیفیت بالا تولید شد و گیربکس تولید شده بیش از هشت ماه است در سخت‌ترین محل خط تولید شرکت صنایع خالص‌سازان روی زنجان کار می‌کند و از نظر دما و آمپر، به استناد داده‌های ثبت شده عملکرد بهتری از نمونه‌ی خارجی دارد.

حسینی علایی خاطرنشان کرد: با حمایت شرکت صنایع خالص سازان، نمونه گیربکس ایتالیایی به طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت محصول مشابه آن به همت متخصصان این گروه تولید شد.

وی گفت: بر اساس آزمون‌های استاندارد، نوع مواد و متریال اجزای مختلف گیربکس تعیین شده و همچنین شیوه‌ ساخت هر بخش، مورد تحلیل قرار گرفت و با توجه به ظرافت ابعاد و نوع طراحی قطعات این گیربکس، به منظور تهیه نقشه‌ سه بعدی، با استفاده از امکانات موجود در گروه صنعتی و معدنی همپا، تمام قطعات گیربکس خورشیدی مذکور به طور مجزا و با به کارگیری چندین دوربین تخصصی از نوع «COMET L۳D ۵M» و «COMET ۵ ۲M» از زوایای مختلف، به طور همزمان تصویربرداری شده و بدین ترتیب، دقیق‌ترین نقشه‌ سه بعدی ممکن از قطعات، با استفاده از تکنیک ابر نقاط تهیه شد.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی همپا افزود: قالب و مدل هر قطعه بر اساس مدل ابر نقاط ساخته شده و با توجه به امکانات موجود در گروه صنعتی معدنی همپا، عملیات ریخته‌گری، تراش‌کاری و ماشین‌کاری با بالاترین دقت ممکن انجام شد و در این مرحله بر پایه‌ نتایج آنالیز قطعات و همچنین تحلیل و بررسی‌های مهندسی، انتخاب مواد و متریال هر بخش با توجه به عملکرد آن قطعه صورت گرفته و سعی شد تا جای ممکن استانداردهای بالاتری از دستگاه اصلی در نظر گرفته شود.

حسینی علایی ادامه داد: در مرحله‌ بعد با کمک تکنیک‌های مهندسی مواد و مکانیک از جمله عملیات حرارتی، سختی و کیفیت لازم برای هر قطعه تامین شده و در نهایت مونتاژ گیربکس انجام شد و گیربکس خورشیدی رجیانا دارای دو طبقه مختلف می‌باشد که هر طبقه شامل چهار چرخ دنده بوده و تنظیم و مونتاژ این چرخ دنده‌ها، نیازمند دقت مهندسی بالایی است و همچنین برای انتقال قدرت گیربکس به پروانه‌ همزن تانک، لازم بود که جعبه بلبرینگ نیز ساخته شود و بر اساس فرآیند تشریح شده این بخش نیز در گروه صنعتی معدنی همپا با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه این موفقیت حاصل حمایت شرکت صنایع خالص‌سازان و نیز تلاش و دانش همکاران گروه صنعتی معدنی همپا بوده، عنوان کرد: در طی فرآیند ساخت همواره مشاوره‌ی فنی از متخصصان شرکت خالص‌سازان در دستور کار قرار داشته و حمایت‌های مدیرعامل، قائم مقام و مدیر فنی این شرکت نقش موثری در این موفقیت داشته است.

گفتنی است گروه صنعتی معدنی همپا، متشکل از چند شرکت دانش محور و دانش بنیان می‌باشد که با تکیه بر تجربه‌ متخصصان و دانش فنی اساتید دانشگاهی در زمینه‌های معدنکاری، طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی و نیز ارائه خدمات مهندسی فعالیت دارد.

کد خبر: ۸۸٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha