۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
بترسان، سهم مفت بخر| قیمتها بسیار جذاب است
مدیرعامل کارگزاری بورسیران در گفتگو با بازار؛

بترسان، سهم مفت بخر| قیمتها بسیار جذاب است

حامدی مدیرعامل کارگزاری بورسیران بخشی از ترس ایجاد شده در بازار را عمدی می‌داند و می‌گوید: افرادی که به دنبال ایجاد ترس در بازار هستند می‌خواهند سهم‌ها را ارزان از دست سهامدار در بیاورند.

بازار؛ گروه بورس: اکبر حامدی مدیرعامل کارگزاری بورسیران می‌گوید که اگر یک گام از طرف سیاست‌گذاران برای حمایت از بازار سرمایه برداشته شود و با توجه مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین به تعادل رسیدن دلار، بازار سرمایه در این قیمت‌های که دارد بسیار جذاب و خوب است.

 یک ترسی در بازار ایجاد کردند و با ایجاد این ترس به دنبال این هستند که سهامدار سهم را مجبور به فروش سهم ارزنده خود با قیمت پایین کنند و سهم را خریداری کنند

معاملات بازار در این روزها ناشی از رفتار سهامداران حقوقی و بخشی اندکی هم سهامداران حقیقی است که بیشتر تمایل به فروش سهم تا نگهداری آن دارند. سهامداران حقوقی به گفته فعالین بازار در حال نوسان گیری و گرفتن سود بیشتر در این بازار هستند بنابراین در یک روز شاهد جمع کردن صف فروش یک سهم و در آخر بازار اقدام به فروش همان سهم می‌کنند.

حامدی در گفتگو با بازار این رفتار حقوقی‌ها را تایید کرد و گفت: حقوقی‌های بازار رفتارهای غیر اصولی انجام می‌دهند، سهمی که با اعلام یک خبر مثبت باید رشد کند، اجازه رشد به آن نمی‌دهند یا اینکه سهم را در ابتدا می‌خرند و سپس همان سهم را لحظاتی بعد می‌فروشند.

او گفت: ناظر بازار سرمایه همانگونه که با سهامدار حقیقی برخورد می‌کند و در صورت کوچکترین تحرک سفارشات آن را ابطال می‌کند باید با حقوقی‌های بازار هم برخورد جدی کند.

عملکرد حقوقی‌ها بارها از سوی سهامداران حقیقی و فعالین بازار سرمایه مورد انتقاد بوده و از سال گذشته با افزایش تعداد سهامداران حقیقی درخواست تشکیل یک اتحادیه یا مجموع از سهامداران حقیقی بیشتر شد. به تازگی جعفر جمالی عضو هیات مدیره سازمان بورس از نهای شدن مستندات تشکیل و صدور مجوز کانون سهامداران حقیقی خبر داد.

حامدی اعتماد سهامداران به بورس را یکی از عوامل اصلی حرکت بازار می‌داند و می‌گوید: یک بازوی بورس را اعتماد سهامداران و بازوی دیگر را پول یا نقدینگی تشکیل می‌دهد و برای تکان دادن بازار نیاز به این دو بازو هست.

این کارشناس برخی از دستورالعمل‌ها مانند تداوم دامنه نامتقارن را سبب زیان به بورس خواند و تجربه ریزش بازار در سال ۹۲ را زد که دو ماه بعد برای بهبود بازار دستورالعملی نوشتن به منفی شدن بازار دامن زد.

حامدی معتقد است که یک عده وجود دارند که می‌خواهند از شرایط بازار به نفع خودشان استفاده کنند به این شکل که با عرضه چهار سهم لیدر بازار، کل بازار را تحریک به عرضه می‌کنند و بعد این افراد به در قامت خریدار ظاهر ‌شوند.

ترسی که واقعی نیست
او می‌گوید: هر بار انرژی منفی بازار در حال کاهش است، یک بخشنامه یا دستورالعمل بیرون می‌آید و دوباره بازار را به حالت ترس می‌برد. در حال حاضر بازار در شرایط ترس است که به نظر بنده این احتمال هست که چنین ترسی را برخی در بازار به عمد ایجاد کردند.

 حامدی عمدی بودن ایجاد ترس در بازار را اینگونه توضیح داد: الان یک ترسی در بازار ایجاد کردند و با ایجاد این ترس به دنبال این هستند که سهامدار سهم را مجبور به فروش سهم ارزنده خود با قیمت پایین کنند و سهم را خریداری کنند.

مدیر این کارگزاری اضافه کرد: بازار ما به شرایطی رسیده که، تعدادی از آن‌های که در مقطعی به نوعی بازار برایشان جذابیت داشت و به اصطلاح کد اولی‌ها بودند  از بازار خارج شدند و رفتند و آن‌های هم که در بازار حضور دارند کسانی هستند که سال‌های، سال  است که در بازار سرمایه فعال بودند و این بازار را بازار خودشان می‌دادند و معتقد هستند که بازار بالا و پایین دارد.

این کارشناس به سهامداران پیشنهاد می‌کند که در این زمان، منطقی نیست که از بازار خارج شوند چرا که بیشتر سهم‌ها قیمت‌ و p/e جذابی هستند.

حامدی به تصمیمات جدید که از سوی سازمان بورس گرفته شد اشاره کرد و این تصمیمات را کمک بزرگی به سامان دهی و به تعادل رسیدن بازار می‌داند، معتقد است که اجرا نشدن آن‌ها صف‌های فروش بازار را سنگین‌تر می‌کند.

او برداشته شدن دامنه نامتقارن را حرکت مثبتی برای بازار خواند و گفت: زمانی که دامنه مثبت ۶ و منفی ۳ بود، از نظر مالی رفتاری وقتی که مثلا امروز مثبت ۶ درصد سهم قیمت بخورد فرد تمایل به فروش دارد و صف خرید سبک می‌شد.

کد خبر: ۸۸٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha