۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره تأثیر کرونا بر کاهش تقاضای جهانی نفت

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره تأثیر کرونا بر کاهش تقاضای جهانی نفت

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، وضعیت کرونا، به‌خصوص در هند، تقاضای جهانی نفت را کاهش داده است.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد با افزایش شیوع ویروس کرونا در هند و دیگر کشورها، تقاضای جهانی نفت نیز در ماهی که گذشت کاهش یافته است.

این آژانس خاطرنشان کرد تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل، نسبت به ماه مارس، ۱۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و نسبت به پایان سال گذشته نیز همچنان پایین است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «وضعیت بهبود تقاضای جهانی نفت شکننده است، زیرا افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشورهایی مانند هند و تایلند روند مثبت‌تر اخیر در اروپا و ایالات متحده را خنثی می‌کند.»

این در حالی است که روز دوشنبه، سازمان جهانی بهداشت، گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در هند را به خاطر سرایت سریع‌تر، یک «نگرانی جهانی» ارزیابی کرد.

با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود می‌گوید چشم‌انداز این نهاد در مورد افزایش سریع تقاضای انرژی در نیمه دوم سال جاری میلادی همچنان بدون تغییر است، زیرا بر این باور است که گسترش برنامه‌های واکسیناسیون، وزنه را به آن سمت سنگین‌تر خواهد کرد.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی نفت در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی به ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز برسد که فاصله چندانی با ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز که در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۹ مصرف می‌شد، ندارد.

اما آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی نمی‌کند که عرضه نیز بتواند به اندازه تقاضا افزایش یابد، زیرا تولیدکنندگان «اوپک پلاس» تولید خود را به‌ طور کامل افزایش نمی‌دهند.

این گروه اخیراً در تصمیمات خود در مورد میزان تولید نفت، فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید «اگر این گروه به مسیر فعلی خود ادامه دهد، شکاف تقاضا برای تولیداتش می‌تواند تا سه‌ماهه آخر سال جاری به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد.»

گزارش این آژانس می‌افزاید: «حتی اگر ایران به توافقی برای کاهش تحریم‌ها برسد، باز هم شکافی به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز پیش خواهد آمد.»

کد خبر: ۸۸٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha