۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه
با اجرای طرح رجیستری رقم خورد؛

کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه

در حالیکه اجرای طرح رجیستری از ورود ۳۶ میلیون موبایل قاچاق به ارزش شش میلیارد دلار جلوگیری کرده اما متأسفانه توسعه اجرای این طرح برای سایر تجهیزات سیمکارت‌خور محقق نشده است.

به گزارش بازار، حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از زمان اجرای طرح رجیستری ۳۶ میلیون موبایل به صورت قانونی وارد کشور شده است، گفت: آمارهای سامانه همتا موید این است که در بازه حدود ۳ سال پس از اجرای این طرح حدود ۶,۶ میلیارد دلار تلفن همراه (مجموعاً از رویه مسافری و تجاری) وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح رجیستری ۹۰ درصد بازار از طریق قاچاق تأمین می‌شد افزود: می‌توان گفت که اجرای این طرح، کاهش ۶ میلیارد دلاری را در پی داشته است همچنین با توجه به حذف قاچاق و ایجاد زمینه برای فعالیت قانونی تعداد شرکت‌های واردکننده افزایش یافته و همین عامل فضای رقابتی را در بازار تلفن‌همراه ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه طرح رجیستری به سایر تجهیزات دارای سیمکارت، اظهار داشت: علی‌رغم اجرای موفق این طرح در بخش موبایل، توسعه طرح رجیستری به سایر تجهیزات دارای سیمکارت متوقف ماند که این موضوع باعث شد علاوه بر از دست رفتن حقوق حاکمیت، مصرف‌کنندگان نیز به دلیل خرید کالای فاقد گارانتی و استانداردهای لازم متضرر شوند.

وی درباره نگرانی‌هایی که نسبت به کالاهای موجود در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: در طرح رجیستری برای تلفن همراه شاهد بودیم که تدابیری اندیشیده شد تا برای کالاهای از پیش موجود در سطح بازار، مشکلی به وجود نیاید. در توسعه این طرح نیز حتماً این دقت نظر وجود خواهد داشت که هر کالایی که قبل از اجرای طرح در کشور فعال بوده دچار مشکل نشود و طرح تنها شامل تجهیزات جدید باشد.

وی در پایان با تاکید بر همکاری دستگاه های ذیربط مثل وزارت ارتباطات و صمت و گمرک در ثبت کلیه دستگاه های سیم کارت خور شامل مودم، تبلت و... و. ستاد با توحه به حجم بالای گوشی های همراه. د رسانده ۹۰ درصد قاچاق کالا به مسیر قانونی به دنبال ساماندهی و ریجستری کردن دستگاه های سیم کارت خور هستیم.

کد خبر: ۸۸٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha