۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
کشت علوفه هیدروپونیک راهکار عبور از خشکسالی؛ کاری بزرگ در مزرعه ای کوچک
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

کشت علوفه هیدروپونیک راهکار عبور از خشکسالی؛ کاری بزرگ در مزرعه ای کوچک

لرستان- علوفه هیدروپونیک راهکاری برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب است که آگاهی‌بخشی نسبت به مزایای بیشمار آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید علوفه به روش هیدروپونیک یکی از روش‌های متداول و پیشرفته در جهان است که در آن بدون نیاز به خاک، مواد مغذی از طریق آب به گیاهان می‌رسد و از این سیستم برای تولید علوفه نیز استفاده می‌شود. استفاده از روش هیدروپونیک مزایای بسیاری نسبت به تولید در مزرعه دارد به طوریکه با بهره‌گیری از کم‌ترین امکانات، می‌توان بیشترین بازدهی را به دست آورد.

از طرفی استفاده از این سیستم در تمام طول سال امکان‌پذیر بوده پس همیشه علوفه سبز برای دام فراهم است. در روش کشت به‌صورت هیدروپونیک نیازی به تهیه زمین، شخم خاک و آبیاری نیست؛ کنترل شرایط محیطی دما، رطوبت و نور بسیار آسان است؛ علوفه تولیدشده با این روش بسیار سالم‌تر و ازنظر ارزش غذایی باکیفیت‌تر از علوفه تولیدشده در مزرعه است.

تولید محصول سالم با روش هیدروپونیک
تولید علوفه سبز در کوتاه‌ترین زمان و در هر فصلی از سال امکان‌پذیر است. روش کشت هیدروپونیک روشی نوین برای حفظ مراتع و منابع طبیعی است، در این روش مصرف آب و انرژی کاهش می‌یابد؛ همچنین نیاز به نیروی انسانی در این سیستم کمتر است.

روش کشت هیدروپونیک روشی نوین برای حفظ مراتع و منابع طبیعی است

علوفه سبز خوش‌خوراک‌تر از علوفه خشک برای دام‌ها است؛ امکان تولید علوفه سبز در هرروز حدود ۱۰ تن است ضمن اینکه با این روش از هیچ‌گونه کودی استفاده نمی‌شود چون این سیستم قابلیت کنترل آفات و بیماری‌ها را دارد و باعث حفظ محصولات از حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود بنابراین محصول نهایی، سالم و ارگانیک است.

امسال با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی لرستان وارد شود که این موضوع تهدیدی برای تولید نهاده‌های دامی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که تولید علوفه به روش هیدروپونیک در لرستان کلید بخورد و دولت با حمایت جدی از این موضوع و فرهنگ‌سازی در رابطه با مزایای این روش، تهدید پیش رو را به یک فرصت تبدیل کنند.

کشت علوفه هیدروپونیک راهکار عبور از خشکسالی؛ کاری بزرگ در مکانی کوچک

کشت علوفه هیدروپونیک به صرفه‌تر از روش سنتی است
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در برخی از استان‌ها روی کشت علوفه هیدروپونیک کار شده اما تحقیقات نشان داد که این کار خیلی مقرون به صرفه نیست ضمن اینکه خریدار و متقاضی برای آن نیز کم بوده است.

محمد حسن کیانی‌فر  با بیان اینکه در حال حاضر در استان ما تنها یک نفر در شهرستان دورود متقاضی احداث گلخانه با کشت هیدروپونیک است که تقاضای وی در حال بررسی است و تلاش می‌کنیم که تسهیلات لازم را برای او تهیه کنیم، ابراز کرد: قبل از تحریم‌ها حداقل سرمایه مورد نیاز برای ایحاد یک گلخانه هیدروپونیک ۱۰۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر و با افزایش تورم، میزان سرمایه بیشتری نیاز است.

در حال حاضر در استان ما تنها یک نفر در شهرستان دورود متقاضی احداث گلخانه با کشت هیدروپونیک است

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت و کشت علوفه هیدروپونیک در وهله اول، کمکی به جنگل‌ها و مراتع استان است، همچنین با کاهش بارندگی و کمبود علوفه‌ای که در پیش داریم استفاده از ظرفیت هیدروپونیک می‌تواند جایگزین خوبی برای جبران این کمبود باشد. از دیگر مزایای علوفه هیدروپونیک این است که چون تولید در محیط بسته، ایزوله و تحت کنترل صورت می گیرد روزانه حجم تولید بسیار بالاست و می‌توان عناصر غذایی را تامین کرد

زیر ساخت های لازم فراهم است
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه عدم استقبال از این طرح‌ها به دلیل عدم فرهنگ مصرف است، ادامه داد: وقتی دامدار می‌تواند کاه و علوفه را با قیمت کمتری تهیه کند پس به سمت این نوع کشت‌های هیدروپونیک نمی‌رود و از طرفی این دیدگاه هنوز نهادینه نشده که در یک فضای ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری می‌توان روزانه دو تن علوفه تولید کرد بنابراین برای پذیرش این موضوع مقاومت می‌کنند.

کیانی فر با بیان اینکه برای هر گلخانه هیدروپونیک معمولی حداقل ۱۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: ما زیرساخت‌های لازم را برای این کار در استان داریم و امکانات و اجزا و عناصر آن در استان مهیاست و میزان مصرف آب آن در محیط بسته بسیار کمتر از محیط باز است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، کشور ما وابستگی شدیدی به دام دارد و دامداری جز شغل‌های ذاتی بیشتر منطقه است و این طرح حداقل می‌تواند جایگزینی برای دامداری‌های صنعتی شود، از طرف دیگر علوفه تولیدی بیشتری در دسترس دامداران نیمه صنعتی و کوچک قرار بگیرد که تاثیر مستقیمی روی کاهش قیمت گوشت دارد.

کشت علوفه هیدروپونیک راهکار عبور از خشکسالی؛ کاری بزرگ در مکانی کوچک

مزیت های تولید
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در واقع وقتی علوفه به اندازه کافی وجود داشته باشد، میزان دام ما بیشتر می‌شود و رشد بیشتری در این زمینه خواهیم داشت لذا این کار باید فرهنگ سازی شود تا مصرف این فرآورده در دامداری‌ها نهادینه شود چون اگر مورد استقبال قرار بگیرد، بازار آن هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های گیاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: از روی ناچاری به کشت هیدروپونیک روی آورده‌ایم چون در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که آب کافی در اختیار نداریم و مجبوریم به صورت متراکم علوفه را در گلخانه‌ها کشت کنیم تا بتوانیم غذای دام را تأمین کنیم.

وی افزود: کشت هیدروپونیک از گذشته وجود داشته، در واقع کاشت سبزه نوروز هم نوعی کشت هیدروپونیک است که در آن بدون خاک، یک سبد علوفه تولید می‌شود؛  به صرفه بودن تولیدات هیدروپونیک بستکی به شرایط آب و هوایی و میزان آب و ...دارد و در وضعیت گرمای هوا، خشکی و کمبود آب باید جایگزین کشت سنتی شود.

کشت هیدروپونیک از گذشته وجود داشته، در واقع کاشت سبزه نوروز هم نوعی کشت هیدروپونیک است

محمدرضا رضاپناه با بیان اینکه در کشوری مانند ایسلند که روی سنگ قرار دارد و امکان کشت و کار وجود ندارد کشت هیدروپونیک به راحتی انجام می‌شود، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی امسال، استفاده از این نوع کشت می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک کند و چون سال خشکی را پیش‌رو داریم مجبوریم گاهی از این روش کشت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشت هیدروپونیک از گذشته وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: در کشورهای بزرگ‌تری مانند چین، برزیل و حتی آمریکا بر روی کشت محصولاتی مثل سویا، عدس، لوبیا و یونجه تأکید دارند البته نه برای تولید دانه بلکه با توجه به توانایی ریشه این گیاهان در جذب ازت موجود در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و گفته شده که حتی ۷۰ درصد ازت هوا را از بین می‌برند.

تولید علوفه هیدروپونیک مقرون و به صرفه است

زهرا صادقی‌راد، از تولیدکنندگان علوفه هیدروپونیک در رابطه با مزایای کشت هیدروپونیک به خبرنگار بازار، گفت: در این روش هیچ گونه خاکی برای کشت گیاه استفاده نمی‌شود؛ در این کشت فقط یک سینی نیاز داریم که با ریشه گیاه تماس مستقیم دارد و شرایط کشت کاملا استریل است.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش هیدروپونیک در کمترین زمان و در هر متر مربع به حد فاصل هر ۱۰ رده سینی ۳۰ کیلومتر علوفه تازه تولید می‌شود، افزود: با بهره‌گیری از روش کشت هیدروپونیک توانسته‌ایم علوفه مورد نیاز دام را تولید کنیم؛ تمامی علوفه‌ها مانند یونجه، سورگوم و ارزن قابلیت این را دارند که بتوانیم با این روش آن ها را کشت کنیم.

با بهره‌گیری از روش کشت هیدروپونیک توانسته‌ایم علوفه مورد نیاز دام را تولید کنیم؛ تمامی علوفه‌ها مانند یونجه، سورگوم و ارزن قابلیت این را دارند که بتوانیم با این روش آن ها را کشت کنیم.

صادقی ‌راد عنوان کرد: این علوفه خاصیت غذایی خوبی برای دام دارد و در تمامی فصول سال می‌توان علوفه تازه را برای دام تامین کرد، همه قسمت‌ های این علوفه حتی بافت ریشه‌ای آن نیز قابل استفاده است؛ این روش مقرون به صرفه است و بر خلاف روش کشت سنتی و خاکی، کشاورز برای تهیه ادوات، هزینه نیروی انسانی و میزان مصرف آب دچار مشکل نمی‌ شود همچنین باید گفت بذرها، روی سینی قرار می‌ گیرند و به وسیله مه پاش آبیاری می‌شوند که در مصرف بهینه آب تاثیر بسزایی دارد و میزان آب مصرفی به یک لیتر کاهش پیدا کرده است؛ روزانه یک تن علوفه با روش هیدروپونیک در این گلخانه تولید می‌شود و این ظرفیت را دارد که میزان تولید روزانه را به پنج تن علوفه برساند.

تولید علوفه سبز به روش هیدروپونیک باعث حذف هزینه‌های مربوط به خشک‌کردن و سیلو کردن علوفه می‌شود؛ علوفه‌ای که به روش هیدروپونیک به دست می‌آید به دلیل مصرف همه اجزای آن توسط دام‌ها، دارای انرژی، پروتئین و ویتامین بسیار بالایی نسبت به سایر علوفه‌های تولیدشده در مزارع است.

کد خبر: ۸۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha