۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
ضرورت معافیت شش ماهه بنگاههای اقتصادی از مالیات
وقتی دولت صنایع کرونا زده را فراموش می‌کند

ضرورت معافیت شش ماهه بنگاههای اقتصادی از مالیات

مدیرعامل سابق شهرک های صنعتی با اشاره به خطرات احتمالی کرونا برای جامعه کارگری بر ضرورت ارایه برنامه های حمایتی همانند فریز یا معافیت شش ماهه مالیاتها و پرداخت تسهیلات با سود ۱۲درصد تاکید دارد.

بازار- حدود ۶۰ درصد جامعه ایران در خظر ابتلا به ویروس کورونا قرار دارند. این آمار را فعالان جامعه کارگری اعلام می‌کنند. کارگرانی که با وجود خطرات احتمالی گسترش ویروس کرونا هنوز ناچار به حضور در محل کار خود هستند.

علی یزدانی مدیرعامل سابق شهرک‌های صنعتی در اینباره به بازار می‌گوید: صاحبان بنگاه‌های کوچک و کسب و کارهای خرد امیدی به حمایت‌های دولت ندارند و با وجود نگرانی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کورونا همچنان مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه چیزی حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط است، به بازار می‌گوید: بر اساس آخرین آمارها حدود ۹۰۵ هزار شغل در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده که دولت این روزها باید بیشتر از هر زمان دیگر به فکر حفظ آنها باشد.

مدیرعامل سابق شهرک‌های صنعتی که معتقد است دولت در حمایت از صنایع کوچک و بنگاه‌های خرد بسیار ضعیف عمل کرده، ادامه داد: در نظر گرفتن معافیت‌ یا فریز کردن مالیات به مدت ۶ ماه، پرداخت تسهیلات با نرخ سود حداکثر ۱۲ درصد، بخشودگی حق بیمه کارگری اقداماتی است که دولت می‌تواند با انجام آنها در شرایط فعلی به ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی کمک کند.

به گفته یزدانی، درست است همه این اقدامات هزینه بر است. اما باید توجه داشت که اگر دولت امروز چنین هزینه ای را برای حفظ اشتغال و ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی و حفظ تولید ناخالص داخلی انجام ندهند، بعدها مجبور است ۱۰ برابر بیشتر هزینه کند تا شاید زیان‌های ناشی از افزایش تعداد بیکاران در جامعه را کمتر کند. البته شرایط در صنایع بزرگ و مادر هم چندان قابل تعریف نیست. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی در اینباره به بازار می‌گوید: هرگونه تغییر در کاهش تولید به شدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در بسیاری از مواقع مسئولان جرات اعلام واقعی آمار تولید را ندارند.

 کارگرانی که دولت حقی برای آنها قائل نیست

همزمان با شیوع کرونا بحث شیفتی‌شدن یا دورکاری و حتی کاهش ساعت کار کارمندان اعلام شد. در این میان حتی ستاد عملیات مبارزه با کرونا به صراحت تأکید کرد که مرخصی‌های باحقوق کارمندان افزایش داشته باشد. این اتفاق باعث شد که بخشی از کارمندان دولت مانند فرهنگیان به‌طور کامل تعطیل شدند، برخی دیگر به صورت دورکار و شیفتی درآمدند. در این میان برای کارگران تصمیمی گرفته نشده و جمعیت بزرگ نیروی کار همچنان در رفت‌وآمد میان خانه و محل کار هستند. بر اساس آمارهای موجود چیزی حدود ۱۳.۵ میلیون کارگر بیمه شده در کشور وجود دارد. البته اگر قرار باشد حدود ۳.۵ میلیون کارگر فاقد بیمه را هم به آن اضافه کنیم می‌توان تعداد کارگران فعال در کشور را حدود ۱۷ میلیون و جامعه کارگری را (با احتساب جمعیت ۳.۳ هر خانوار) را حدود ۵۶ میلیون نفر در نظر گرفت که این روزها در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.  

خودروسازان و قطعه سازان حق تعطیلی ندارند؟

البته مشکلات این روزهای کارگران تنها به صنایع کوچک و بنگاه های خرد محدود نمی شود و در صنایع بزرگی همچون قطعه سازی و خودروسازی هم خبری از تعطیلی یا حتی کاهش ساعت کار نیست . آنگونه که آمارها نشان می‌دهد چیزی حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی مشغول به کار هستند که وقتی ۱۵۰ هزار کارگر فعال در صنعت خودروسازی را هم به آن اضافه می کنیم، با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری در این صنعت مواجه می‌شویم. بی توجهی به خطرات ابتلا به ویروس کورونا درخودروسازی ایران و صنایع وابسته به آن در حالی است که همتایان چینی این صنعت  از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا کار خود را تعطیل کردند  و برای حفظ جان سلامت کارگران و البته جامعه  چشمشان را روی زیان های ناشی از کاهش فروش بستند. براساس آمارهای منتشرشده توسط اتحادیه خودروهای سواری چین، فروش خودروهای چینی در دوهفته ابتدایی ماه فوریه ٩٢‌درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده است. درحالی ‌که در فوریه ‌سال ٢٠١٩ میلادی روزانه نزدیک به ٦٠‌هزار خودرو چینی به فروش می‌رسید، این میزان به کمتر از ٥‌هزار خودرو در روز کاهش پیدا کرده است.

اما شرایط در خودروسازی ایران کاملا متفاوت است. محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در اینباره به بازار می‌گوید: هرگونه تغییر در کاهش تولید به شدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در بسیاری از مواقع مسئولان جرات اعلام واقعی آمار تولید را ندارند.

او ادامه داد: به عنوان مثال میزان تولید خودرو در بهمن به دلیل مشکلاتی که در تامین قطعه از چین وجود داشت، روند کاهشی به خود گرفت و این روند در اسفند هم ادامه داشت. اما مسئولان سعی می‌کنند که نشان دهند شرایط در این صنعت عادی است.

به گفته نجفی منش، در شرایطی که بسیاری از نهاد و سازمان‌ها و ادارات دولتی به دنبال تعطیلی کارمندان و کارگران خود هستند، خودروسازان و قطعه سازان باید مثل گذشته به صورت ۲ و حتی سه شیفت تولید خود را ادامه دهند. کسی این حق را برای فعالین این صنعت قائل نیست که به خاطر حفظ سلامتی کارگران، سطح تولید خود را کمتر کنند.

این فعال در صنعت قطعه سازی با بیان اینکه دولت تا کنون هیچ حمایتی از صنعت خودروسازی به دلیل شیوع ویروس کورنا انجام نداده است، ادامه داد: حمایت دولت پیش کش، مطالبات ما را بدهند هم راضی می‌شویم.

به گفته او، میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که پرداخت بخشی از آن به عهده دولت است.

کد خبر: ۸٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha