۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی‌
یادداشت؛

درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی‌

ایلام- «درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی توصیف حال و روز این روزهای مردمان ایلام است» این جملات بخشی از یادداشت جبار صفربیگی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

جبار صفربیگی؛ گروه استان ها: درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی توصیف حال و روز این روزهای مردمان ایلام است که پس از همه‌گیری کرونا روزگار سخت‌تری از آنچه که تجربه کرده بودند را می‌گذرانند.

قیمت مواد غذایی روز به روز تغییر می‌کند. مسئولان ذیربط کمبود مواد غذایی را انکار می‌کنند و مقابله با گرانفروشی را وعده می‌دهند.

افزایش روزانه قیمت‌ کالاهای اساسی در استان ایلام و نرخ تورم، روز به روز دست اقشار کم درآمد را از اقلام سبد معیشتی کوتاه‌تر می‌کند و این امر می تواند باعث ایجاد فقر غذایی و همچنین تهدیدی جدی برای سلامت اقشار کم درآمد جامعه باشد.

موجی از گرانی که از سال گذشته در جامعه ایجاد شده، موجب نگرانی و اضطراب بسیاری از مردم شده است. این اضطراب به ویژه در میان اقشار متوسط و پایین جامعه بیشتر خودنمایی می کند و بر زندگی آنها سیطره انداخته است.

هر بار مسئولان دلیل افزایش قیمت کالاها را یک اتفاق مطرح می‌کنند؛ کاهش واردات، وجود دلالان و واسطه‌گران در بازار و صدها بهانه دیگر از  جمله دلایلی به شمار می‌آید که بارها از زبان مسئولان مربوطه شنیده شده است

تورم افسارگسیخته در استان ایلام نه تنها فشارهای روحی و روانی بسیاری بر مردم وارد می سازد بلکه سلامت جسمانی را نیز به طور مستقیم مورد آماج خود قرار داده و جامعه را روز به روز رنجور و رنجورتر می کند.

درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی‌

در این میان مهم ترین مسئله ای که همچون باری روی دوش اقشار متوسط و پایین جامعه سنگینی می‌کند مربوط به اقلام و کالاهای اساسی سبد خانوار است که روز به روز در حال افزایش قیمت به صورت لحظه ای است.

یک روز قیمت مرغ، روز بعد قیمت لبنیات و روز دیگر قیمت گوشت و ... در روند گرانی‌های لحظه ای قرار می‌گیرد تا جایی که از توان خرید اقشار کم درآمد خارج می شود.

در این میان برخی مواد غذایی در سبد غذایی خانوار در خطر حذف قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند تهدیدی برای سلامتی افراد جامعه نیز به حساب بیاید. هر بار مسئولان دلیل افزایش قیمت کالاها را یک اتفاق مطرح می‌کنند؛ کاهش واردات، وجود دلالان و واسطه‌گران در بازار و صدها بهانه دیگر از  جمله دلایلی به شمار می‌آید که بارها از زبان مسئولان مربوطه شنیده شده است.

متاسفانه کاهش سرانه سلامت مردم پیامد این گرانی ها است که شاید اکنون چندان نمایان نباشد اما بی شک در آینده این زخم سر باز خواهد کرد و جامعه ای بیمار را به ارمغان خواهد آورد که قطعا خود هزینه های غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

به علت گرانی، تامین خوراکی هایی که با سلامت ارتباط مستقیم دارد برای اقشار پایین جامعه تقریبا غیر ممکن شده است. مواد لبنی ای که برای تامین سلامت مردم الزامی است و باید در سفره غذایی گنجانده شود با افزایش قیمت ها، دیگر جایی در سبد غذایی مردم ایلام ندارد و در حال حذف است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ایلام در ماه های اخیر بیش از سایر استان های کشور است که نیازمند بررسی است، آنچه مشخص است قیمت بسیاری از کالاها در استان ایلام بالاتر از سایر مناطق کشور است

گرانی و کاهش درآمدها، خانوارها را به سمت حذف یا کم کردن منابع اصلی مواد مغذی (انواع گوشت، تخم‌مرغ، شیر و میوه‌ها) و جایگزینی منابع دیگر کالری که عموما از بابت بسیاری مواد مغذی (در قیاس با منابع پروتئینی، میوه‌ها یا سبزیجات) فقیرترند، هدایت کرده است.

درآمدهای لاک پشتی و هزینه های خرگوشی‌

در پایان اینکه، با توجه به چنین شرایطی ضرورت دارد مسئولان مربوطه برنامه دقیق و منسجمی برای کنترل قیمت‌ها و توزیع کالاهای خوراکی تولیدی موردنیاز مردم داشته باشند.

قطعا اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، عواقب جبران ناپذیری برای جامعه در پی خواهد داشت، اتفاقی که موجب شده، سفره‌های مردم کوچک و کوچک‌تر و رژیم غذایی مردم هم دستخوش تغییر فراوان شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ایلام در ماه های اخیر بیش از سایر استان های کشور است که نیازمند بررسی است، آنچه مشخص است قیمت بسیاری از کالاها در استان ایلام بالاتر از سایر مناطق کشور است.

رشد هزینه‌های زندگی، افزایش اجاره بهای منازل، افزایش هزینه بهداشت و درمان و افزایش ناگهانی قیمت مایحتاج مورد نیاز خانواده باعث شد بسیار از اعضای جامعه آرزوی داشتن زندگی متوسط را به عنوان آرزویی محال قلمداد کنند.

کد خبر: ۸۸٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha