۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
هم‌افزایی برای تسریع تحولات فناورانه در اقتصاد کشور
نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق تهران تفاهم‌نامه امضا کردند؛

هم‌افزایی برای تسریع تحولات فناورانه در اقتصاد کشور

دو نهاد بخش خصوصی با امضای یک تفاهم‌نامه متعهد شدند برای تسریع تحولات فناورانه و دیجیتال در حوزه صنعت و تجارت و گذار دادن کسب‌وکارهای سنتی به مدرن و فناوری‌محور مشارکت کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، اتاق بازرگانی تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به‌منظور هم‌افزایی و راهبری تحول دیجیتال در زنجیره ارزش صنایع کشور یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این نشست که عصر روز گذشته برگزار شد، رئیس و  دبیرکل اتاق تهران، نمایندگانی از کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، مرکز نوآوری اتاق تهران و نیز رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای  استان تهران حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سایه این تفاهم‌نامه ارتباط موثری میان اتاق بازرگانی تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برقرار شود، ادامه داد: دو مجموعه دارای اهداف مشترک و منافع مشترکی در توسعه تحول دیجیتال هستند که امیدواریم با هماهنگی بیشتر این اهداف به نتیجه برسد.

او با بیان اینکه این تفاهمنامه با تبیین اقدامات اجرایی تنظیم شده‌است، ادامه داد: مهمتر از امضای تفاهمنامه، اقدامات کارگروه‌های نظام صنفی رایانه‌ای برای اجرای بندهای این تفاهمنامه است و امیدواریم این دو مجموعه با همکاری یکدیگر گره‌های ناگشودنی بسیاری را در ترویج فرهنگ دیجیتالی در صنایع بازکنند.

همبستگی برای کاهش مقاومت در برابر کسب‌وکارهای نوین
در ادامه این نشست، رئیس اتاق تهران هم با بیان اینکه اقتصاد جهان به سمت  فناوری و نوآوری حرکت می‌کند، عنوان کرد که به دنبال امضای این تفاهم‌نامه می‌توان حمایت‌های متنوعی از کسب‌وکارهای اعضای نصر تهران و صنف فاوا به عمل آورد و به تسهیل رشد و تعالی و هوشمندسازی و تحول کسب‌وکارهای اعضای اتاق تهران پرداخت.

مسعود خوانساری با اشاره به ظرفیت‌های اتاق تهران در زمینه توانمندسازی مدیران و بازآموزی و پرورش مدیران تحول‌آفرین، گفت: موسسه آموزش اتاق تهران در حوزه‌ آموزش‌های کوتاه‌مدت و مدرسه کسب‌وکار اتاق نیز نسبت به پرورش مدیران در سطح بین‌المللی اقدام می‌کند که امکان ارایه این خدمات به اعضای نصر تهران نیز وجود دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش، به فعالیت‌های کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال و راه‌اندازی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال با ماموریت گسترش کاربری فناوری‌های نوظهور و تسهیل ارتباطات و همکاری بین شرکت‌های بزرگ و متقدم در صنایع پایه کشور از یک سو و شرکت‌های دانش‌پایه و نوآفرین از سوی دیگر، اشاره کرد و گفت: صنایع متاخر توانسته‌اند به نوعی مقاومت‌ها در برابر خود را کاهش دهند اما کسب‌وکارهای جوان، نوآفرین و عمدتا دانش‌بنیان، هم‌چنان با مقاومت‌هایی روبه‌رو هستند که اگر همبستگی‌ها افزایش پیدا کند، برای رفع این مقاومت‌ها راهگشا خواهد بود.

ضرورت جایگزینی اقلام تولید ناخالص داخلی
در بخش دیگری از این نشست، شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران عنوان کرد که با انعقاد این تفاه‌م‌نامه، فصل جدیدی برای همکاری دو مجموعه گشوده شده و اگر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌خواهد ارتباطاتی با منظومه صنایع ایجاد کند، می‌تواند با اتاق تهران به‌عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین نهاد حامی کسب‌وکارها و بهبود اقتصاد کشور مرتبط و متحد شود.

او ادامه داد: آنچه با امضای این تفاهم‌نامه در گام اول می‌تواند اجرایی شود، رساندن دغدغه‌ شرکت‌ها و کسب‌وکارها به مراکزی در دولت و مجلس و قوه قضاییه است که اتاق بازرگانی در آنجا نماینده موثر دارد. از سوی دیگر شرکت‌ها و مشاوران عضو نصر تهران می‌توانند تسهیلگر تحول دیجیتالی در کسب‌وکارهای اعضای متقدم اتاق بازرگانی باشند.

جوانمردی با اشاره به چشم‌انداز ۱۰ سال آینده کسب‌وکارها گفت: همه دنیا به سمت تغییر و تحول و دیجیتالی شدن حرکت کرده است و ایران دیگر نمی‌تواند انرژی، مواد معدنی یا نفت و پتروشیمی به جهان عرضه کند.   بنابراین، تولید ناخالص داخلی کشور ناگزیر از تغییر و تحول است و ناگزیریم تا اجزای دیگری به سبد درآمدی کشور اضافه کنیم که موضوعات دانش‌بنیان و فناورانه بخش جدایی‌ناپذیر از این روند تحولی هستند.

او ادامه داد: در شرایطی که در امارات وزیری با عنوان وزیر هوش مصنوعی به کار گماشته می‌شود و در ایران، در سمت دولت حرکتی در مسیر تحولات دیجیتالی مشاهده نمی‌شود و در بخش خصوصی نیز صدای واحدی شنیده نمی‌شود، جای نگرانی است.

او با اشاره به تغییرات منبعث از انقلاب صنعتی چهارم و روند پر شتاب تحول دیجیتالی در سراسر دنیا بیان کرد: اگر کلان‌تر به اَبَرروندها نگاه کنیم، پایداری، تاب‌آوری و ماندگاری تولید ناخالص داخلی در کشور در گروی پیشرفت‌های نوآورانه و فناورانه بخش خصوصی در سطح اقتصاد پایه و سنتی کشور و گسترش کاربست فناوری و هوشمندسازی در صنایع کشور است.

شهاب جوانمردی گفت: می‌دانیم تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد از مشاغل امروز در سطح جهان و حتی کشورمان از بین خواهند رفت، بنابراین نیاز است مهارت‌های جدیدی برای ایجاد و مدیریت مشاغل جدید و کسب و کارهای نوپا، کسب و ترویج داده شوند. قریب به ۵۰ درصد اقتصاد کشور در تهران قراردارد و اگر ما در تهران خوب و پرشتاب حرکت کنیم، دیگران نیز در سایر استان‌ها از این تجربه استفاده خواهند کرد.

شتابدهی به وقوع انقلاب صنعتی چهارم
در ادامه این جلسه، رئیس هیات مدیرۀ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه اعضای نصر تهران هم از منظر نوع رهیافت و نگرش به کسب‌وکار و هم از منظر حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، غالباً مجهز به دانش روز و فناوری و نوآوری هستند، گفت: هدف ما از امضای تفاهم‌نامه با اتاق تهران، ایجاد یک مشارکت راهبردی همه‌جانبه برای شتابدهی به حرکت کشور به سمت انقلاب صنعتی چهارم است. اگر این فرض را بپذیریم که در لایه سوم اقتصاد دیجیتال، تمام صنایع به کمک فناوری می‌توانند اقدامات نوآورانه‌ای را در اقتصاد کشور رقم بزنند، لاجرم ناگزیریم تا با راهبران زیست‌بوم‌های اقتصادی متقدم کشور ارتباطات مستحکمی ایجاد کنیم. البته در گذشته نتوانسته بودیم مسیر توسعه مشترک و سابقه همکاری موثری با برخی از آنها ایجاد کنیم.

حسین اسلامی ادامه داد: ما در نصر نیازمندیم تا از تجربه نهادها و ساختارهای باسابقه کشور استفاده کنیم و افراد صنفی و بخش خصوصی واقعی را حول هدف ‌محوری رشد و توسعه کشور گرد هم بیاوریم. علاوه بر جهت‌دهی به افراد مبتکر و توانا، نیاز داریم تا با ایجاد اتحادهای راهبردی میان همه ذینفعان به هم‌رایی نسبت به ایجاد همدلی و هم‌افزایی میان افراد صنف با بخش‌ها و فعالان اقتصادی اقدام کنیم.

اسلامی سپس ابراز امیدواری کرد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با استفاده از تجربیات اتاق تهران بتواند تاثیر به‌سزایی در ارتقای کیفیت زندگی و هوشمندسازی صنایع و رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تسهیل فضای  کسب‌وکارهای گوناگون مردم به ویژه در استان تهران ایجاد کند.

فرهاد کرم‌زاده، عضو هیئت مدیرۀ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز طی سخنانی در این نشست، گفت: امیدوارم این همفکری و هم‌افزایی منشا خیری برای توسعۀ صنف فاوا و اقتصاد دیجیتال تهران باشد و کمک کند تا بخشی از دغدغه‌های همکارانمان با استفاده از تسهیلات و خدمات اتاق تهران در فضای کسب‌وکار خودشان مرتفع شود.

 در ادامه این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری میان روسای اتاق تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به امضا رسید.

کد خبر: ۸۸٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha