۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
وعده سرمایه گذاری «تاریخی» در اولین بودجه بعد از برگزیت
ریشی ساناک نقش محرک مالی را ایفا می کند

وعده سرمایه گذاری «تاریخی» در اولین بودجه بعد از برگزیت

وزیر خزانه داری انگلیس در اولین بودجه خود متعهد به سرمایه گذاری تاریخی در جاده ها، راه آهن، باند پهن و تحقیقات علمی شد زیرا دولت سعی می کند وعده های خود را برای تعادل و بهبود بخشیدن به اقتصاد انگلیس تحقق بخشد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از گاردین،  انگلیس امروز چهارشنبه نخستین بودجه سال جاری خود را پس از برگزیت رونمایی می کند و تحلیلگران انتظار دارند که نخست وزیر بوریس جانسون علیرغم وجود پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ، با هزینه های عمده در زیرساخت ها پیش رود.

بخش عمده ای از اولین بیانیه بزرگ ریشی ساناک در روز چهارشنبه به اقدامات اضطراری که وزارت خزانه داری برای کاهش تأثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد به اجرا در خواهد آورد، اختصاص دارد.

اما او همچنین با تعهدبه افزایش هزینه ها در بخش زیرساخت ها و نوآوری، به دنبال ترسیم خطی زیر یک دهه ریاضت محافظه کارانه خواهد بود و تمام تلاش خود را با هدف گذاری بر خروج از رکود اقتصادی به کار خواهد گرفت.

بر اساس گفته های وزیر خزانه داری انگلیس در روز گذشته،  با سرمایه گذاری مقادیری هنگفت در بخش ابداعات و زیرساخت ها درسطح جهانی، فرصت هایی برای ایجاد تعادل و پایه گذاری رشد برای یک دهه فراهم خواهد شد.

با وجود اینکه هنوز مشخص نیست که انتظار او از آغاز دهه رشد مختص به چه زمانیست، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و پیش بینی ها از داده های جمع آوری شده توسط خزانه داری حتی پیش از شیوع بیماری کوید-۱۹به رشد ۱.۱درصد در سال ۲۰۲۰ اشاره داشته است.

در همین راستا وزیر دارایی دولت سایه جان مک دونالد ادعا کرد لحن اظهارات وزیرخزانه داری نشان می دهد که حامیان بوریس جانسون کنترل بودجه را به دست گرفته اند.

او همچنین افزود که ریشی ساناک از ما می خواهد به او که اکنون مسئول بازسازی آنچه محافظه کاران طی ده سال گذشته با آسیب به بخش اقتصادی از بین برده اند، شده است تبریک بگوییم.

وزیر دارایی پیشین نیز قبل از ساناک متعهد شده بود که وام های دولتی را در جهت تأمین بودجه قابل توجه برای هزینه های زیرساختی افزایش دهد.

با تمامی اظهارات ساناک البته انتظار نمی رود استراتژی زیرساخت دولت که شامل یک سند رسمی  است و برنامه ها را با جزئیات بیان می کند، تا چند هفته دیگر با وجود تمامی توجهات به مقابله با ویروس کرونا منتشر شود.

اما ساناک افزایش قابل توجه هزینه ها را اعلام کرده و مجموعه ای از پروژه های فردی از جمله افزایش بودجه را برای تحقیقات علمی مد نظر ویژه قرار داده است.

اختصاص بودجه مالیات دهندگان به پروژه های علمی براساس الگوی آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ایالات متحده،  یکی از دغدغه های دیرینه مشاور ارشد جانسون، دومینیک کامینگز است.

علاوه بر آن ساناک در روز گذشته اظهار کرد که خزانه داری در حال مرور قوانین کتاب سبز است که به مقامات در قضاوت کردن این مسئله که آیا سرمایه گذاری بالقوه، ارزش پول مالیات دهندگان را نشان می دهد یا نه کمک می کند.

با وجود اینکه این مقام وزارت دارایی آمادگی خود را برای مقابله هر چه بیشتر با کوید-۱۹ اعلام کرده اما هزینه های زیرساخت این بخش را با  کندی سرعت در اجرای برنامه ها روبرو کرده و بعید به نظر می رسد که تقویت اقتصادی کوتاه مدت برای کمک به جبران بحران اقتصادی ناشی از این بیماری موثر باشد.

البته ساناک جوان با وجود وعده ها و تعهدات خود تحت فشار قرار گرفته تا با اعطای انعطاف پذیری بیشتر به دولت برای افزایش هزینه های خدمات عمومی فرا تر از حد، قوانین کنترل هزینه های روزانه را که وزیر دارایی پیشین ساجد جاوید برای معرفی آنها برنامه ریزی کرده بود را لغو کند.

کد خبر: ۸٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha