۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
مهم ترین علت تورم در اقتصاد ایران چیست؟
عضو اتاق بازرگانی ایران پاسخ داد

مهم ترین علت تورم در اقتصاد ایران چیست؟

آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی، افزایش تصاعدی حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را از مهم ترین دلایل افزایش تورم در اقتصاد ایران عنوان کرد.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی گفت: مقوله تورم و عمده مسائل اقتصادی انتزاعی نیستند بلکه برآیند مجموعه ای از عوامل و بازیگرانی اند که ماحصل آن تورم می شود.

وی نقش سیاست های اقتصادی، برخوردهای سیاسی و روابط داخلی را در کاهش یا افزایش تورم موثر دانست و افزود: البته تورم ممکن است ناشی از حجم نقدینگی، مجموعه ای از سیاست های پولی و مالی، عدم تعادل عرضه و تقاضا در کلان و خرد یا ناشی از نوسانات ارزی نیز باشد.

عضو اتاق بازرگانی همچنین جوّ روانی، عدم بهره برداری، بالا بودن قیمت تمام شده سوء مدیریت در نظام تأمین و توزیع و نظارت، عدم هماهنگی بین نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه های اقتصادی و نبود ساختار مناسب در حوزه اقتصادی برای حل مسائل را نیز از دیگر عوامل موثر بر افزایش تورم برشمرد.

آل اسحاق دو عامل افزایش تصاعدی حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را از مهم ترین دلایل افزایش تورم در اقتصاد ایران عنوان کرد.

وی در رادیو گفت وگو، دلیل افزایش حجم نقدینگی را در کسری بودجه و عملیات حسابداری در نرخ ارز دانست و افزود: واقعیت این است که درآمد دولت با هزینه هایش همخوانی ندارد و تنها راهکاری هم که برای این قضیه اعمال می کند تغییر نوع تسعیر ارز و چاپ اسکناس است که در نتیجه با یک عملیات حسابداری، کسری بودجه چند هزار میلیاردی به حجم نقدینگی اضافه خواهدشد.

وزیر اسبق بازرگانی از نوع نظام تأمین و توزیع و نظارت کالا در کشور انتقاد و اظهارکرد: ساختاری که نظام توزیع و تأمین و نظارت را ساماندهی کند هنوز شکل نگرفته و همین باعث دعوا بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی شده است.

آل اسحاق تصریح کرد: مشکل ما این است که مسائل اقتصادی را با متر و شاخص اقتصادی حل نمی کنیم و اقتصاد را به رأی و سیاست گره زده ایم لذا تا زمانی که اقتصاد وصل به رأی و سیاست و ریاست جمهوری و مجلس و این حرفها باشد وضعیت همین خواهد بود.

کد خبر: ۸۷٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha