۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
۳۰۰ هزار راس دام عشایر در انتظار فروش| خشکسالی این بار علیه دام‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

۳۰۰ هزار راس دام عشایر در انتظار فروش| خشکسالی این بار علیه دام‌ها

ایلام- بیش از ۳۰۰ هزار راس دام زنده مازاد عشایر استان ایلام در انتظار فروش هستند، این در حالی است که خشکسالی تهدیدی بزرگ برای دام‌های عشایر استان به شمار می‌رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: دامداران و عشایر استان ایلام دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام هستند که امسال به دلیل خشکسالی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، از بحث فروش دام زنده مازاد تا کمبود علوفه و آب شرب و… باعث شده عشایر و دامداران استان سالی سخت در انتظار داشته باشند.

طبق آمارهای رسمی امور عشایری استان ایلام ۳۰۰ هزار راس دام عشایر استان مازاد بر نیاز است و به دلیل مسائل خشکسالی حتماً باید به فروش برسند، در غیر این صورت عشایر با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

قرار است به زودی روند خرید تضمینی دام زنده توسط دولت در استان آغاز شود، اگر این مهم در استان محقق شود بخشی از مشکلات عشایر استان حل می‌شود.

خرید هر کیلوگرم دام زنده سبک عشایری به مبلغ ۴۵ هزار تومان
مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به مسئله خشکسالی، عشایر استان ایلام امسال با مشکلات زیادی از جمله فروش دام مازاد مواجه هستند.

فرشاد یاسمی با اشاره به اینکه طبق آمارها، ۳۰۰ هزار راس دام مازاد عشایر استان باید به فروش برسند، گفت: پس از رایزنی‌های مختلف خرید تضمینی دام زنده توسط دولت در استان آغاز می‌شود.

۳۰۰ هزار راس دام عشایر در انتظار فروش/ خشکسالی دام‌ها را تهدید می‌کند

وی تصریح کرد: شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو دام زنده سبک عشایری به مبلغ ۴۵ هزار تومان به سراسر کشور ابلاغ کرده است.

یاسمی افزود: شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مباشر خرید موضوع این مصوبه تعیین شده و سازمان امور عشایر ایران نسبت به تعیین تعداد و ترکیب دام قابل خریداری در مناطق عشایری با اولویت شرایط خشکسالی و اعلام آن به مباشر خرید اقدام می‌کند.

قیمت خرید تضمینی با افزایش قیمت نهاده‌ها همخوانی ندارد
یکی از عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در روزهایی که دامداران و عشایر استان نیازمند کاه و کلش، علوفه و دیگر نهاده‌های برای دام‌های خود هستند، اما هجوم دلالان باعث شده عشایر با مشکل تامین نهاده‌ها مواجه باشند.

محمد قاسمی بیان کرد: دلالان قیمت کاه و دیگر نهاده‌ها را هر روز و هر ساعت بالا می‌برند تا جایی که از یک انبار کاه که از ۴۰۰ هزار تومان شروع شده، یک دفعه تا ۷۰۰ هزار تومان و الان به یک میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: واقعاً دامدار و عشایر استان باید با کدام پول و امیدی دامداری کند، قرار شد جلوی خروج کاه از منطقه گرفته شود اما گویا قضیه برعکس شده است.

قاسمی اضافه کرد: دلالان حتی در هر منطقه‌ای از استان انبارهایی را اجاره کرده‌اند و کاه خریداری شده را در آنجا نگهداری می‌کنند.

۳۰۰ هزار راس دام عشایر در انتظار فروش/ خشکسالی دام‌ها را تهدید می‌کند

وی افزود: متأسفانه دولت قیمت مصوب خرید دام زنده را کیلویی ۴۵ هزار تومان عنوان کرده، این در حالی است که توجهی به این قیمت‌های نجومی نهاده‌های دامی ندارد.

قاسمی بیان کرد: دامداران و عشایر الان نیاز به پول دارد تا علوفه دام‌های خود را تأمین کند، متاسفانه دلالان حتی دام‌های زنده دامداران و عشایر را با هم با قیمت بسیار ناچیز خریداری می‌کنند.

برنامه مسئولان استان ایلام برای حل مشکلات عشایر ایلام مشخص نیست
یکی از فعالان اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه مسئولان اقتصادی استان ایلام به جای ارائه راهکار برای مسائل مختلف عشایر استان، فقط به تشریح وضعیت موجود می‌پردازند.

احمد اسدی افزود: نیازی به تشریح مشکلات عشایر توسط نیست، مشکلات کاملاً مشخص است و مسئولان باید برنامه و راهکارهای خود را برای حل مشکلات ارائه دهند.

وی گفت: همه مسئولان از وضعیت خشکسالی و کمبود بارش‌ها در استان اطلاع دارند، الان عشایر با مشکلات فروش دام زنده، آب شرب، کمبود نهاده‌ها مواجه هستند و در همه این زمینه برنامه مسئولان استان مشخص نشده است.

اسدی بیان کرد: عشایر استان به تولید سالانه یک هزار میلیارد تومان محصولات دامی انتظار رسیدگی و حل مشکلات به صورت عملی و میدانی دارند، نه اینکه مسئولان فقط در جلسات شعار دهند.

۳۰۰ هزار راس دام عشایر در انتظار فروش/ خشکسالی دام‌ها را تهدید می‌کند

وی گفت: کمبود آب شرب و علوفه برای دام‌ها، چیزی نیست که با شعار حل شود، کمبود آب و علوفه یعنی خطر اتلاف دام‌ها و به دنبال آن گران شدن بیشتر گوشت خواهد شد.

دامداران هرچه سریع‌تر نسبت به خرید کاه و کلش اقدام کنند
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به شروع برداشت غلات در بیشتر مناطق استان، عشایر و دامداران استان به منظور تامین بخشی از علوفه مورد نیاز و گذر از شرایط خشکسالی پیش آمده، هر چه سریع‌تر نسبت به خرید کاه و کلش از کشاورزان در سطح استان اقدام کنند.

محمدعلی اقدسی بیان کرد: این سازمان به منظور حمایت از دامداران و عشایر از فعالیت دلالان و افراد غیر بومی که سعی در خروج کاه و کلش و علوفه از استان دارند تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی افزود: به دامداران و عشایر استان توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به خرید و ذخیره سازی کاه و کلش مورد نیاز دام‌های خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه ۶۰ هزار از جمعیت استان ایلام را عشایر تشکیل می‌دهند و بیش از ۱۰ هزار دامدار در سطح استان نیز وجود دارد، نیاز است مسئولان استانی هرچه سریع‌تر برای عبور از بحران خشکسالی و مشکلات عشایر استان برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

خرید تضمینی دام عشایر و دامداران استان قطعاً می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند، اما کمبود نهاده‌ها و آب نیازمند راهکاری اساسی است.

کد خبر: ۸۷٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      0 0
      خرید تضمینی زیر کیلویی صد هزار تومان بزرگترین توهین و فحش به عشایر است اگه مال خودتون هم بود همینجور قیمت گذاری میکردین؟؟ تا کی میخواین به نابود کردن دامداران ادامه دهید؟؟؟