۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
اعطای تابعیت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی اثری در بورس ندارد
در گفتگو با کارشناس مطرح شد؛

اعطای تابعیت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی اثری در بورس ندارد

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: یکی از بندهای بسته حمایتی یعنی اعطای اقامت به سرمایه گذاران خارجی اثر خاصی روی بازار سرمایه ندارد و دو بنددیگر آن می تواند روی تقاضای بازار اثر خوبی داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: چندی پیش بود که دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بسته حمایتی ۳+۷ بود که شامل سه قانون بود که در جلسه سازمان بورس با ستاد اقتصادی دولت به طور مستقیم به تصویب رسید و ۷ بند دیگر این بسته در اختیار شورای هماهنگی سران سه قوا قرار گرفت تا در جلسه این سران به تصویب برسد که این ۷ بند هم به تصویب رسید.

انتقال ۸۰ درصد مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت و لغو ممنوعیت بانک‌ها از خرید سهام از مهم ترین این مصوبات هستند، ولی از این بابت که این بسته چقدر قابلیت اجرایی شدن دارد و یا بانک‌ها چگونه سهام خواهند خرید، مشخص نیست

حال، با تصویب ۷ بند بسته پیشنهادی ۳+۷ توسط شورای عالی قوا که با ابلاغ مقام رهبر انقلاب رویه عملیاتی به خود می‌گیرد، انتظارات سرمایه‌گذاران تغییر مسیر بازار است؛ بازاری که تا به حال از قوانینی مانند دامنه نوسان نامتقارن، نقدشوندگی پایین، نبودن تقاضا برای سهم‌ها و ...، رنج می‌برد، حالا با این بسته‌های حمایتی و قوانین تازه به دنبال جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است تا دوباره نفس سبزی در کالبد سهم‌های بازار بدمد.

البته نتیجه گیری از این بسته به این سادگی نخواهد بود چراکه تمامی این تصمیمات سیاست‌گذار بازار در یک بازه بلندمدت‌تر خودش را نشان می‌دهد، اما هر چه هست، تمام ارکان و ساختار تصمیم‌گیر متفق‌القول شدند که برای خروج از بن‌بست راهکاری ارائه دهند.

به هر روی، بسیاری از کارشناسان هستند که نظر مثبت درباره این بسته حمایتی دارند و برخی هم به این مسئله نگاه منفی می‌کنند و فقط در کوتاه‌مدت آن را مؤثر می‌دانند و می‌گویند نفعی برای سرمایه‌گذاران خرد ندارد و به این ترتیب، هر کسی ساز مختلفی درباره این بسته حمایتی می‌زند، ولی باید نظرات مختلف را دانست تا در مورد آن تصمیم قطعی گرفت.

سیدعلی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با بسته‌های حمایتی ۳+۷ سازمان بورس اظهار کرد: در بخش اول این بسته که شامل سه بند است که یکی از بندهای آن یعنی اعطای اقامت به سرمایه گذاران خارجی اثر خاصی روی بازار سرمایه ندارد و دو بند دیگر آن می تواند روی تقاضای بازار اثر خوبی داشته باشد که باید دید در مرحله عمل، این منابع چقدر می‌تواند روی طرف تقاضای بازار اثرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۷ قانون دیگر که در جلسه سران قوا به تصویب رسیده است می‌تواند روی طرف تقاضا به صورت مستقیم اثرگذار باشد، تصریح کرد: انتقال ۸۰ درصد مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت و لغو ممنوعیت بانک‌ها از خرید سهام از مهم ترین این مصوبات هستند، ولی از این بابت که این بسته چقدر قابلیت اجرایی شدن دارد و یا بانک‌ها چگونه سهام خواهند خرید، مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی از موارد این بسته حمایتی مانند معافیت مالی برای افزایش سرمایه از سود انباشته شرکت‌ها و یا امهال مالیات خرید سهام کلیات خوبی دارد و حتی می‌تواند در بلندمدت هم اثرات خوبی داشته باشد، اما مسائلی که روی تقاضای بازار اثرگذار خواهد بود، با مشکلاتی در مرحله عمل روبه‌رو خواهد شد.

خسروشاهی با تأکید بر اثرگذاری بسته حمایتی ۳+۷ بورس، مطرح کرد: این بسته حمایتی در کل یک بسته خوب است، اما باید در کنار بهبود زیرساخت های بازار اجرایی شود؛ به عنوان مثال کنار گذاشتن دامنه نوسان نامتقارن یا بهبود کارایی‌های عملیاتی سامانه‌های معاملات و از طرف دیگر رسیدن اخبار خوب با گشایش‌های بین‌المللی و اخبار اقتصادی در سطح کلان به عنوان مکمل‌های این بسته در بازار منتشر شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال، به این بسته نباید به عنوان بسته‌ای نگاه کرد که به تنهایی بازار را مثبت کند، بلکه این بسته باید در کنار موارد ذکر شده قرار بگیرد تا در بازار اثربخشی مناسبی داشته باشد.

کد خبر: ۸۷٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha