۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
رشد دسته جمعی متغیرهای جهانی در هفته گذشته

رشد دسته جمعی متغیرهای جهانی در هفته گذشته

معاملات هفتگی بازار جهانی نه تنها برای فلزات بلکه برای طلا و نفت نیز با رشد قیمت به پایان رسید.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، این هفته طلا با ثبت رشد بیش از ۳ درصدی از سطح ارزشمند ۱۸۰۰ دلار بر هر اونس عبور کرد. رشدی که سبب شد تا تحلیلگران صعود قیمت تا مرز ۱۹۰۰ دلار را دور از انتظار ندانند. گفته می‌شود اگر طلا موفق شود به بالای ۱۸۵۰ دلار حرکت کند، می تواند به ۱۹۰۰ دلار برسد و از این مرز قیمت عبور کند. بر اساس گزارش کیتکونیوز، عمده آمار اقتصادکلان در نیمه دوم هفته منتشر می شود که شامل شاخص قیمت مصرف در روز چهارشنبه، شمار متقاضیان بیمه بیکاری و شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا در روز پنج شنبه و خرده فروش و تولید صنعتی آمریکا در روز جمعه خواهد بود. بر اساس آخرین نتایج حاصل از نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز، ناامیدی موجب تسکین احساسات در بازار طلا در بین تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران اصلی خرده فروش ها شده است.

احساس مثبت در بازار فلزات گرانبها روز پنجشنبه هنگامی که قیمت طلا برای اولین بار از ماه فوریه (بهمن) به بالای هزار و ۸۰۰ دلار رسید، به طرز چشمگیری تغییر کرد. بسیاری از تحلیلگران متذکر شدند که عبور طلا  از نقطه مقاومت خود، باعث ایجاد شتاب در بازار شده است که می تواند قیمت ها را به هزار و ۸۵۰ دلار در هر اونس برساند.

نفت در مرز ۷۰ دلار
هفته گذشته در بازار نفت نیز هر دو شاخص اصلی با رشدقیمت همراه شدند. در این بازه نفت خام آمریکا و برنت به ترتیب ۱.۲ و ۱.۵ درصد افزایش یافتند. انتظارات از رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا موج خوش‌بینی درباره تقاضای قوی‌تر  در تابستان را ایجاد کرد. بریتانیا هفته گذشته بالاترین مصرف سوخت را از زمان همه‌گیری کرونا رقم زد و انتظار می‌رود با برداشته شدن کامل محدودیت‌های قرنطینه تا حدود یک ماه و نیم آینده، مصرف بیش از پیش افزایش یابد. در آمریکا هم رشد مصرف و کاهش موجودی‌های نفت و فرآورده‌ها مشاهده می‌شود. در هفته گذشته شرکت‌های نفت و گاز آمریکا همچنین به دلیل افزایش قیمت‌ها تعداد دکل‌های حفاری را برای دومین هفته متوالی افزایش دادند.

ادامه شگفتی‌سازی مس
قیمت مس نیز در هفته‌ای که گذشت به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. قیمت این محصول در بورس فلزت لندن با بیش از ۶ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۳۶۱ دلار رسید. داده‌های اقتصادی چین و ضعف دلار دو عامل اساسی قیمت مس در هفته گذشته بوده است. آمار صادرات و واردات چین حکایت از ثبت بیشترین رشد طی ۱۱ سال اخیر داشت. صادرات چین در ماه آوریل در حالی که انتظار می‌رفت با رشد ۲۴ درصدی همراه شود، رشد ۳۲ درصدی را ثبت کرد. واردات این کشور نیز رشد ۴۳ درصدی را ثبت کرده است. مازاد تراز تجاری این کشور از ۱۴ میلیارد دلار به حدود ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. شاخص دلار نیز در نتیجه گزارش اشتغال آمریکا، با ریزش سنگین مواجه شد که عامل رشد قیمت کالاها در معاملات روز جمعه شد. شاخص دلار با ۱.۱۶ درصد افت، به محدوده ۹۰ واحد نزدیک شده است.

رشد دسته جمعی متغیرهای جهانی در هفته گذشته

کد خبر: ۸۷٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha