۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۲۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی در چین تولید می شود
همکاری روسیه با تمام کشورها برای تولید اسپوتنیک وی؛

۲۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی در چین تولید می شود

عرضه واکسن به تمامی مردم دنیا نیازمند تولید انبوه ان است. دولت روسیه اعلام کرده است با هر کشوری که زیرساخت لازم برای تولید واکسن اسپوتنیک وی را داشته باشد، همکاری می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه  اولین تولید کننده واکسن کرونا در دنیا بود که در ماه اوت سال ۲۰۲۰ واکسن اسپوتنیک را ثبت کرد. هم اکنون این واکسن در بیش از ۶۳ کشور دنیا مورد تایید قرار گرفته است و انتظار می رود در ماه آتی سازمان بهداشت جهانی هم این واکسن را تایید کند.

اما با وجود شروع بررسی واکسن اسپوتنیک توسط آژانس دارویی اروپا، هنوز خبری از تایید اضطراری واکسن در اروپا نیست. اما عدم اعلام نتیجه بررسی واکسن در اروپا باعث نشده است تا کشورهای اروپایی از این واکسن استفاده نکنند.

مجارستان اولین کشوری بود که بدون تایید اتحادیه اروپا واکسن اسپوتنیک را وارد کرد و تزریق آن را شروع کرد و سپس ایتالیا خبر از زمینه سازی برای تولید واکسن از ماه ژوئن سال جاری داد.

حال گزارشها نشان می دهد دولت اسلواکی در نظر دارد مذاکراتی برای خرید واکسن اسپوتنیک را شروع کند زیرا بر این باور است استفاده انبوه واکسن در مجارستان و نتیجه بخش بودن این طرح در کشور مجارستان خود نمادی از موفقیت واکسن است و دیگر نیازی نیست که منتظر تاییدیه های بیشتری باشند.

اما علاوه بر تایید کارایی واکسن و تایید ایمنی آن توسط سازمان های بین المللی و منطقه ای، مساله دیگر تولید واکسن است. دولت روسیه اعلام کرد با تمامی کشورهایی که زمینه لازم برای تولید واکسن اسپوتنیک را داشته باشند، همکاری می کند زیرا  واکسن را کالایی عمومی می داند و  تا همه مردم از آن استفاده نکنند، امکان بازگشت به شرایط عادی برای آنها وجود ندارد.

 چین  ۲۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تولید می کند
یکی از کشورهایی که قرار است واکسن اسپوتنیک در ان تولید شود ، کشور چین است. طبق گزارشهای رسمی در سال جاری ۲۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در کشور چین تولید خواهد شد که بخش اعظم این واکسن وارد بازارهای صادراتی می شود.

البته قرارداد تولید این واکسن ها به شرکتهای مختلفی داده شده است. اولین قرارداد روسیه با شرکت شنزن یوانزینگ بود که روز ۲۹ مارس سال جاری امضا شد و به موجب این قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکن اسپوتنیک از ابتدای ماه می تولید می شود.

دومین قرارداد با شرکت «تاپ ریج فارما» در روز اول اوریل سال جاری منعقد شد و به موجب ان ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وارد بازار می شود. در روز ۱۹ اوریل امسال هم شرکت داروسازی هوالان که یکی از شرکتهای بزرگ تولید کننده دارو در چین است قراردادی برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک با روسیه اضا کرده است.

تولید این حجم از واکسن اسپوتنیک در چین در شرایطی انجام می شود که این کشور تا کنون ۳۱۷ میلیون دوز واکسن تزریق کرده است و تمامی ساکنان چین که تا کنون  واکسینه شده اند دو واکسن سینوفارم و سینوواک را دریافت کرده اند.

هفته گذشته هم سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم را مورد تایید قرار گرفت و چراغ سبز این سازمان برای وارد شدن اسپوتنیک به سبد کوواکس روشن شد. انتظار می رود این هفته هم واکسن سینوواک چین مورد تایید این سازمان قرار بگیرد.

بررسی واکسن اسپوتنیک هم از ماه ها قبل شروع شده است و انتظار می رود در ماه آتی واکسن اسپوتنیک هم به فهرست واکسن های تایید شده توسط این سازمان درآید. واکسن اسپوتنیک وی در کشورهای امارات، هند، قراقستان، صربستان، ایران، چین، ایتالیا و شمار دیگری از کشورهای دنیا علاوه بر روسیه تولید خواهد شد.

واکسن تک دوزی اسپوتنیک هم تایید شد
اما در این شرایط بحرانی مقامات روسیه خبر از تایید واکسن تک دوزی اسپوتنیک داده اند. طبق این گزارش دوز اول واکسن اسپوتنیک به تنهایی می تواند به عنوان واکسن برای مبارزه با کرونا استفاده شود. موسسه مطالعاتی گامالیا در گزارش اخیر خود نوشت: «کارایی اولین دوز واکسن اسپوتنیک ۲۸ روز بعد از تزریق بالغ بر ۷۹.۸ درصد است که از بسیاری از واکسن های دو دوزی موجود در بازار کارامد تر است. این واکسن تک دوزی در شرایط بحرانی کنونی که دنیا با مشکل کرونا روبرو است می تواند کاربرد داشته باشد و با قیمت پایین تری به بازار عرضه شود. از طرف دیگر شرایط نگهداری و حمل این واکسن هم بسیار ساده است و به راحتی می توان آن را به مناطق دور افتاده صادر کرد. قیمت این واکسن تک دوزی که «اسپوتنیک سبک» نامیده می شود کمتر از ۱۰ دلار است.

هنوز سازمان غذا و داروی امریکا یا آژانس دارویی اروپا واکسن تک دوزی اسپوتنیک را تایید نکرده اند وسومین مرحله از مطالعات بالینی این واکسن روسی روی هفت هزار نفر در کشورهای روسیه، امارات، غنا و چندین کشور دیگر انجام می شود و طبق گزارش موسسه گامالیا تا انتهای ماه می نتیجه این مرحله از مطالعه رسما منتشر می شود.

 رییس موسسه گامالیا بر این باور است واکسن تک دوزی اسپوتنیک می تواند در مقابله با انتشار ویروس در دنیا نقش مهمی ایفا کند زیرا این امکان را می دهد تا شمار بیشتری از افراد در فاصله زمانی کوتاهی واکسینه شوند. در ضمن این امکان وجود دارد که دوز یاداور واکسن، از محصولات تولیدی دیگر شرکتهای واکسن سازی باشد و این ترکیب بدون شک می تواند کارایی واکسن را نیز افزایش دهد.

کد خبر: ۸۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha