۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
آمادگی برای بازسازی ۹ هزار هکتار آب بندان در سال ۱۴۰۰
معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

آمادگی برای بازسازی ۹ هزار هکتار آب بندان در سال ۱۴۰۰

سرافرازی، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای بازسازی حداقل ۹ هزار هکتار آب بندان در استان های شمالی کشور در سال ۱۴۰۰ به منظور تامین بخشی از آب شالیزارها اعلام آمادگی کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارتخانه گفت: بازسازی ۹ هزار هکتار آب بندان نیاز به اعتبار دارد و در حال حاضر اعتبار امسال برای این طرح مصوب نشده است.

رضا سرافرازی، کل سطح زیر پوشش آب بندان های سه استان گیلان، مازندران و گلستان را ۳۳ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۴ هزار هکتار از این سطح باید بازسازی شود تا بتوانیم ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب را در شرایط کم آبی و برای کشت دوم تنظیم کنیم.

وی افزود: ۱۴۴ هزار هکتار اراضی، آبخور ۲۴ هزار هکتار آب بندان هستند که با بازسازی آن، امکان افزایش ۲۱۶ هزار تن محصول برنج و ۲۱۶ هزار تن کلزا در اراضی تحت شرب این آب بندان تحقق پیدا می کند.

سرافرازی گفت: طبق برنامه معاونت آب و خاک، طی سه سال این ۲۴ هزار هکتار آب بندان باید بازسازی می شد، اما به دلیل کمبود اعتبار هدف مورد نظر محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ با بازسازی ۷۵۰۰ هکتار آب بندان در سه استان شمالی کشور ۱۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از شالیزارهای پایین دست این آب بندان از آب استحصالی منتفع شدند.

وی ادامه داد: این درحالی بود که در سال نخست اجرای این طرح در سال ۹۸ از ۲۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب، تنها ۶۶ درصد آن محقق شد، اما با این حال ما کار را پیش بردیم به امید آن که اعتبار به طور کامل تامین شود.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال دوم اجرای این طرح در سال ۹۹ برای بازسازی ۵ هزار هکتار از آب بندان نیز برنامه ریزی کرده بودیم که به دلیل تخصیص ۱۵ درصدی اعتبارات، توانستیم بیش از ۲ هزار هکتار از آب بندان را بازسازی کنیم.

وی خواستار حمایت دولت از طرح بازسازی آب بندان شد و اذعان داشت: با توجه به کاهش بارش در سال جاری، این سازه آبی بیشتر مورد نیاز کشاورزان است.

کد خبر: ۸۷٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha