۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
احیای صنعت نوغانداری در استان البرز
مدیر ترویج جهاد کشاورزی البرز خبر داد

احیای صنعت نوغانداری در استان البرز

کرج- اکبری مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده و مدیر ترویج کشاورزی استان البرز گفت: با هدف احیای صنعت نوغانداری چهار هزار اصله توت پیوندی مخصوص نوغانداری بین بانوان روستایی استان توزیع شد.

مریم اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به منظور احیای صنعت نوغانداری به عنوان فعالیتی فراموش شده در استان البرز، مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی‌ با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی از ابتدای سال جاری، اقدام به اجرای طرح نوغانداری و پرورش کرم ابریشم کرد که در این راستا با مشارکت حداقل ۴۰ نفر از بانوان روستایی با هدف توانمندسازی بانوان روستا، ارتقاء سطح دانش و کمک به اقتصاد خانوار در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ برای دومین سال پیاپی اقدام شد.

اکبری اظهار کرد: مدیریت ترویج چهار هزار اصله نهال توت پیوندی مخصوص نوغانداری به ارزش ۲۱۰ میلیون ریال در فروردین ماه سال جاری در بین بانوان روستایی، توسعه سطح باغات توت را به عنوان بستر اولیه پرورش کرم ابریشم در سنوات آتی توزیع کرد.

وی افزود: جهت مهارت آموزی زنان روستایی و کسب دانش نوغانداری، اقدام به ارائه آموزش با استفاده از ظرفیت علمی مرکز توسعه نوغانداری کشور در اردیبهشت ماه سال جاری در سه مرحله «آموزش آنلاین، آموزش عملی با رعایت پروتکل های بهداشتی زمان توزیع لاروها و تشکیل گروه مجازی برای انتقال گام به گام مطالب به فراگیران» نموده است.

مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده و مدیر ترویج کشاورزی استان البرز گفت: همچنین جهت تشویق بانوان روستایی به اجرای کار عملی و راه اندازی سالن های پرورش، همزمان‌با توزیع پنج جعبه لارو نوغان در روز هجدهم اردیبهشت سالجاری توسط مدیریت ترویج و ۹جعبه توسط معاونت امور دام، ملزومات جانبی شامل دستگاه بخور- دماسنج- رطوبت سنج و پودر پافسول در اختیار مجریان طرح قرار گرفته است.

اکبری اظهار کرد: این فعالیت سودآور با میانگین تولید ۳۵کیلوگرم به ازای هرجعبه در یک پروسه کوتاه ۴۰روزه، ضمن برگشت سریع سرمایه، میتواند درآمدی بالغ بر  چهار میلیون تومان برای نوغاندار داشته باشد. امیدواریم روزی با احیا این صنعت نیاز داخلی نخ کشور برطرف شود. 

کد خبر: ۸۷٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha