۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
اصرار بنیاد مسکن به افزایش وام مسکن روستایی تا ۱۰۰ میلیون| جلسات در سازمان برنامه و بودجه
مدیر کل دفتر بنیاد مسکن در گفتگو با بازار:

اصرار بنیاد مسکن به افزایش وام مسکن روستایی تا ۱۰۰ میلیون| جلسات در سازمان برنامه و بودجه

سهرابی، مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه اصرار ما این است که وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: افزایش ۲۰ درصدی وام مسکن روستایی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد.

بازار، گروه راه و مسکن: طرح نوسازی مسکن روستایی و مقاوم سازی از سال ۱۳۷۴ و بعد از وقوع زلزله های مهیب و خسارتهای مالی و جانی بالا به یک مطالبه عمومی تبدیل شد و این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقاء سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد. 

اگر چه مقاوم سازی مسکن و بهسازی زندگی روستایی با نوسانات و مشکلات فراوان زیادی مواجه بود اما به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیأت دولت مطرح و به تصویب رسید. در همان روزهای ابتدایی این طرح مقرر شد تسهیلات مسکن روستایی همه ساله با ۱۵ درصد افزایش عملیاتی و پرداخت شود.

حمید رضا سهرابی مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه بر اساس طرح نوسازی و مفاوم سازی مسکن روستایی مقرر شد سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و با اختصاص تسهیلات از سوی بانک های عامل که از سوی بانک مرکزی معرفی می شوند نوسازی و بهسازی شوند گفت: سقف کنونی تسهیلات مسکن روستایی در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان است و با توجه به رشد قیمت نهاده های تولید مسکن شرایط ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی برای برخی از متقاضیان دچار مشکل شده است. این پیشنهادی که بارها به آن اشاره شده است در جهت بالا بردن قدرت ساخت متقاضیان ساخت مسکن روستایی بوده است.

با پیشنهاد بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی به دولت خواستار افزایش کنونی سقف تسهیلات شدیم چرا که معتقد هستیم افزایش قیمت نهاده های تولید قطعا بر روی قیمت تمام شده ساخت مسکن حتی در روستاها نیز تاثیرگذار بوده است

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد افزایش ۲۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن روستایی به تصویب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برسد و مشکلی از این بابت نباشد؟ ادامه داد: با پیشنهاد بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی به دولت خواستار افزایش کنونی سقف تسهیلات شدیم چرا که معتقد هستیم افزایش قیمت نهاده های تولید قطعا بر روی قیمت تمام شده ساخت مسکن حتی در روستاها نیز تاثیرگذار بوده است. 

سهرابی اضافه کرد: بعد از ارائه این پیشنهاد و موافقت ضمنی دولت، جلسات کارشناسی در این خصوص در کمیسیون اقتصادی دولت آغاز و مراحل خوبی را سپری کرده است. در خصوص این موضوع نیز جلسه ای روز گذشته در سازمان برنامه و بودجه نیز برگزار شد.

مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن با ارائه ادله های مناسب برای افزایش قیمت تمام شده مسکن ماهها پیش پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی ارائه و اعلام کرد که با توجه به رشد قیمت نهاده های تولید و مصالح ساختمانی بهتر است سقف وام مسکن روستایی حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.

اصرار ما حتی تا اینجا پیش رفته است که سقف کنونی وام مسکن روستایی بیشتر از ۲۰ درصد یعنی تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد

وی ادامه داد: اصرار ما حتی تا اینجا پیش رفته است که سقف کنونی وام مسکن روستایی بیشتر از ۲۰ درصد یعنی تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما آنچه که مشخص است این است که رسیدن تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تا ۸۰ میلیون تومان در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت به طور ویژه آغاز شده است. 

مدیر کل دفتر مسکن بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی تا ۸۰ میلیون تومان تا چه حد می تواند به متقاضیان روستایی کمک کند گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن نقش بسزایی در بالا بردن قدرت متقاضیان مسکن روستایی برای ساخت خواهد داشت و اگر یک واحد مسکونی ۷۰ متری ۲۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز داشته باشد می توان گفت که با این تسهیلات ۴۰ درصد هزینه پوشش داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، استارت افزایش قیمت مصالح ساختمانی از اواخر سال گذشته باعث شد تا قیمت تمام شده مسکن در شهرها نیز متاثر از این وضعیت افزایش یابد. همین مساله به روستاها نیز کشیده شد. این عوامل دست به دست هم داد تا بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاها پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی را به دولت ارائه کرد.

در ۱۸ فروردین ماه امسال تابش رییس بنیاد مسکن با اشاره به الزام افزایش سقف وام مسکن روستایی گفته بود که در حال حاضر وام ساخت مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان است که البته به این عدد وام بلاعوض هم اضافه می‌شود اما در نهایت این تسهیلات برای ساخت مسکن در روستاها کافی نیست از این رو پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی وام مسکن روستایی را به هیات دولت دادیم و امیدواریم با پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت شود.

به نظر می رسد تاخیر در تصویب این پیشنهاد و عدم ابلاغیه آن به بانک های عامل موجب خواهد شد تا روند نوسازی مسکن روستایی کُندتر خواهد شد.

کد خبر: ۸۷٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha