۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
محرابیان: ۵ میلیون واحد مسکونی کم داریم| برزگر: قانون ساماندهی عرضه مسکن اجرا شود
در میزگرد بررسی معضلات بخش مسکن مطرح شد؛

محرابیان: ۵ میلیون واحد مسکونی کم داریم| برزگر: قانون ساماندهی عرضه مسکن اجرا شود

وزیر اسبق صمت و رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در مورد معضلات بخش مسکن در کشور اظهارنظر کردند.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان، وزیر اسبق صمت درمورد راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم در بخش مسکن گفت: تولید مسکن در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بر اساس پروانه های صادره سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بود.

وی با بیان اینکه تولید مسکن در سالهای اخیر به حدود اندکی بالاتر از ۳۰ هزار واحد در سال رسیده گفت: با توجه به کاهش شدید عرضه مسکن و افزایش تقاضا به دنبال افزایش ازدواج ها و جمعیت کشور، بازار مسکن به یکباره متلاطم شد.

وزیر اسبق صمت تصریح کرد: زمانی که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد باعث عدم تعادل در بازار و افزایش یکباره قیمتها می شود.

۵ میلیون واحد مسکونی نسبت به تقاضا عقب هستیم
محرابیان با بیان اینکه ما در حال حاضر حدود ۵ میلیون واحد مسکونی نسبت به تقاضا عقب هستیم گفت: دلیلش هم این است که در سالهایی که باید مسکن تولید نشد و در نتیجه افزایش شدید قیمتها را رقم زد.

وزیر اسبق صمت با تصریح بر اینکه تولید مسکن صرفاً تابع یکی دو قانون نیست گفت: تولید مسکن در کشور تابع چندین قانون مختلف و سنواتی است و نمونه آن هم شورای عالی معماری و شهرسازی، کمیسیون ماده پنج و کمیسیون تبصره یک ماده یک هستند که در الحاق و تغییرکاربری ها نقش دارند.

محرابیان با بیان اینکه برای ساخت متوسط هر واحد مسکونی به صورت طبقاتی ۵۰ متر سهم زمین نیاز است گفت: ما در حال حاضر به ۵ میلیون ۵۰ متر زمین نیاز داریم اما آیا چنین زمینی داخل محدوده در کشورمان وجود دارد یا خیر!؟

چرا قانون «ساماندهی عرضه و تولید مسکن» اجرا نمی شود!؟
در ادامه، جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه اهداف تدوین شده در سیاست های کلی برنامه توسعه پنج ساله و قانون «ساماندهی عرضه و تولید مسکن» برای دهک های پایین هنوز محقق نشده گفت: چرا مجلس، از وزیر راه و شهرسازی به خاطر اجرایی نشدن این قانون سوال نکرد!؟

وی افزود: برای اینکه مردم صاحب خانه شوند باید قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را اجرا کنیم و لازم است که همه دستگاه های اجرایی طبق قانون ملزم به انجام وظیفه در این بخش شوند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور تأمین زمین و منابع مالی ارزان قیمت را لازمه تولید مسکن در کشور دانست و گفت: مجلس فعلی فقط طرح جهش تولید مسکن را ارائه داده و کاهش قیمت مسکن در ماه های اخیر هم ناشی از نوسانات بازار و مسئله برجام است.

ورشکستگی انبوه سازان به دلیل جهش نرخ ارز
برزگر با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و انبوه سازان به خاطر جهش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی ورشکسته و از بازار خارج شدند و الان هم در دادگاه ها در رفت و آمد هستند گفت: الان می توان مسکن را زیر قیمت تمام شده از انبوه سازان خریداری کرد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور تأکید کرد: مسئولان برای خانه دار کردن دهک های پایین جامعه، قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن را که در قالب طرح جهش تولید مسکن اصلاح شده عملیاتی و اجرایی کنند و هیچ محدودیتی هم در زمین وجود ندارد.

کد خبر: ۸۷٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha