۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
نرمش های هسته ای در وین، سرنوشت توافق هسته ای را مشخص می کند

نرمش های هسته ای در وین، سرنوشت توافق هسته ای را مشخص می کند

آمریکایی ها  در واشنگتن و در آستانه برگزاری این دیدار، به بازگشت خود به برجام اشاره کرده اند. البته، در صورت اجرای تمامی تعهدات از سوی ایران.

به گزارش بازار، پایگاه گازتارو روسیه در گزارشی به ارائه چشم انداز روشن از مذاکرات جاری هسته ای در وین پرداخته است.

در این مطلب آمده است: دور جدید مذاکرات در وین و در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و پنج عضو بین المللی با هدف ازسرگیری برجام آغاز می شود. در این مباحثات، امریکا نیز شرکت دارد. این بار، به چند دلیل، امیدها بسیار است.

نخست آن که آمریکایی ها  در واشنگتن و در آستانه برگزاری این دیدار، به بازگشت خود به برجام اشاره کرده اند. البته، در صورت اجرای تمامی تعهدات از سوی ایران.

دوم این که مساله زمان مطرح است. این مذاکرات، دو هفته مانده به پایان مهلت توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود. افزون بر آن، در اواسط ماه ژوئن، انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد.

ایران برای بازگشت به اجرای تعهداتش براساس برجام آمادگی دارد. اما، تهران انتظار دارد که گام نخست از سوی امریکا برداشته شود. واشنگتن نیز برعکس، از ایران می خواهد تا نرمش هایی از خود نشان دهد. از جمله، عدم استفاده از سانتریفیوژهای جدید برای غنی سازی اورانیوم. در صورت قبول ایران، امریکا وعده می دهد که موقتا، اعمال برخی از تحریم های اعمالی علیه این کشور را لغو کند.

به گزارش شبکه تلویزیوتی «پرس تی وی»، در صورتی که فشار غرب ادامه داشته باشد، تهران این مطالبات را اجرا نخواهد کرد و حتی، احتمال خروج کامل این کشور از برجام نیز مطرح است. اما، مهلت زمان توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روز ۲۲ ماه مه به پایان خواهد رسید، می تواند بر این روند تاثیر گذار باشد.

النا دونایوا، کارمند علمی ارشد مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و خاور نزدیک در آکادمی علوم روسیه، معتقد است: «نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران تاثیری زیادی بر مواضع دولت ایران دارد که می داند، جناح فعلی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از شانس اندکی برخوردارند. پس دولت روحانی تلاش خواهد کرد تا قدرت اجرایی را در دست داشته باشد. از این رو، تلاش خواهند کرد تا به توافق های معینی دست یابند.»

النا دونایوا باور دارد که نتایج مذاکرات، تعیین کننده آینده سیاسی ایران و همکاری های متقابلش در سیستم روابط منطقه ای و بین المللی خواهد بود. البته، بعید به نظر می رسد که اصلاح طلبان مجددا، به قدرت برسند، اما احتمال دارد که اصول گرایان عمل گرا یعنی، نیروهای میانه رو به قدرت برسند.

در چنین شرایطی، مذاکرات ادامه خواهد داشت و در هر صورت، ایران توسعه بعدی روابط با غرب را جستجو خواهد کرد. در صورتی که موفقیتی در خصوص برجام حاصل نشود، در آنصورت احتمال دارد که این روند به نفع پیروزی اصول گرایان سرسخت تر در ایران پایان یابد.

کد خبر: ۸۷٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha