۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
ادامه نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز| سیاست های لیبرالی مانع سقوط نرخ ارز می شود؟!
«بازار» گزارش می دهد

ادامه نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز| سیاست های لیبرالی مانع سقوط نرخ ارز می شود؟!

با وجودی که چهارشنبه گذشته دلار به کانال ۲۰ هزار تومان سقوط کرد اما طرفداران سیاست لیبرالی مانع از روند نزولی قیمت ارز در بازار شده تا جایی که قیمت دلار درحال نزدیک شدن به کانال ۲۲ هزار تومان است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار سکه و ارز حدود یک هفته است با نوسان قیمت بالا و پایین می شوند. روزچهارشنبه ۱۵ ماه جاری بازار ارز و سکه در پی اظهارات رئیس جمهور کشور مبنی بر نزدیک شدن بر رفع تحریم ها بین المللی واکنش نشان داد و قیمت دلار به یکباره با ۳ پله سقوط از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۰ هزار تومان پایین آمد.

قیمت سکه و طلا نیز به تبع کاهش نرخ ارز در بازار روندی کاهشی به خود گرفتند تا جایی هر گرم طلا به حدود ۹۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی نیز در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان قرار گرفت.

افسار قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی!
این کاهش قیمت دور از انتظار نبود چرا که کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت ارز در بازار با رفع تحریم ها بشدت نزولی شده و رسیدن قیمت دلار به حدود ۱۵ یا ۱۶ هزار تومان بعید نیست. البته خیلی ها معتقدند بانک مرکزی افسار قیمت ارز را در بازار بدست گرفته است و نمی خواهد قیمت ارز در بازاز روندی نزولی ادامه دار به خود گیرد.

به احتمال زیاد دولت دلار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان را از بانک مرکزی گرفته و به امید آزاد سازی ارزهای بلوکه شده پس از رفع تحریمها، پیش خور کرده است

کارشناسان بازار می گویند؛ به احتمال زیاد دولت دلار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان را از بانک مرکزی گرفته و به امید آزاد سازی ارزهای بلوکه شده پس از رفع تحریمها، پیش خور کرده است. بنا براین و در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز به این راحتی ها چوب حراج را به ارز نمی زند و قیمت ها را در بازار آنگونه که متضرر نشود مدیریت می کند چرا که تعیین کننده قیمت ارز در بازار بانک مرکزی است نه بازار.

قبلا برخی با باوری غلط اعتقاد داشتند؛ بانک مرکزی رهرو قیمت ارز بازار آزاد است و زمانی که قیمت ارز در بازار بالا می رود ارز صرافی ها نیز همزمان با افزایش و یا کاهش قیمت این کالا، قیمت ها را تعیین می کند در حالی که اینگونه نیست، چرا که بانک مرکزی هر روز صبح نرخ ها را به صرافی بانک ها اعلام می کند و بازار آزاد نیز پیرو قیمت ارز صرافی ها، قیمت ها را با اندکی افزیش تعیین می کنند.

چرا قیمت ارز دوباره روندی معکوس به خودگرفت؟  
اکنون که قیمت انواع ارز در اواخر هفته گذشته سیر نزولی با شیبی تند را داشت و دلار برای سقوط قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان خیز برداشته بود، معلوم نیست چرا با خبرهای خوش و امیدوار کننده ای که از سوی مسئولان نسبت به نتیجه روند مذاکرات برجام در وین به گوش می رسد دوباره قیمت دلار روندی معکوس به خود گرفت و از کانال ۲۰ هزار تومان به کانال ۲۲ هزار تومان نزدیک شده است.

بانک مرکزی نباید مانع کاهش قیمت ارز در بازار شود اما طرفداران بازار آزاد و سیاست های لیبرالی به بانک مرکزی فشار آورده و نمی خواهند قیمت ها در این بازار  کاهشی شود و به زیر ۲۰ هزار تومان برسد

سید محمد رضا رضی اقتصاددان، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت نوسان قیمت ارز در بازار گفت: بانک مرکزی نباید مانع کاهش قیمت ارز در بازار شود اما طرفداران بازار آزاد و سیاست های لیبرالی به بانک مرکزی فشار آورده و نمی خواهند قیمت ها در این بازار کاهشی شود و به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

تفکر لیبرالی و پیروی از سیاست اقتصاد بازار بازآزاد مانع کاهش نرخ ارز 
وی با بیان اینکه تفکر لیبرالی بانک مرکزی و دولت فشار در کنار دست اندرکاران بازار موجب شده است تا قیمت ارز این روزها با نوسان همراه و بصورت جهشی سمت وسوی نزول را در پیش نگیرد، افزود: بانک مرکزی متاسفانه بازار را مدیریت نمی کند و به دور از سیاست کاهش نرخ تورم معتقد است که بازار، تعیین کننده قیمت ها شود در حالی که این گونه نیست چرا که خود بانک مرکزی تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز است.

در شرایطی که اکنون نرخ تورم در کشور بالاست بنابراین سیاست های بانک مرکزی باید محور کاهش قیمت ها بازار را مدیریت کند اما معلوم نیست چرا با کاهش نرخ ارز مقاومت هایی مشاهده می شود و قیمت ها در بازار ارز با نوسان همراه است

رضی خاطر نشان کرد: در شرایطی که اکنون نرخ تورم در کشور بالاست بنابراین سیاست های بانک مرکزی باید محور کاهش قیمت ها بازار را مدیریت کند اما معلوم نیست چرا با کاهش نرخ ارز مقاومت هایی مشاهده می شود و قیمت ها در بازار ارز با نوسان همراه است.

وی ادامه داد: هر چند کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار دارد و مدیریت نرخ ارز باید کارشناسانه و با حساسیت خاصی انجام شود اما زمانی که نرخ ارز در حال پایین آمدن در بازار است، نباید موانعی سد راه کاهش قیمت این کالای سرنوشت ساز اقتصادی قرار گیرد. هر چند با آمدن قیمت دلار با رقم ۱۶ و یا ۱۸ هزار تومان نیز چنین نرخی خیلی در این محدوده قیمتی قرار نمی گیرد و دوباره دستخوش قیمت خواهد شد.

دلار بازار آزاد ۲۶ هزار ۶۰۰ یورو ۲۶ هزار ۱۰۰
بنا به این گزارش، نوسان قیمت ها در حالی است که هم‌اکنون در بازار ارز قیمت دلار ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است. علاوه بر نوسان قیمت آزاد نرخ ارز در بازار، در صرافی‌های بانکی نیز امروز شنبه و با آغاز فعالیت صنوف قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۰ هزار و ۲۳۴ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۵ هزار و ۹۷ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است.

با توجه به نوسان قیمت ها در بازار ارز در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸عیار نیز هرگرم ۹۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت سکه چهار شنبه هفته گذشته در مرز رسیدن به کانال ۸ میلیون تومان بود.

همچنین  قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

بهای طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۴۳ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۲۵۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

البته پس از حدود یک ماه تعطیلی بازار به دلیل وضعیت قرمز کرونایی  صنف طلا و جواهر تهران نیز تعطیل بود و این صنف از مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است و معلوم نیست تا عصر امروز قیمت ها با توجه به میزان تقاضا چه رقمی بشود.

بنابه این گزارش، قیمت انواع ارز امروز تغییر چندانی نسبت به روز کاری ماقبل آن نداشت و مردم همچنان چشم انتظار کاهش قیمت ارز و سکه در بازار بدنبال رفع تحریمها هستند چرا که عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا اعلام کرده است؛ روند مذاکرات برجامی در وین به خوبی پیش می رود و احتمال برداشته شدن بخش عمده ای از تحریم ها وجود دارد.

کد خبر: ۸۷٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha