۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
بانک‌ها نباید هر روز پول خلق کنند و نقدینگی را افزایش دهند
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری:

بانک‌ها نباید هر روز پول خلق کنند و نقدینگی را افزایش دهند

دهقان، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید کاری کرد سرمایه مردم به سمت تولید برود و هنگامی این اتفاق می‌افتد که تولید به صرفه تلقی شود و کسی که تولید می‌کند منزلت و قرب اجتماعی داشته باشد.

به گزارش بازار، مسائل اقتصادی و حل مشکلات مربوط به معیشت و رفاه مردم چند سالیست به محوری‌ترین مسائل کشور تبدیل شده و اقتصاد، نقش موثری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایفا خواهد کرد. ازاین رو دواطلبان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، باید برنامه‌های مشخصی در زمینه حل مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های معیشتی مردم داشته باشند. به همین منظور حسین دهقان از دواطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های اقتصادی خودش در زمینه تولید و اشتغال را تشریح کرد.

حسین دهقان بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور را مهمترین برنامه خود در زمینه حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: تورم، بی ثباتی تورمی باعث ایجاد بی ثباتی در اقتصاد است. چون اگر مردم بداند در ۵ سال آینده با یک تورم ثابت مثلا ۲۰ درصدی مواجه خواهند بود پس ریسک خود به خود کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی همین هم قابل پیش بینی نیست و دائماً‌ این تورم تغییر می‌کند خود به خود به عدم اطمینان دامن می‌زند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در شرایط بی ثباتی تورمی، جنبه پولی اقتصاد هم حجم خودش را همواره زیاد می‌کند گفت: این مسئله باعث افزایش نقدینگی می‌شود و یک چرخه مخرب ایجاد می‌کند. پس ما باید این فضای تخریبی همواره مستمر را یک جا متوقف کنیم و برای این کار باید سیاست‌های پولی و مالی کشور را به طور جدی مدیریت و کنترل کنیم.

وی افزود: بانک‌ها نباید بتوانند هر روز پول خلق کنند و نقدینگی را افزایش بدهند واگر جایی تسهیلاتی داده می‌شود به رانت تبدیل نشود و صرف تولید شود.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه‌های خود برای حمایت از تولید گفت: باید کاری کرد سرمایه مردم به سمت تولید برود و هنگامی این اتفاق می‌افتد که تولید به صرفه تلقی شود و تولیدکننده مورد اهتمام باشد و کسی که تولید می‌کند منزلت و قرب اجتماعی داشته باشد.

حسین دهقان درباره برنامه‌های خود در زمینه اشتغال هم گفت: با توجه به فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و افراد جویای کاری که هرسال وارد اجتماع می‌شوند، اگر بتوانیم سالانه یک تا یک و نیم میلیون شغل ایجاد کنیم بعد از هفت تا هشت سال به یک وضعیت قابل قبولی خواهیم رسید، اما این کار بزرگی است ونیازمند برنامه ریزی است.

وی توجه به صنایع کوچک و متوسط را عمده برنامه خود برای ایجاد اشتغال عنوان کردو افزود:درکشورما تنها ۲۷ درصد از سرمایه گذاری‌هایی که انجام می‌شود در بنگاه‌های کوچک و زودبازده است و ۷۳ درصد در صنایع بزرگ سرمایه گذاری می‌کنیم واین در حالیست که ۷۰ درصد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است.

دهقان تصریح کرد: ما نه آمایش سرزمینی داریم نه آمایش صنعتی و نه راهبرد صنعتی. در نبود این مولفه‌ها یک پتروشیمی با ۶۰۰ میلیون دلار هزینه احداث می‌کنیم که فقط ۵۰۰ نفرشغل درست می‌کند در حالی که با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرماهی گذاری در صنایع کوچک و متوسط می‌توان شغل ایجاد کرد.

وی درباره آمار بیکاری درکشور وملاک‌های تعیین افراد بیکارهم گفت: از نظر من شاغل کسی است که در آمد کافی برای زیست سالم خودش داشته باشد و شغل یعنی در آمد پایدار و استمرار اشتغال. پس برای ایجاد چنین اشتغالی باید نظام اجتماعی و قانون کار را تغییر دهیم.

کد خبر: ۸۷٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha