۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
لزوم سرمایه‌گذاری یزد در حوزه خدمات برای اشتغالزایی
در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مطرح شد؛

لزوم سرمایه‌گذاری یزد در حوزه خدمات برای اشتغالزایی

یزد- استاندار یزد گفت: باید نهادهای پشتیبان در استان قبل و بعد از تولید تقویت شوند و بر روی تسهیلات خدمات اشتغال تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدعلی طالبی در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان که ظهر امروز در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد در خصوص گزارشات سازمان‌ها در حوزه اشتغال روستایی گفت: طبق توضیحات داده شده دستگاه های اجرای در عملی کردن پیشنهادات ارائه شده در جلسه اقدام کنند و در مورد مغایرت هایی که در بحث اعداد در بخش تسهیلات وجود دارد بررسی های لازم صورت گیرد.

استاندار یزد با ابراز خرسندی از ابعاد بودجه سال ۱۴۰۰ که حمایت از تولید و اشتغال در آن وجود دارد با بیان اینکه میزان حمایت در این باره در سال‌های قبل ملموس نبود، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت های بی نظیری که در پشتیبانی از تولید و اشتغال وجود دارد، استان امسال در این خصوص شاهد رشد چشمگیری باشد.

وی با بیان اینکه لازم است هم کارگروه اقتصادی استان و هم دستگاه‌های مختلف در حوزه اشتغال استان برنامه داشته باشند، افزود: برای جذب منابع و استفاده از فرصت هایی که برای اشتغال در حوزه های مختلف به وجود آمده است این برنامه باید در کارگروه مورد بحث قرار بگیرد و به عنوان مصوبه دنبال شود.

طالبی با اشاره به ظرفیت های مطلوبی که در استان وجود دارد، اظهار کرد: در استان یزد بیکار وجود دارد و برای این‌که از ظرفیت های استان جهت رفع بیکاری استفاده شود باید هدایت مناسبی در زمینه اشتغال صورت گیرد که لازم است مدیران و دستگاه‌های اجرایی استان در کنار بخش خصوصی مشاوران مناسبی برای مردم باشند تا حلقه اشتغال استان فعال تر از گذشته به حرکت ادامه دهد.

وی با بیان اینکه پیگیری جدی سهم استان برای جذب منابع بیشتر لازم است و مدیران استان باید با برنامه پیش روند و منابع را جذب و در استان اجرا کنند، گفت: باید یک برنامه‌ریزی مناسب برای توزیع منابع متناسب با ظرفیتهای هر یک از شهرستان‌ها در حوزه ایجاد اشتغال و استفاده از فرصت های استان انجام گیرد تا مشخص شود از منابع تحت اختیار وزارتخانه ها در استان چه میزان میتوان بهره برداری کرد.

مغایرت اعداد وجود دارد
فریبا آیت الهی گفت: اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی طی پنج مرحله ۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان بوده که از سال ۹۶ به استان تعلق گرفته است.

مدیرکل کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه یکسری اعتبارات به استان باید تعلق میگرفت اما اختصاص پیدا نکرد، افزود: اخیرا سامانه ای به عنوان سامانه ناظر راه اندازی شده است که مغایرت هایی در این سامانه وجود دارد.

وی به ارائه گزارش در خصوص هفت کمیته فنی اشتغال پرداخت و گفت: در بررسی اختلاف حساب ها، بودجه پرداختی در عمل با واقعیت فاصله دارد که موجب شد بررسی اصلاح سرانه اشتغال در دستورکار قرار گیرد.

ساز و کار بانک‌های یزد مشخص نیست
مجید دهقانی زاده نیز در ادامه با بیان اینکه تحقق صد درصدی در زمینه اشتغال نداشته ایم، گفت: دو اتفاق روند کاری را دچار مشکل کرد که یکی بحث افزایش قیمت ها و دیگری بحران کرونا بود که بعضی طرح ها را نیمه تمام گذاشت و البته تلاش شد از منابع داخلی تامین بودجه شود

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: بازپرداختی ها باید مستمر شود اما سازوکار بانک ها مشخص نیست و اعمال تسهیلات با توجه به بحث کرونا به اشخاص آسیب دیده مقدور نبوده است.

لزوم فعالیت در زمینه خانه‌های خلاق 
محمدرضا عظیمی نیز با بیان اینکه دو موضوع در بحث های اشتغال وجود دارد گفت: دو رسته‌ای که بحث می‌شود اشتغال حمایتی و خوداشتغالی است که به نظر می‌رسد در تقویت اشتغال مثمر ثمر بوده است ولی فضای سرمایه اشتغال تحقق پذیر نبوده و تفاوت قیمت بازار منجر شده است بسیاری از اشتغال ها محقق نشود و کالاهایی که باید سرمایه در گردش می‌خوردند با چندین برابر قیمت روبه‌رو شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد افزود: باید کمتر وارد حوزه اشتغال مستقیم شویم زیرا حوزه خدمات اشتغال اساس اشتغال زایی است و لازم است به جای پرداخت پول مستقیم به علت ضعف در شبکه فروش در زمینه خدمات اشتغال‌زایی سرمایه گذاری کنیم.

عظیمی با بیان اینکه باید نهادهای پشتیبان را چه در قبل از تولید چه بعد از تولید تقویت کنیم، گفت: باید بر روی تسهیلات خدمات اشتغال سرمایه گذاری کنیم، برای مثال، حوزه ای سی تی جزو خدمات اشتغال است و به اشتغال کمک میکند. از این رو، توسعه خدمات اشتغال و تکنولوزی اشتغال بسیار مهم و در توسعه کسب وکار روستایی مؤثر است و موجب میشود ارزش افزوده نسبت به محصول و تولید افزایش یابد.

وی در پایان گفت: استان یزد باید در زمینه خانه های خلاق و محلات خلاق فعال شود و بافت های تاریخی، این ظرفیت را دارا است که با کار آفرینی شهری و همکاری اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شبکه گسترده ای برای ایجاد تحول اقتصادی و فرهنگی ایجاد شود.

کد خبر: ۸۷٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha