۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
«تولید بدون کارخانه» به خط تولید رسید؛ ظرفیت‌های خالی پر می‌شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

«تولید بدون کارخانه» به خط تولید رسید؛ ظرفیت‌های خالی پر می‌شود

مشهد- زمانی که شما با در دست داشتن کمترین میزان تجهیزات دست به تولید محصولات می‌زنید، در اصطلاح این کار شمارا یک عمل تولید محور می‌نامند که درنهایت منجر به امر تولید بدون کارخانه می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید بدون کارخانه شیوه‌ای است که به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بدون صرف هزینه برای تأسیس خط تولید، از ظرفیت خالی سایر واحدهای تولیدی استفاده کنند و لذا در این شیوه محدودیت سرمایه‌گذاری ویژگی اصلی تولید بدون کارخانه است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فعلی کشور، ایجاد رونق اقتصادی و فراهم کردن زمینه‌های افزایش تولید و در پی آن اشتغال‌زایی در بخش صنایع کشوراست که کارشناسان، اساتید و مسئولان را به فکر فروبرده و در همین زمینه، نظریه‌ها و راهکارهای مختلفی نیز مطرح‌شده است که دولت را در خارج کردن جامعه از این بن‌بست اقتصادی یاری دهد.

از میان طرح‌های متعدد«پروژه تولید بدون کارخانه» ازجمله طرح‌هایی است که حالا با پیگیری‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ظاهراً به سرانجام رسیده است.

جلوگیری از موازی کاری
علی‌اکبر حسینی مدیر خط تولید یکی از کارخانه‌های کنسروسازی در شهرک صنعتی توس در  خصوص طرح «تولید بدون کارخانه» به بازار می‌گوید: کشورهای مختلف از این روش برای افزایش میزان تولید و بالا بردن صادرات استفاده می‌کنند.

وی به ما می گوید: کارگاه‌های تولیدی که با این استراتژی پیش می‌روند نسبت به تغییرات احتمالی در بازار انعطاف‌پذیر خواهند بود و با بازخورد گرفتن از بازار، محصولاتی را طبق تقاضای بازار عرضه می‌کنند.

«تولید بدون کارخانه» به خط تولید رسید؛ ظرفیت‌های خالی پر می‌شود

وی با ابراز خوشحالی از اینکه بالاخره پس از ۴۰ سال مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید خط‌مشی و سیاست‌های تولید و صنعت را بروز رسانی کرده و آن را تغییر دهند به ما می‌گوید: ازآنجاکه سرمایه‌گذاری اولیه در استراتژی تولید بدون کارخانه وجود ندارد لذا این‌یک مزیت بزرگ در این روش است.

این کارشناس صنایع تبدیلی در توضیح این شیوه اظهار می‌کند: فرد یا کسب‌وکاری که تولید بدون کارخانه انجام می‌دهد، یک برند را به نام خود ثبت کرده و سیستم بازاریابی و برندینگ منحصربه‌فردی برای خودش ایجاد کرده است اما خودش تولید را ادامه نخواهد داد، بلکه تولید را برون‌سپاری کرده و آن را به یک کارخانه دیگر واگذار خواهد کرد.

وی ابراز می‌کند: این شیوه موجب می‌شود تا کارخانه‌هایی که ظرفیت خالی برای تولید دارند، با افراد صاحب برند تولید بدون کارخانه همکاری می‌کنند تا کار تولید آن‌ها را ادامه دهند.

حسینی، اشتغال‌زایی؛ کاهش هزینه‌های اشتغال‌زایی و تولید؛ کاهش انرژی  و جلوگیری از موازی کاری را از مزایای این روش عنوان کرده و می‌افزاید: این روش از ظرفیت‌های خالی و بلااستفاده بهره می‌گیرد و سود کسب‌وکارهای تولیدی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تولید ابراز می‌کند:خوشبختانه در این استراتژی، به رشد صادرات و تولید داخلی کمک بسیاری خواهد شد و چون به انجام سرمایه‌گذاری اولیه نیاز نیست لذا در صورت توسعه آینده خوبی را می‌توان برای صنایع متصور شد.

فال نیک
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این رابطه بابیان اینکه با صدور مجوز تولید بدون کارخانه زمینه بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده فراهم خواهد شد به بازار گفت: مزیت این مجوز آن است که می‌توان از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های موجود بیشترین بهره‌برداری را برد.

علی‌اکبر لبافی بابیان اینکه رونق اقتصادی در استان و هم‌چنین کشور با نگاه به درون و حضور در بازارهای داخلی محقق خواهد شد بر همین اساس تلاش ما بر این است تا مردم را در این مسیر با خود همراه کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرد: توجه به حوزه تولید باید توسط تمامی ارکان حکومت و آحاد مردم به‌صورت همه‌جانبه باشد تا نگرش‌ها به تولید داخلی بهبود پیدا کند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به این بخش باید وضعیت بهبود حمایت از سرمایه‌گذار در بازار مالی را دنبال کنیم، عنوان کرد: در این راستا نیاز است تا تولید داخلی در سطحی قرار بگیرد که قابل‌رقابت در بازارهای داخلی و خارجی باشد.

«تولید بدون کارخانه» به خط تولید رسید؛ ظرفیت‌های خالی پر می‌شود

لبافی با اشاره به این موضوع که باید قوانین مالیاتی، حمایتی و بیمه‌ها در حوزه شکل‌گیری کسب‌وکار خرد و متوسط بهبود پیدا کند افزود: درگذشته بیشترین سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی انجام پذیرفته و این در حالی است که در طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها به سمت بخش خصوصی سوق پیداکرده است و لذا منطبق سازی قوانین با توجه به شیوه نوین سرمایه‌گذاری ضروری است.

وی با اشاره به طرح «تولید بدون کارخانه» اذعان کرد: این موضوع که این طرح  پیش‌ازاین از طریق تشکل‌های بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح و درنهایت به وزارت صمت پیشنهاد شد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: طرح تولید بدون کارخانه یک طرح بدون کارشناسی نیست بلکه قبل از پیشنهاد و یا انعکاس به وزارت خانه ساعت‌ها در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان طی چندین جلسه موردبحث و بررسی قرارگرفته است.

لبافی اذعان کرد: با صدور نخستین مجوز تولید بدون کارخانه که در حال حاضر  از طریق وزارت صمت ابلاغ‌شده و قابل‌اجرا در سراسر کشور است.   امید داریم که ضمن ایجاد اشتغال‌زایی شاهد کاهش قیمت تمام‌شده تولید در کشور و هم‌چنین رونق اقتصاد بنگاه‌ها باشیم.

مزایای طرح
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص مزایای این نوع مجوز نیز به ما گفت: به‌طور مثال یک کارخانه ممکن است به دلیل  تأمین نکردن مواد اولیه، فقدان بازار فروش، کاهش سرمایه در گردش نتواند از تمامی ظرفیت خود استفاده کند، اما در مقابل کسی که مجوز «تولید بدون کارخانه» اخذ کرده، می‌تواند با همسویی با صاحب بنگاه اقتصادی از این ظرفیت خالی استفاده کند.

علی‌اکبر لبافی اذعان کرد: درواقع صاحب مجوز «تولید بدون کارخانه» می‌تواند با تأمین سرمایه در گردش، مواد اولیه، بازار فروش و بدون نیاز به تأمین زمین، ماشین‌آلات و ... و صرفاً با برند خود از ظرفیت‌های خالی این کارخانه بهره بگیرد.

وی ادامه داد: قطعاً این مهم قیمت تمام‌شده محصول را کاهش و ضریب اشتغال را افزایش خواهد داد و امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را بیش‌ازپیش فراهم خواهد کرد و علاوه بر این قطعاً کیفیت نیز ارتقاء خواهد یافت.

لبافی بیان کرد: تاکنون بنگاه اقتصادی در سطح استان وجود نداشته که بتواند با چند برند فعالیت کند، اما با این مجوز می‌توان از ظرفیت خالی کارخانه‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

وی یادآور شد: هرچند که ممکن است نهادینه شدن این طرح در استان قدری زمان ببرد، اما درعین‌حال قطعاً تحقق این مهم از یکسو برای بنگاه‌های اقتصادی و از سوی دیگر برای صاحبان مجوز تولید بدون کارخانه مفید واقع خواهد شد.

کد خبر: ۸۷٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha