۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی ۴۵ درصد کاهش یافت
مدیرکل عشایری خراسان شمالی:

تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی ۴۵ درصد کاهش یافت

بجنورد- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: به دلیل کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی در این استان تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی ۴۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری در خراسان شمالی تا حدود ۵۰ درصد کاهش‌یافته و همین امر موجب شده تا میزان تولید علوفه در مراتع استان نیز تا ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه وابستگی دام‌های عشایر در فصل بهار و تابستان به علوفه مرتعی سبب شده تا عشایر طی امسال با کمبود علوفه مواجه شوند، افزود: برای اینکه تا حدودی این مشکل مدیریت شود دامدارهای عشایری نیز باید اقداماتی انجام دهند از قبیل اینکه در حوزه تغذیه دام‌ها با دامپزشک و کارشناس دامپزشکی همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند بهره‌وری بیشتری را داشته باشند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی ادامه داد: در حال رایزنی با اداره کل منابع طبیعی استان هستیم تا این مجوز صادر شود که عشایر بتوانند از مراتع قرق هم استفاده کنند.

قلی پور اظهار داشت: همچنین رایزنی و پیگیری با شرکت‌های سهامی زراعی کشاورزی نیز در حال انجام است تا ته چراهای مزارع را به دامداران خارج استان اجاره ندهند و این ته چراها به اجاره دامدارهای عشایری استان درآید.

جذب دو هزار تن نهاده یارانه‌ای
وی تصریح کرد: از سوی دیگر تلاش‌ها در حال انجام است تا نهاده دامی یارانه‌ای را جذب و در اختیار عشایر استان قرار دهیم که تلاش برای در اختیار قرار گرفتن دو هزار تن نهاده یارانه‌ای در حال انجام است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با تأکید بر اینکه هرچند این میزان ناچیز است، تأکید کرد: نیاز علوفه دستی عشایر خراسان شمالی در شرایط نرمال ۳۰ هزار تن بوده که با توجه به شرایط به وجود آمده پیش‌بینی می‌شود به ۵۰ هزار تن برسد.

قلی پور در ادامه در ارتباط با تأمین آب موردنیاز خانوار و دام عشایری نیز گفت: برخی از چشمه‌هایی که عشایر از آن استفاده می‌کردند خشک‌شده و تعدادی نیز بسیار کم آب‌شده‌اند.

وی افزود: در حال رایزنی با سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای هستیم که با کشاورزان صحبت کرده تا عشایر بتوانند از آب چاه‌های آن‌ها استفاده کنند.

کد خبر: ۸۷٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha