۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
توصیه‌های کارشناسان بورس مورد توجه قرار نگرفت؛ بازار بورس در وضعیت نرمال
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توصیه‌های کارشناسان بورس مورد توجه قرار نگرفت؛ بازار بورس در وضعیت نرمال

لرستان- ندری، کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده، وارد بازار بورس شدند درحالیکه خیلی از کارشناسان نسبت به پر ریسک بودن این بازار هشدار دادند اما مردم و دولت توجهی نکردند.

کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ابا بیان اینکه شرایط و وضعیت فعلی بازار بورس حاصل رشد غیر واقعی آن در سال قبل است و طبیعتاً قیمت‌گذاری نادرستی که در سال قبل اتفاق افتاد نمی‌توانست دوام زیادی داشته باشد و مشخص بود بازار در نهایت به سمت قیمت‌های واقعی حرکت می کند، تاکید کرد:  روند نزولی نرخ ارز، ارزش سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا در حال حاضر نباید گمان کنیم که بازار وضعیت نامناسبی دارد، در واقع بازار وضعیت نامناسب را سال قبل داشت و اکنون روند طبیعی را طی می‌کند و به زودی قیمت‌ها منطقی می شوند.

وی افزود: در حال حاضر بازار در وضعیت تعادلی استاندارد و نرمال قرار دارد که نباید آن را دستکاری کرد، البته در هفته آینده تا حدودی کاهش نرخ ارز می‌تواند در این بازار تاثیرگذار باشد که آن هم منطقی است.

بازار بورس در وضعیت تعادلی، استاندارد و نرمال قرار دارد
این کارشناس با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته است که بخشی از ضرر سهامداران خرد را جبران کند، تصریح کرد: در همه جای دنیا بازار به یک قیمتی می‌رسد سپس بعضی از سهام‌ها بر اساس عملکرد شرکت، پایین‌تر یا بالاتر می‌روند و یا میانگین بازار می‌تواند برای مدت‌ها ثابت باشد، دلیلی ندارد حتماً صعودی باشد.

ندری خاطرنشان کرد: در ایران با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که صورت گرفته انتظار می‌رود قیمت‌ همه اجناس افزایش پیدا کند که سهام هم مستثنی نیست و درحالیکه اقتصاد باید به سمت یک نقطه تعادلی حرکت کند؛ حال که با رفع تحریم‌ها، اقتصاد روند طبیعی و منطقی خودش را طی می‌کند دلیلی ندارد قیمت سهام افزایش پیدا کند، آنگونه که شاخص میانگین در سال گذشته افزایش پیدا کند یک حالت غیر نرمال و نادرست بود.

وی بیان کرد: بخشی از اتفاق از بین رفتن سرمایه سرمایه گذاران خرد به دلیل اشتباه خود سرمایه گذاران بود که تحت تاثیر جو روانی آن زمان قرار گرفتند، خیلی از کارشناسان نسبت به پر ریسک بودن این بازار هشدار دادند اما مردم توجهی نکردند؛‌ از طرفی اگر دولت احساس می‌کند که در به وجود آمدن این جو روانی مقصر بوده و کوتاهی نموده است و مردم به استناد حرف‌هایی که مسئولین زده اند به این بازار وارد شدند پس باید از آن‌ها حمایت کند.

دولت امکاناتی برای کمک به مردم ندارد
کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی اگر دولت توصیه‌ای بکند، مردم باید هوشمندانه تصمیم‌گیری کنند و به صحبت‌های کارشناسانی که در این زمینه نظر می‌دهند دقت کنند، متاسفانه دولت ما در حال حاضر امکاناتی برای کمک به مردم ندارد و با گرفتاری‌های خیلی زیادی مواجه است ضمن اینکه دولت نیز به صحبتهای کارشناسان امر خیلی توجه نکرد؛ متأسفانه دولت‌ها از این اشتباهات دارند و تاوان آن را مردم پرداخت می‌کند.

ندری افزود: حال اگر بخواهید این مشکل را با تزریق پول و یا وارد کردن بانک‌ها به بازار سرمایه حل کنید، این نمی‌تواند مشکل را حل کند و دیگر آن جو روانی و هیجان غیرمنطقی که در پارسال اتفاق افتاد، تکرار نمی‌شود چون مردم از سال گذشته درس گرفته‌اند و هیچ کس به شکل سال گذشته به بازار روی نمی‌آورد، بنابراین مسئله حل نمی‌شود.

کد خبر: ۸۷٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha