۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
انتظارات اصناف از دولت برآورده نشد/ فراهم سازی بستر فروش اینترنتی برای اصناف البرز
رئیس اتاق اصناف البرز؛

انتظارات اصناف از دولت برآورده نشد/ فراهم سازی بستر فروش اینترنتی برای اصناف البرز

کرج- حصاری رئیس اتاق اصناف البرز با بیان اینکه انتظارات اصناف از دولت برآورده نشده، گفت: کسبه از دولت انتظار دارند برای مالیات سال ۹۹ و بحث عوارض صنفی و حق بیمه سهم کارفرما تصمیمات عاجلی را بگیرد.

بهروز حصاری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آسیب های جبران ناپذیر اصناف در نتیجه کرونا گفت: توقع به حق داشتیم که دولت نگاه ویژه ای به اصناف داشته باشد، اما هیچ اقدام ملموسی در این زمینه انجام و انتظارات اصناف از دولت برآورده نشد.

حصاری با بیان اینکه اصناف آسیب های جبران ناپذیری ناشی از بحث کرونا دیدند، اظهار کرد: آسیب هایی که حتی بخش کوچکی از آن هم برای جبران شدن دیده نشد. با توجه به شرایط و مشکلاتی که ناشی از تحریم ها و نوسانات ارزی گریبان اصناف را گرفته، توقع به حق داشتیم که دولت به شکل ویژه به این موضوع نگاه می کرد، اما متاسفانه برای اصناف ما هیچ اقدام ملموسی انجام نشد.

حصاری افزود: همانطور که در سایر کشورها دولت ها اقدامات قابل توجهی در بحث جبران آسیب های وارده انجام دادند، ما کماکان این توقع را داریم که دولت برای مالیات سال ۹۹ و بحث عوارض صنفی و حق بیمه سهم کارفرما تصمیمات عاجلی را بگیرد. چرا که بسیاری از واحدهای صنفی ما مستاجر هستند و علاوه بر این موارد ذکر شده باید پاسخگوی اجاره بهای سنگین و توقع مالکین هم باشند بسیاری از کسبه ما به این دلیل ورشکست شده و آسیب های جبران ناپذیری را دیدند.

وی اظهار کرد: کرونا در برخی از صنوف ما مثل تالارداران جدا از آسیبی که به تالارداران زد باعث بیکاری شمار قابل توجهی از پرسنل تالارها شد که اکثرا از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند.

راه اندازی کانال های آموزشی برای آگاهی از حقوق مشتریان و مدیریت معیشت کسبه
رئیس اتاق اصناف البرز در پاسخ به این پرسش که در بحث مالیات و اجاره بها آیا نمی توان به صورت پایلوت در استان اقدامی را انجام داد وباید به صورت کشوری در این باره تصمیم گرفت، گفت: ما مکاتباتی را با استانداری کردیم و درخواست کردیم نماینده عالی دولت پیگیر مطالبات اصناف باشد. اما با توجه به اینکه تصمیمات ملی و کشوری است قطعا دولت باید ورود کند.

حصاری اضافه کرد: در بحث اجاره بها نیز ارتباط بین مالک و مستاجر است و ما فقط می توانیم تشویقی و ترغیبی اقدام کنیم و از مالکان خواهش کنیم که در این باره انعطاف داشته باشند البته آنها هم به نحوی آسیب دیده این موضوع هستند و گاهی این اجاره بها تنها ممر درآمد مالکان است.

کانال آموزشی راه اندازی کردیم و به طور مرتب آموزش های لازم را می دهیم که کسبه چطور از این بستر بهترین استفاده را بکنند بدون اینکه دچار چالش شوند و حقوق مصرف کننده هم در این موضوع رعایت شود که هم توسط سایت های غیرواقعی و فیک مورد کلاهبرداری قرار نگیرند و هم کسبه قانونمند ما بتوانند با استفاده از این فضا بخشی از معیشت خود را مدیریت کنند

 رئیس اتاق اصناف البرز اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کسبه استان را تشویق کردیم با توجه به اینکه مشخص نیست «کرونا» این مهمان ناخوانده تا چه زمان مزاحم و مخل زندگی خواهد بود به سمت فروش اینترنتی بروند. به همین منظور از مهر ماه سال گذشته بخش آموزش در این حوزه را شروع و به کسبه اعلام کردیم در حد توان زیرساخت استفاده اصناف از این فضا را راه اندازی می کنیم.

حصاری افزود: کانال آموزشی به این منظور راه اندازی کردیم و به طور مرتب آموزش های لازم را می دهیم که کسبه چطور از این بستر بهترین استفاده را بکنند بدون اینکه دچار چالش شوند و حقوق مصرف کننده هم در این موضوع رعایت شود که هم توسط سایت های غیرواقعی و فیک مورد کلاهبرداری قرار نگیرند و هم کسبه قانونمند ما بتوانند با استفاده از این فضا بخشی از معیشت خود را مدیریت کنند.

بیشترین تخلفات و فروش مال غیر از طریق سایت هایی مثل دیوار انجام می شود
وی در پاسخ به این پرسش که از شروع این طرح آیا گزارشی مبنی بر تخلف یا سواستفاده مطرح شده یا خیر، گفت: گزارش و مراجعه ای در این موضوع نداشتیم. چرا که اطلاع رسانی وسیعی از طریق رسانه های ارتباط جمعی داشتیم و آموزش های لازم را هم به شهروندان و هم کسبه دادیم.

حصاری گفت: بیشترین تخلفاتی که در این فضا انجام می شود از طریق سایت هایی مثل دیوار است که نظارتی در این مورد نیست و بسیاری از فروش های مال غیر از طریق این سایت انجام می شود. در سایت هایی که تحت کنترل ما و اعضای قانونمند و دارای پروانه است، تاکنون گزارشی مبنی بر ارتکاب تخلف نداشتیم.

در حوزه تخم مرغ ما جزو استان های تولید کننده کشور هستیم که بسیار بیشتر از نیاز استان تولید می کنیم و نیاز استان های دیگر را هم تامین می کنیم اما در مورد مرغ با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد از مرغ مورد نیاز در داخل استان تامین می شود، مابقی نیاز از استان های دیگر تامین می شود

رئیس اتاق اصناف البرز در پاسخ به این پرسش که دو بحث چالش برانگیز این اواخر بحث مرغ، تخم مرغ و روغن بوده، آخرین وضعیت این موارد در استان چگونه است، گفت: در حوزه تخم مرغ ما جزو استان های تولید کننده کشور هستیم که بسیار بیشتر از نیاز استان تولید می کنیم و نیاز استان های دیگر را هم تامین می کنیم. اما در مورد مرغ با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد از مرغ مورد نیاز در داخل استان تامین می شود، مابقی مرغ مورد نیاز از استان های دیگر تامین می شود.

تامین مرغ مورد نیاز البرز از طریق استان های معین
حصاری ادامه داد: با مدیریتی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در این بحث کرد، استان های همجوار مثل قزوین، زنجان، همدان و گیلان به عنوان معین استان البرز انتخاب شدند و در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه تامین مرغ نداریم و این کالا به قیمت مصوب در همه مرغ فروش ها موجود است.

وی اضافه کرد: در مورد روغن نیز اقدامات لازم انجام شده، در بحث روغن مایع اعم از «خوراکی و سرخ کردنی» هیچ کمبودی در بازار نداریم. در حوزه روغن جامد با کمبود مواجه هستیم که آن هم با مدیرت ستاد تنظیم بازار و اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است امیدواریم به زودی مشکل برطرف شود.

حصاری در پاسخ به این پرسش که غیر از تالارداران چه واحدهای صنفی در استان بیشترین آسیب را دیدند، گفت: در همین فاز چهارم که گروه ۲ و ۳ و ۴ تعطیل است، در واقع ۵۰ درصد واحدهای صنفی ماتعطیل و آسیب دیدند. رستوران ها، اغذیه فروش ها، واحدهای پوشاک، کیف و کفش ابزار و یراق و غیره واحدهایی هستند که در گروه ۲ قرار گرفتند.

رئیس اتاق اصناف البرز با اشاره به اینکه در استان البرز قبل از تهران محدودیت های خیز چهارم شروع شدف گفت: در تهران از ۲۰ فروردین اما در البرز از ۱۷ فروردین شروع شد و کسبه استان علیرغم مشکلات معیشتی که دارند همکاری خوبی داشتند.

هیچ یک از اصناف در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند
حصاری تاکید کرد: حداقل توقع اصناف از دولت این است که در این شرایط بحرانی کسبه پا پیش بگذارد و با توجه به شرایط آنها قدمی برای رفع مشکلات اصناف بردارد.

وی با ابراز امیدواری به اینکه هر چه زودتر با تولید یا واردات واکسن این بیماری کنترل شود و اوضاع به روال قبل برگردد، در پاسخ به اینکه آیا از اصناف هم در اولویت واکسیناسیون قرار دارند یا نه، گفت: اولویت بندی با دانشگاه علوم پزشکی است و فعلا در حوزه اصناف اولویتی انجام نشده است.

حصاری با بیان اینکه اصناف ایران همیشه در چالش ها و گردنه های پیش آمده ثابت کردند همراه و همدل هستند، گفت: انتظار داریم در این شرایط هم دست به دست هم دهند تا از این گردنه هم عبور کنیم.

کد خبر: ۸۷٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha