۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
«سایرا» استارتاپ آموزش زبان انگلیسی| محدودیت فارسی زبان‌ها برداشته شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«سایرا» استارتاپ آموزش زبان انگلیسی| محدودیت فارسی زبان‌ها برداشته شد

گرگان- کارشناسان گلستانی، در قالب استارتاپی با نام «سایرا»، زمینه آموزش مجازی زبان انگلیسی را با برداشتن محدودیت نمونه‌های خارجی برای فارسی زبان‌ها، به روشی لذت بخش‌تر فراهم کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تحول در دنیای آموزش در عصر ارتباطات مدیون تکنولوژی‌های نوین است و در شرایطی که دنیا پاندمی کرونا را پشت سر می‌گذارد این تکنولوژی نقش پررنگ‌تری باز می‌کند. آموزش زبان هم یکی از نیازهای ضروری هر جامعه بخصوص جامعه در حال توسعه است. به همین دلیل نرم‌افزارهای آموزش زبان هم جای خود را میان کاربران تکنولوژی باز کرده‌اند.

با این حال برای فارسی زبان‌ها یکی از چالش‌های جدی محدودیت‌هایی است که نرم‌افزارهای شاخص دنیا برای پشتیبانی از زبان فارسی ایجاد کرده‌اند. اما در استان گلستان گروهی از جوانان دست به کار شدند تا با الگوهای نوین دنیا این تحریم و محدودیت‌ها را بکشنند و نرم‌افزاری قابل رقابت با نمونه‌های خارجی تولید کنند.

«علی عرب مفرد» بنیانگذار نرم‌افزار آموزش زبان انگلیسی «سایرا» است که با کمک تیمی ۵۰ نفره از دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی در ایران مشغول فعالیت و توسعه آموزش مجازی و تعاملی زبان انگلیسی هستند. در گفتگوی آنلاین با او بیشتر در مورد جزییات و برنامه‌های سایرا مطلع شدیم که در ادامه می‌خوانید.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.
علی عرب مفرد، هیئت علمی دانشگاه گلستان و متولد ۱۳۵۹ هستم. در مقطع کارشناسی، مترجمی زبان را در دانشکده دریانوردی چابهار آموختم و فوق لیسانس خود را هم در رشته آموزش زبان در دانشگاه تهران سپردی کردم. همچنین مقطع دکتری را هم در دانشگاه تهران و در سال ۱۳۹۲ فارغ التحصیل شدم.

از سال ۱۳۹۳ به بعد عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان شدم و تا این لحظه از شغلم راضی هستم.

«سایرا» استارتاپ آموزش زبان انگلیسی| محدودیت فارسی زبان‌ها برداشته شد


* در سال‌های اخیر استقبال بیشتر از آموزش زبان را شاهد هستیم. بیشتر نیاز مخاطبان در چه بخشی است؟
سه حوزه مترجمی زبان، آموزش زبان و ادبیات زبان انگلیسی از زیر مجموعه‌های زبان در دانشگاه است. در حوزه تحصیلات تکمیلی هر کدام طرفدار خودش را دارد. اما آموزش زبان چون به مولفه‌های تدریس می‌پردازد و خیلی بهتر از مشکلات آموزشی متقاضیان‌گره باز می‌کند، طرفداران بیشتری دارد.

در بخش عمومی جامعه هم یادگیری زبان دو بعد دارد. یکی بحث مهاجرت و دیگری نیاز است. بعضی قصد مهاجرت ندارند اما نیاز باعث شده به سمت آموزش زبان ‌می‌روند. نیازهای جوامع در حال توسعه مثل ایران باعث شده آموزش زبان بیشتر استقبال شود و افرادی که برای این منظور آموزش می‌بینند هم بیشتر است.

* چه شد که‌ ایده تولید نرم‌افزار آموزش زبان در ذهن شما ایجاد شد؟
آموزش زبان در حوزه استارتاپی بسیار بکر است. البته کارهایی انجام شده اما طوری نبوده که بتواند قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد. این‌ایده در ذهن من بود تا اینکه بهمن ۹۷ پارک علم و فناوری گلستان کارگاهی را به اسم «توانا» شکل داد و بعد از آن کارگاه که ۵۶ ساعت بود ایده اول در ذهن من شکل گرفت.

در کمال خوش شانسی ما استارتاپ ویکند کشوری در گلستان به نام صنایع خلاق برگزار و ۱۳‌ ایده برتر انتخاب شد و یکی از آن‌ها «سایرا» بود. البته آن زمان نام دیگری داشت ولی قرار بود سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود که تا اسفند دنبال بحث با سرمایه‌گذار بومی بودیم اما به نتیجه نرسیدیم و از اردیبهشت ۱۳۹۹ تصمیم گرفتیم خودمان کار را پیش ببریم.

نرم افزارهایی مثل دولینگو که در این بخش معروف هستند زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و فارسی زبان‌ها را از آموزش محروم کرده‌اند که به من بر می‌خورد

* مشکل شما با سرمایه‌گذار چه بود که مذاکرات نتیجه مثبت نداشت؟
بعضی افراد برداشت تجاری دارند و دنبال تضمین‌های اجرایی کوتاه مدت هستند در حالی که استارتاپ‌ها احتمال شکست هم دارند و باید با برنامه‌ریزی بلند مدت و دقیق وارد شد.

* برگردیم به صحبت درباره سایرا. درباره اهداف تولید این نرم‌افزار بیشتر توضیح دهید
خرداد ماه ۱۳۹۹ تیم تولید محتوای ما با چهار نفر از بهترین دانشجوها کار خود را آغاز کرد و تا دی ماه دنبال تولید محتوای سطح یک بودیم و حدود ۱۰ هزار تمرین آماده کردیم. در حالت کلی سه سطح مقدماتی یا beginner، متوسط یا intermediate و سطح حرفه‌ای یا advanced داریم که در سطح مقدماتی فرایند ورود اطلاعات انجام و پس از باگ گیری و تست چند مرحله‌ای با ۲۴۰ کاربر نرم افزار راه اندازی شده است.

در سطح متوسط هم از ۱۲ قسمت تقریباً ۱۰ قسمت آماده شده است. گرگان و استان گلستان به عنوان پوشش اولیه نرم افزار انتخاب شد و زمانی که به بلوغ رسید مرحله کشوری رونمایی می‌شود.

* در یکی از تصاویری که از شما منتشر شده، تیمی با حدود ۳۰ نفر دیده می‌شود. آیا همه افراد اعضای تیم سایرا هستند؟
تیم ۵۰ نفره ما به نحوی دانشجوی بنده بودند. سایرا را به تیم فوتبالی تشبیه می‌کنم. این نفرات بخشی از بهترین افرادی هستند که من با آنها درس داشتم. این افراد در چند بخش همکاری دارند. سه صفحه اینستاگرام، تولید محتوای آموزشی، گروه صدا با هفت نفر، چک کردن و پشتیبانی فنی نرم افزار است.

در مسیر تولید محتوا، تیم اینستاگرام هم در سه صفحه فعالیت خود را آغاز کرده است و تلاش دارند زبان را از طریق لذت بردن منتقل کنند.

این نرم افزار در کافه بازار هست و از جاهای دیگر هم چک می‌شود اما قصد نداریم در بدو ورود تبلیغات فراگیر کشوری داشته باشیم. در مایکت هم مقدمات کار انجام شده است.

زبان و یادگیری زبان زمانی موثر است که لذت بخش باشد. باید فرد از حالت اجباری آموزشی به حالت ناخودآگاه آموزشی تبدیل شود. نرم‌افزارهایی مثل دولینگو که در این بخش معروف هستند زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و فارسی زبان‌ها را از آموزش محروم کرده‌اند. برای همین در تولید سایرا بیشتر مصمم شدیم تا این خلاء را پر کنیم.

«سایرا» استارتاپ آموزش زبان انگلیسی| محدودیت فارسی زبان‌ها برداشته شد

* چه زمانی از «سایرا» سطوح رو نمایی می‌کنید؟
اواخر خرداد ماه یا ابتدای تابستان سطح دو فعال می‌شود. دلیل هم این است که سه پنجم اطلاعات ما آماده است. بخش حرفه‌ای هم در برنامه ریزی پاییز ۱۴۰۰ دیده شده است و در این بخش هم اتفاقات خیلی خوبی درنظر داریم.

* آیا در صورت حضور سرمایه گذار آماده فعالیت مشترک هستید؟
با کمال میل آماده جذب سرمایه گذار هستیم اما ترجیح می‌دهیم جلوتر برویم و با دست پرتر با سرمایه گذارها مشورت کنیم. می‌خواهیم در مذاکرات ویژگی‌های فعال و کاربران موثر داشته باشیم. در این شرایط توانمندی ما بیشتر و ریسک کار هم کمتر می‌شود.

* کدام ویژگی «سایرا» آن را با سایر رقبا متمایز می‌کند؟
یکی از جذابیت‌های کار، استفاده از ابزار gamification است. در سایرا هر کسی بعد از آموزش یک الماس دریافت می‌کند و با حل کردن تمرینات هم یک سکه دریافت می‌کند که به او کمک می‌کند تمرین‌های بیشتری داشته باشد. ۱۰ نفر برترهفته و ۱۰ نفر برتر ماه هم معرفی می‌شوند تا فضای رقابتی برای حل تمرینات بیشتر شود و افراد با درست حل کردن تمرینات امتیاز کسب می‌کنند.

اگر کسی نخواهد با ریتم ما کار کند می‌تواند از طریق فروشگاه همه تمرینات را خریداری کند. به طول مثال کسی که می‌خواهد بیشتر وقت بگذار می‌تواند بدون صبر کردن تمرین‌ها را بخرد.

مزیت دیگر هم این است که به جای صدای ربات، صداها با لهجه آمریکایی و توسط انسان ضبط شده است.

زبان فارسی پایه هم مهمترین مزیت ما است. تا سال ۲۰۰۰ می‌گفتند از زبان فارسی نباید استفاده کرد و معلم باید از ابتدا تا انتهای کلاس انگلیسی صحبت کند. اما پس از آن هزاران مطالعه علمی انجام شد که این مساله را رد کرد و بسیاری از زبان‌های دنیا، زبان مادری را به عنوان پایه انتخاب و با این روش آموزش را سریع‌تر می‌کنند.

کد خبر: ۸۷٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha