۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
تعویق در خرید شمش فولادی

تعویق در خرید شمش فولادی

با کاهش نرخ ارز از اوایل هفته جاری شاهد تاثیرات آن در بازارهای کالایی کشور از جمله فولاد بودیم که در رینگ معاملاتی شمش فولادی در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت نیز قابل مشاهده بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با کاهش نرخ ارز از اوایل هفته جاری شاهد تاثیرات آن در بازارهای کالایی کشور از جمله فولاد بودیم که در رینگ معاملاتی شمش فولادی در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت نیز قابل مشاهده بود. با وجود سیگنال های مثبت از مذکرات وین کاهش نرخ ارز همچنان ادامه دارد در این حال بازارهای کشور بار دیگر دچار رکود شده اند.

از آغاز سال جاری و عرضه شمش فولادی در بورس کالا، شمش فولادی تا ۱۰ اردیبهشت ماه، برخلاف بازارهای دیگر از جمله مقاطع طویل فولادی، با رکورد مواجه نگشته بود و هر هفته در این بازار شاهد استقبال مطلوبی از عرضه ها بودیم که این استقبال با وجود رکود در بازارهای محصولات نهایی به سبب انگیزه های صادراتی صورت می گرفت.

در همین حال برخلاف کاهش نرخ ارز آزاد و نیمایی، بهای شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی با صعود همراه بود که تداخل این دو عامل تاثیر گذار بر بهای شمش سبب می شد تا متقاضیان امیدی به کاهش نرخ پایه در هفته های پیش رو نداشته باشند و خرید خود را به زمانی دیگر موکول نکنند.

در ابتدای فرودین ماه تا ۱۰ اردیبهشت عرضه ها به صورت قابل توجهی مورد معامله قرار می گرفت و حتی رقابت در بین متقاضیان در این بازار نیز به چشم میخورد که عامل افزایش نرخ پایه شمش نیز می شد اما با ریزش یکباره نرخ دلار در۱۲ اردیبهشت متقاضیان شمش فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا دچار تردید شدند به طوری که از ۱۰۳ هزار تن عرضه شمش فولادی تنها ۵۰ درصد از آن یعنی ۵۲ هزارتن مورد معامله قرار گرفت که این رقم کمترین میزان معامله شمش فولاد در این بازار پس از ۱۴ هفته بوده است.

همچنین ریزش نرخ دلار بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نیز تاثیر گذار بود که به گفته فعالان این بازار این بخش نیز با افزایش رکود مواجه شد. با توجه به تعیین قیمت پایه ۱۲ هزار و ۳۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم میلگرد برای معاملات امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه و شرایط رکودی بازار بعید به نظر می ‌رسد که خریداران استقبالی از عرضه‌ ها داشته باشند.

با وجود انتظارات به کاهش بیشتر نرخ دلار پیش بینی می شود که رینگ معاملات مقاطع طویل فولادی نیز در این هفته شاهد رکود بیشتری نسبت به هفته گذشته باشد. در شرایط رکودی، سود اغلب حلقه‌های زنجیره کاهش پیدا می‌کند، اما این افت سود در بخش‌های انتهایی زنجیره به مراتب بیشتر است و خریداران مقاطع طویل فولادی با توجه به تجارب گذشته از رینگ معاملاتی بورس کالا، با احتیاط اقدام به خرید می کنند.

کد خبر: ۸۷٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha