۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
ساماندهی بازار مسکن با اصلاح سیاست گذاری ها
کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد

ساماندهی بازار مسکن با اصلاح سیاست گذاری ها

قنبری، کارشناس حوزه مسکن برای ساماندهی بازار مسکن باید سیاست گذاری ها در این بخش اصلاح شود.

به گزارش بازار، امین قنبری کارشناس حوزه مسکن با اشاره به نابسامانی ها و افزایش بی رویه قیمت ها در بازار مسکن، گفت: بازار مسکن در کشور زمانی سامان می یابد که سیاست گذاری های غلط اصلاح شود و عرضه و تقاضا در این بازار به تعادل برسد.

وی منابع مالی، زمین و مصالح ساختمانی را سه رکن مهم در بخش مسکن دانست و اظهار داشت: برای کنترل قیمت مسکن باید بر نحوه اختصاص زمین، توزیع مناسب مصالح ساختمانی و اختصاص به موقع و متناسب منابع مالی نظارت و کنترل دقیق و مستمر صورت گیرد تا علاوه بر رونق ساخت و ساز از هرگونه فساد، رانت و دلال بازی جلوگیری به عمل آید.

این کارشناس حوزه مسکن به پایین آمدن شدید قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: اقشار ضعیف جامعه در اوضاع کنونی توانایی و قدرت لازم را برای خرید مسکن ندارند و دولت باید سیاستی را اتخاذ کند تا مردم بتوانند برای خرید مسکن حداقلی توان لازم را بدست آورند در غیر اینصورت تقاضای موثر در بازار بوجود نخواهد آمد و همچنان اقشار ضعیف از خرید مسکن ناتوان خواهند بود.

وی جانمایی درست زمین برای ساخت و ساز را از نکات مهم در این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: اگر جانمایی زمین درست انتخاب نشود موجب آسیب به منابع ملی و محیط زیست خواهد شد و تبعات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه دست اندرکاران باید از تجربه مسکن مهر برای بهبود شیوه های مکان یابی و ساخت و ساز استفاده کنند و نواقص گذشته را رفع و اصلاح نمایند.

امین قنبری نقص در سیاست های پولی و مالی را از دیگر مشکلات بخش مسکن برشمرد و گفت: در دوره های گذشته سود دوران مشارکت از خریداران مسکن مهر گرفته شد در حالیکه باید آنرا سازندگان بعهده می گرفتند و باید با اصلاح سیاست های پولی و بانکی مشکلات بوجود آمده برطرف شود.

وی تاکید کرد: دست اندرکاران باید هنگام اتخاذ تصمیمات ضمانت های اجرایی لازم را برای اجرای درست طرح ها در نظر بگیرند تا از هرگونه فساد، رانت و سوءاستفاده سوداگران جلوگیری به عمل آید.

این کارشناس حوزه مسکن همچنین تصریح کرد: سیاست های حوزه مسکن نباید به گونه ای باشد که در نهایت دهک های پایین محروم بمانند و دهک های بالا سود کسب کنند و باید با اصلاح زیرساخت ها و سیاست گذاری ها از هرگونه انحراف در دستیابی به اهداف پیشگیری شود.

کد خبر: ۸۷٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha