۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
رشد ۹ درصدی بازار حلال تا ۲۰۳۱ | وقتی حلال را بر خود حرام می کنیم
سهم ناچیز ایران در یک تجارت بزرگ

رشد ۹ درصدی بازار حلال تا ۲۰۳۱ | وقتی حلال را بر خود حرام می کنیم

گزارشات جهانی نشان می دهد که علیرغم اینکه بازار محصولات حلال در سال ۲۰۲۰ به واسطه همه گیری روند کاهشی پنج درصدی داشته تا سال ۲۰۳۱ سالانه ۹ درصد رشد را تجربه کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: محصولات حلال خاص کشورهای اسلامی است که با برند جهانی حلال در سراسر جهان عرضه می شود. با این وجود کشورهای غیر مسلمان نیز از مصرف کنندگان این محصولات محسوب می شود و همین امر موجب شده است که بازار بزرگ پیش روی تولیدکنندگان این بخش قرار بگیرد. کشور ایرانی نیز جزو تولیدکنندگان محصول حلال است با این وجود سهمی بسیار کوچک در بازارهای جهانی دارد به نحوی که چندان قابل بررسی نیست.

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، بازار جهانی حلال قرار است در دوره ده ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ به میزان ۹درصد رشد خواهد کرد.

گفتنی است از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بازار این محصولات رشدی به میزان ۶.۵ درصد داشته است و از عوامل اصلی کمک به این رشد می توان به افزایش تعداد افراد اسلامی با ارزش خالص، افزایش تعداد آژانس های صدور گواهینامه حلال و همچنین افزایش تعداد انبارهای حلال  و افزایش تعداد مراکز حمل و نقل حلال  اشاره کرد.

جنوب آسیا بیش از ۳۰درصد از بازار جهانی تدارکات و حمل و نقل حلال را تشکیل می دهد

جنوب آسیا مستعد دریافت ۱۷۰ میلیارد دلار فرصت مرتبط با بازار حلال است
در حالی که پیش بینی می شود طی ۱۰ سال آینده بازار با نرخ رشدی ۹درصدی گسترش یابد مسلما تأمین الزامات شرعی از اهمیت ویژه ای برای جمعیت مسلمان برخوردار شده است. از سوی دیگر اگرچه نظارت و مشاهده مداوم زنجیره تأمین قیمت نهایی محصول را افزایش می دهد اما انتظار می رود تقاضا برای تدارکات حلال در دوره پیش بینی با سرعت بیشتری افزایش یابد.

داده های آماری نشان می دهد که در حال حاضر جنوب آسیا بیش از ۳۰درصد از بازار جهانی تدارکات و حمل و نقل حلال را تشکیل می دهد و لذا  انتظار می رود این منطقه بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ حدود ۱۷۰ میلیارد دلار فرصت مطلق داشته باشد. در واقع جمعیت زیاد مسلمانان در این منطقه و تمایل به محصولات و فرآیندهای دارای حلال منجر به درآمدزایی بالای این منطقه شده است.

بنابر گزارشات جهانی، اندونزی از کشورهای مسلمان با بازارهای حلال مطرحی است به طوری که تمرکز دولت اندونزی بر ترویج اکوسیستم حلال در این کشور بوده است.

به گفته کارشناسان شهرک صنعتی حلال کشور اندونزی (KIH) ارتباط مستقیمی با ایجاد مشاغل جدید در این کشور و تقویت مشاغل داخلی دارد.

به عنوان مثال اخیراً دولت اندونزی دو KIH را در جاوا شرقی و شهرک صنعتی بانتن نامگذاری کرده است.  علاوه بر این، در حال حاضر چهار شهرک صنعتی به نام های شهرک صنعتی بینتان اینتی، شهرک صنعتی باتامیندو، شهرک صنعتی جاکارتا در پولوگادونگ و شهرک صنعتی سوریا بورنئو در حال فرآوری محصولات حلال در آنها هستند.

۸۵ درصد از گوشت حلال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی توسط کشورهای غیر عضو این سازمان تامین می شود

جایگاه ترکیه در بازار جهانی حلال| روند روبه رشد استفاده از محصولات حلال در ترکیه
گزارشات جهانی حاکی از این است که تمایل مصرف کنندگان تُرک به عنوان یک کشور غالب مسلمان، به سمت محصولات دارای گواهینامه حلال در حال افزایش است. به طوری که مصرف کنندگان کشش بالایی نسبت به محصولات غذایی دارای گواهینامه حلال، به ویژه گوشت حلال پیدا کرده اند. البته کشور ترکیه عضوی فعال در سازمان همکاری اسلامی (OIC) است و حدود ۸۵درصد از کل گوشت و حیوانات زنده وارد شده توسط کشورهای OIC توسط کشورهای غیر OIC تأمین می شود؛ این امر لجستیک محصولات دارای گواهی حلال را به عاملی مهم در شناسایی محصولات حلال در حین تجارت تبدیل می کند.

مصرف نهایی غذا و نوشیدنی بیش از نیمی از درآمد بازار در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است

مواد غذایی و نوشیدنی ها ۵۰ درصد از درآمد بازار حلال را به خود اختصاص می دهند
بنا بر این گزارش، جمعیت اسلامی به شدت نگران ماهیت حلال محصولات غذایی است که در خارج از خانه خریداری یا مصرف می کنند. این در حالی است که  محصولات غذایی دارای حلال از استفاده از مواد مصنوعی، الکل و غیره خودداری می کنند. علاوه بر این، محصولات غذایی دارای دستورالعمل های سختگیرانه تری برای حلال هستند، زیرا به طور مستقیم مصرف می شوند.  به این ترتیب مصرف نهایی غذا و نوشیدنی بیش از نیمی از درآمد بازار در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

COVID-۱۹  تقاضا برای محصولات حلال را در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵ درصد کاهش داد
گزارشات جهانی نشان می دهد که با شیوع همه گیری اختلال در انبارهای تدارکات محصولات حلال در سراسر جهان نیز احساس می شد و نتیجه آن اینکه برخلاف آنچه تصور می شد، رشد بازار حلال در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۵ درصد کاهش یافت و انتظار می رود این کاهش تقاضا با شیب ملایمتری در سال ۲۰۲۱ نیز مشاهده شود.

کد خبر: ۸۷٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha