۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
سهم مصالح در گرانی مسکن فقط ۲۰ درصد است
نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران:

سهم مصالح در گرانی مسکن فقط ۲۰ درصد است

رهبر، نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، علت اصلی گرانی مسکن نیست، گفت: سهم مصالح در قیمت مسکن فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

به گزارش بازار، ایرج رهبر، نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، علت اصلی گرانی مسکن نیست گفت: اگرچه مصالح در قیمت ساختمان موثر است اما این سهم فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

وی افزود: «طرح جامع مسکن» برای کل وضعیت مسکن طی ۱۰ سال آینده برنامه ریزی می کند و روند قیمت گذاری، معاملات، تسهیلات دهی، آمایش سرزمینی و دخالت وزارتخانه ها در کل برنامه ریزی حوزه مسکن را که بر رکود و رونق این بخش تاثیرگذار است شامل خواهدشد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تنها متولی حوزه مسکن نیست خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی هر یک در نوع و تراکم مسکن کشور موثرند.

رهبر، با بیان اینکه طبق پیش بینیِ «طرح جامع مسکن»، سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز طرح «جهش تولید مسکن» را پیگیری کرده که در صورت اجرایی شدن خیلی از مشکلات به ویژه در حوزه تأمین منابع مالی مسکن از محل تسهیلات حل خواهدشد.

وی از نبود تعادل نسبی بین تولید و مصرف در حوزه مسکن سخن گفت و افزود: ما این تعادل را نه به صورت دستوری بلکه باید با برنامه ریزی محقق کنیم تا از سوداگری در این بخش نیز جلوگیری شود.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در بخش دیگر این برنامه، به اهمیت موضوع نوسازی بافت فرسوده نیز اشاره و بیان کرد: درمورد بافت فرسوده شعارهای زیادی داده شده اما این بخش تشکیلات و فرمول های خاص خودش را دارد.

رهبر با تأکید بر ضرورت تعامل با مالکان شخصی بافت فرسوده گفت: این بافت ها به دلیل اینکه مالک شخصی دارد باید با آنها تعامل کرد و از طرف دیگر برنامه ریزی برای اجرای طرح های بافت فرسوده نیز بسیار ضروری است.

***دولت آینده، رونق مسکن را در اولویت قرار دهد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون فقط سه هزار معامله در تهران انجام شده گفت: از این تعداد، ۱۲۰۰ معامله مربوط به اجاره بوده که این یعنی به طور کلی فعالیتی صورت نگرفته است.

وی افزود: تعداد معاملات مسکن در کل کشور از ابتدای سال تاکنون ۸ هزار معامله بوده و این درحالیست که ما قبلاً روزانه ۱۴هزار معامله داشتیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، آینده اقتصاد مسکن را به ویژه در ۱۴۰۰ روشن پیش بینی کرد و گفت: ۱۷۴ شغل کلیدی مربوط به حوزه مسکن است که اگر این حوزه رونق پیدا کند این تعداد شغل نیز فعال خواهند شد.

قلی خسروی در رادیو گفت وگو مطرح کرد: پیشنهاد ما به رئیس جمهور آینده این است که بنابر ماده ۳۱ قانون اساسی اولویت نخست خود را در حوزه مسکن قرار دهد و این حوزه را نه با حرف و شعار بلکه با عمل به حرکت دربیاورد.

وی نقش جوّ روانی را در رکود و رونق مسکن موثر دانست و یادآورشد: قیمت مسکن در سالهای ۶۸، ۸۶، ۹۲ و ۹۹ جهشی بود. در سال ۸۶ با گرانی مسکن، طرح مسکن مهر کلید خورد و از نظر جو روانی توانست بخش مسکن را کنترل کند و الان هم باید بیشتر روی جو روانی کار کنیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور نوسازی بافت فرسوده را ضروری خواند و گفت: دولت در این زمینه نباید خیلی سخت گیری کند و باید بخش خصوصی را در این حوزه به کار گیرد.

کد خبر: ۸۶٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha