۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۸
طرح عربستان برای توسعه صنعت توریسم| توسعه منابع انسانی گردشگری
بازار گزارش می دهد

طرح عربستان برای توسعه صنعت توریسم| توسعه منابع انسانی گردشگری

استراتژی ملی توسعه گردشگری یک پروژه جامع و استراتژیک برای توسعه گردشگری در عربستان است.

بازار؛ گروه بین الملل: گردشگری در عربستان از بخش‌های فعال در این کشور است که از این میان گردشگری دینی بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داده‌است. به این دلیل که این کشور زادگاه اسلام است و این کشور را محل جذب گردشگر و زائر کرده‌ است؛ چنانچه میلیون‌های مسلمان همه‌ساله به مسجدالحرام و مسجد النبی با هدف انجام حج و عمره می‌روند. گردشگری در عربستان سعودی به بخش مهمی تبدیل شده است و حمایت‌های روزافزونی از طرف دولت سعودی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود.

دلایل مهم سرمایه گذاری در بخش توریست عربستان سعودی

منطقه وسیع و متنوع مناطق جغرافیایی عربستان
عربستان به دلیل تنوع موقعیت جغرافیایی خود از نظر فرصت های سرمایه گذاری متمایز است. این پادشاهی سیزده استان را در خود جای داده که هر کدام قوانین سرمایه گذاری خاص خود را با توجه به منابع اقتصادی، برنامه های توسعه یافته و نیازهای خود دارد. منطقه وسیع پادشاهی و تنوع فرصت های آن نیز دلیل دیگری برای سرمایه گذاری است زیرا این امر به محقق اجازه می دهد تا استان متناسب با طرح تجاری، محصولات و خدمات را انتخاب کند.

نفت و سعودی
باید گفت عربستان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است. این کشور علاوه بر ذخایر سایر منابع طبیعی، بزرگترین ذخیره نفت جهان را نیز در خود جای داده است. مطابقت با استانداردهای بین المللی قدرت اقتصاد محلی و اعتبار سیاست های اصلاح اقتصادی انجام شده توسط دولت سعودی را نشان می دهد.

دین اسلام
عربستان فقط یک صادرکننده نفت و یک بازار امیدوار کننده برای جذب سرمایه و فناوری پیشرفته نیست که توجه رهبران جهان را هنگام بازدید از پادشاهی جلب می کند. عربستان سعودی به دلیل وجود شهرهای مقدس مکه و مدینه در میان کشورهای اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ملاحظات ژئوپلیتیک به تنهایی باعث نمی شود که این پادشاهی اولین مرجع در جهان اسلام باشد، بلکه از آنجا که دارای بسیاری از موسسات علمی تأثیر عمده در مطالعات اسلامی است نیز حائز اهمیت است. مانند دانشگاه محمد بن سعود در ریاض، دانشگاه ام القرا در مکه و دانشگاه اسلامی در مدینه. این موسسات دانشجویان مسلمان بسیاری را از سراسر جهان در خود جای داده اند.

قدرت خرید
در حال حاضر عربستان سعودی به ویژه پایتخت آن یعنی ریاض شاهد گسترش ساخت مراکز خرید است که هدف آن تأمین نیازهای مناطق مختلف از شمال به جنوب است. به چند دلیل افزایش نقدینگی نقش عمده ای در جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاری های محلی دارد. یک دلیل افزایش نرخ پس انداز در بین شهروندان در نتیجه افزایش بی سابقه بازده نفت، علاوه بر مشارکت تعداد زیادی از شهروندان به ویژه افراد بین ۲۵ تا ۴۰ سال در بورس اوراق بهادار است که سود خوبی را کسب می کنند که نتیجه آن افزایش تعداد شرکت های ذکر شده در بازار که در نهایت منجر به افزایش قدرت خرید مصرف کننده می شود و به سرمایه گذاران شاخص هایی در مورد اهمیت داشتن مراکز خرید بین المللی می دهد.

نقش کمیسیون گردشگری و آثار باستانی عربستان در توسعه گردشگری
کمیسیون گردشگری و آثار باستانی عربستان با هدف توسعه و ارتقا بخش گردشگری در پادشاهی، همراه با تسهیل موانع توسعه به عنوان منبع مهم اقتصاد ملی تأسیس شد. این نهاد هدفی اصلی برای کار خود تعیین کرده است که ایجاد یک چارچوب جامع برای ارتقای گردشگری ملی به عنوان بخش اقتصادی مولد با تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است. این امر از طریق فراهم آوردن محیطی سالم که در آن می توان به توسعه پایدار و متعادل دست یافت و شرایط مناسب را برای حمایت نهادی از بخش گردشگری و سایر صنایع و فعالیتهای جدید در عربستان سعودی فراهم نمود محقق می شود.

از آنجا که عربستان سعودی مهد اسلام شناخته می شود باید براساس ارزشها و مولفه های منحصر به فرد خود، بخش جهانگردی متعادل و پایدار ایجاد کند که علاوه بر حفظ محیط زیست الکترونیکی و اصالت فرهنگی به تنوع اقتصادی ، غنی سازی اجتماعی و فرصت های شغلی نیز منجر شود.

با توجه به ماهیت بخش گردشگری در پادشاهی که از نظر مقامات و حوزه های قضایی در بین شهرهای مختلف به صورت دولتی و خصوصی تقسیم شده کمیسیون گردشگری مجبور است در این زمینه نقش اصلی را داشته باشد و سیاست های خود را بر اساس مبانی علمی تنظیم کند. واضح است که نقش کمیسیون گردشگری و آثار باستانی عربستان به عنوان یک نهاد عمومی به نظارت بر توسعه بخش گردشگری محدود نخواهد شد. این امر به این دلیل است که بخش سرمایه گذاری به ویژه در عربستان سعودی مانند هر بخش اقتصادی جدید دیگر به شدت به یک سازماندهی و جهت گیری احتیاج دارد.

استراتژی ملی توسعه گردشگری
استراتژی ملی توسعه گردشگری یک پروژه جامع و استراتژیک برای توسعه گردشگری در عربستان است که با توجه به دستورالعمل های کاملاً مشخص توسط کمیسیون عالی گردشگری تهیه می شود. استراتژی کلی در نظر گرفتن تعریف چشم انداز و مأموریت گردشگری در پادشاهی و ارزیابی منابع گردشگری موجود، بازارهای هدف، از جمله فعالیتهای گردشگری فعلی و آینده است. این استراتژی بر اساس اخلاقیات و ارزشهایی مانند ارزشها و مبانی اسلامی، سازگاری با جامعه سعودی از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی قابل اجرا و پایدار بوده و به اقتصاد ملی کمک خواهد کرد.

استراتژی توسعه ملی گردشگری شامل دو مرحله است: مرحله اول منجر به آماده سازی سیاست کلی برای توسعه و بهبود بخش گردشگری در عربستان در طی بیست سال آینده است.

استراتژی ملی توسعه گردشگری به عنوان یک مفهوم جامع برای چارچوب استراتژیک توسعه گردشگری در نظر گرفته شده زیرا این استراتژی مسیر توسعه گردشگری را برای بیست سال آینده هموار می کند. این مهم همچنین محدودیت هایی را که صنعت گردشگری از آن رنج می برد و همچنین موانعی را که مانع توسعه آن است، مهار می کند.

پروژه ملی توسعه منابع انسانی گردشگری
این پروژه تحت نظر کمیسیون گردشگری قرار دارد و هدف اصلی آن تشکیل، اجرا و مدیریت استراتژی عمومی برای توسعه و صلاحیت یک نیروی کار ملی برای فعالیت در بخش گردشگری است. از طریق این استراتژی، علاوه بر تسهیل و هماهنگی برخی از تلاش ها با آژانس هایی که هدف آنها تعیین اهداف اصلی و حل مشکلات است، باید یک محیط نظارتی و سازمانی برای توسعه منابع انسانی ملی ایجاد شود.

کد خبر: ۸۶٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha