۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
 جریمه سنگین در انتظار وزارتخانه‌های متخلف در بخش مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

جریمه سنگین در انتظار وزارتخانه‌های متخلف در بخش مسکن

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: ما در طرح جهش تولید مسکن برای وزارتخانه‌ها و مسئولانی که برای حل مشکل مسکن مردم، زمین در اختیار قرار ندهند از شش ماه تا دو سال جرم انگاری کردیم.

به گزارش بازار، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به روند عملکرد مجلس یازدهم در سال ۹۹ و امسال در بخش مسکن اشاره و اظهارکرد: مشکلات حوزه مسکن بسیار جدی است و دلیلش هم این است که ما طبق یک برنامه و طرح جامع عمل نمی کنیم.

وی افزود: ما طرح جامع مسکن و برنامه ششم توسعه را هم داریم اما دولتها آنگونه که باید به آن نپرداختند به ویژه در دوره شش ساله مدیریت دکتر آخوندی که اعتقادی به سیاست گذاری و اقدام در حوزه مسکن نداشت و فقط معتقد به بازار عرضه و تقاضا بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس  با اشاره به عدم تحقق برنامه تولید سالی یک میلیون واحد مسکونی گفت: یکی از اقدامات ضروری در بخش مسکن، اجرای طرح های بلندمدت بود که ما بر این اساس، طرح «جهش تولید مسکن» را کلید زدیم.

یوسفی حل مشکل تأمین منابع مالی را یکی از بخش های اصلی این طرح عنوان کرد و افزود: ما در این طرح، دولت را مکلف کردیم که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در برنامه بودجه ۱۴۰۰ را به حوزه مسکن اختصاص دهد البته دولت و بانک مرکزی و بانکها مخالف بودند و قطعاً با مقاومت هایی هم روبرو خواهیم شد اما با نظارت این کار را عملی می کنیم.

وی حمایت از ساخت و ساز و تأمین زمین را هم به عنوان بخش دیگر طرح جهش تولید مسکن برشمرد و گفت: ما در این طرح برای وزارتخانه ها و مسئولانی که برای حل مشکل مسکن مردم زمین در اختیار قرار ندهند از شش ماه تا دو سال جرم انگاری کردیم و زندان و جریمه های سنگینی هم در نظر گرفتیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآورشد: ما مالیات برای خانه های خالی واجد شرایط را افزایش دادیم تا ورود به حوزه مسکن برای دلالان و سفته بازان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

یوسفی توسعه بدون قاعده و بی رویه شهرها را از نظر تئوری اشتباه دانست و در عین حال متذکر شد: اینکه ما در صد کیلومتری یک شهر، شهر جدیدی را احداث کنیم اشکالی ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت نابهنجار تولید کالاهای اساسیِ مسکن از جمله فولاد و سیمان گفت: ما انرژی را به قیمت ریال می دهیم اما محصول نهایی پروفیل و تیرآهن و غیره را به قیمت دلار و گرانتر با مردم حساب می کنیم.

گرانی زمین، اصلی ترین مانع تولید مسکن است
حسن بختیاری کارشناس عمران و امور شهرداری و ثبتی از «طرح جامع مسکن» با تعبیر نوش دارو پس از مرگ سهراب تعبیرکرد و گفت: همانطورکه طرح مسکن مهر سال ۸۸ کلید خورد طرح جامع مسکن نیز در این دولت شروع شد و دولت نزدیک به ۱۶ ماه تلاش کرد تا زمین هایی را به این طرح اختصاص دهد.

وی افزود: این طرح باید همان سال ۹۸ و همزمان با آغاز رشد قیمت مسکن عملی می شد تا تب و تاب حوزه مسکن را کاهش دهد و گران شدن ملک به سال ۹۹ انتقال پیدا نکند.

کارشناس عمران و امور شهرداری و ثبتی در رادیو گفت وگو، با اشاره به اینکه بازار مسکن همچنان بر پایه رکود قرار دارد گفت: شیوع کرونا و وضعیت سینوسی بازار باعث شده که بخش مسکن همچنان شرایط و دوران رکود را سپری کند.

بختیاری قیمت زمین را اصلی ترین معضل برای تولید مسکن دانست و گفت: بهای زمین در حال حاضر بسیار گران است البته در سالیان گذشته تعداد زیادی از شرکت های تعاونی مسکن برای سازمان ها زمین دولتی تهیه می کردند و آپارتمان را با حداقل هزینه تولید می کردند اما الان چیزی به عنوان زمین دولتی وجود ندارد.

وی افزود: طبق اعلام صندوق زمین و مسکن ما زمین های دولتی کم داریم اما آمارها حاکی از این است که زمین های دولتی زیادی وجود دارد و از سوی نهادها و سازمان های مختلف پس داده نمی شود و از این رو منبع زمین در شهرهای کشور کم شده و آنچه که مانده به شدت گران است.

کارشناس عمران و امور شهرداری و ثبتی معتقد است که برای حل معضل خانه دار شدن مردم، دولت باید شرکت های تعاونی را که از دور خارج شده اند مجددا وارد کار کند و زمین دولتی در اختیارشان قرار دهد.

کد خبر: ۸۶٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha