۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
تعداد زیادی از مراکز تولیدی به واسطه مصادره برخی وثایق از سوی بانک‌ها تعطیل شده‌اند
نماینده مردم خمین در مجلس در گفتگو با بازار:

تعداد زیادی از مراکز تولیدی به واسطه مصادره برخی وثایق از سوی بانک‌ها تعطیل شده‌اند

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موانع پیش روی تولید، بانک‌ها هستند که باید اقداماتشان به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

 علیرضا نظری در گفت‌وگو باخبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به سیاست های نظام بانکی در فرآیند تولید کشور گفت: نقش بانک‌ها در رونق تولید در چند بخش مورد ارزیابی است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه، سرمایه در گردش و پرداخت دیون تولیدکنندگان به بانک‌ها از جمله سه عنصر مورد ارزیابی نقش بانک‌ها در تولید قلمداد می‌شوند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بانک‌ها روشهای درستی برای پرداخت به این سه محور فوق ندارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سازوکار موجود بانکی برای تامین منابع تولید کنندگان دچار مشکل بوده و به خوبی اجرا نمی شود، بیان داشت: این مسئله فریاد تولیدکنندگان را بلند کرده و انتقاداتی به آن وجود دارد.

نظری با بیان اینکه بانکها در زمینه وثایق و آزادسازی وام ها در زمان بندی انجام شده خوب عمل نمی کنند، اظهار داشت: همچنین بانک‌ها به نوسانات بازار در اجرای طرح‌های تولید کنندگان که عملاً یک برآورد اولیه دارد و در حین انجام طرح، هزینه‌هایش افزایش پیدا می‌کند و به نوعی باید مبالغ وام مذکور به روز رسانی شود، توجه ندارند، لذا این مسئله باعث می‌شود تا عملاً تولیدکننده در آزادسازی سایر اقساط تسهیلات اخذ شده دچار مشکل شود. بنابراین این مسئله به نوعی از جمله ضعف های بانک‌ها قلمداد می شود و این بدین منظور است که پیشرفت کار بر اساس جدول تعیین شده و با توجه به بالا رفتن هزینه ها، تعریف نمی شود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: در این شرایط تولید کننده نه به فعالیت تولیدی خود می رسد تا بتواند اقساط را بازگرداند و نه بانک مابقی وام تولید کننده را آزاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک ها در بخش تامین سرمایه در گردش از واحدهای تولیدی به خوبی حمایت نمی‌کنند، اظهار داشت: از این رو یک بخش عمده ای از تولید کنندگان ناچارند مواد اولیه خود را به صورت نسیه و مدت دار خریداری کنند که این مسئله باعث می شود تا تولید کننده هزینه مضاعفی را متحمل شود و قدرت سوددهی اش کاهش پیدا کند.

نظری با بیان اینکه بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ضعف قانونی دارند، تاکید کرد: عملاً بانک ها در شرایط فعلی بانک داری خود را انجام می‌دهند و  اصلاً به تولید توجه نمی کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دلایل عدم پرداخت اقساط تسهیلات از سوی تولیدکنندگان به بانکها پرداخت و گفت: نوسانات بازار یکی از مهمترین دلایل در این بخش است تا تولیدکننده نتواند دیون خود را پرداخت کند. در این شرایط بانک‌ها به سرعت وثایق را مصادره کرده و تولید کننده را به نوعی بیچاره می کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مصادره واحد تولیدی برای بانک آورده نخواهد داشت، تاکید کرد: به واقع وقتی کارخانه‌ای تولیدش متوقف شود دیگر سرمایه با ارزشی برای بانک نخواهد بود و این مسئله تنها موجب این شده که تولید از حرکت بایستد، بنابراین  این مسئله به هیچ وجه راه‌حل درستی نیست چراکه در حال حاضر بخش‌های زیادی از مراکز تولیدی به واسطه مصادره برخی وثایق از سوی بانکها تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به تبیین شعار سال تاکید کرد: به واقع یکی از موانع پیش روی تولید، بانک‌ها هستند که باید اقداماتشان  به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

کد خبر: ۸۶٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha