۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
تعدیل قیمت فولاد و آهن و تاثیر آن بر بخش مسکن
بازار گزارش می دهد

تعدیل قیمت فولاد و آهن و تاثیر آن بر بخش مسکن

شیوع ویروس کرونا این روزها بازارهای داخلی و جهانی و حتی اغلب بازارهای موازی را بطور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار داده به همین دلیل انتظار می رود با توجه به عدم صادرات محصولات فولادی نرخ این کالاهای تولیدی تعدیل شود.

بازار-در پی شیوع ویروس کرونا اکثر بازارهای جهانی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و به شدت دچار کاهش تولید و استقبال برای خرید از سوی متقاضیان شده است.یکی از بازارهایی که این روزها می توانست قیمت تمام شده مسکن را تحت تاثیر قرار دهد و آنرا افزایش دهد نرخ انواع مصالح ساختمانی به خصوص بازار فولاد و آهن است.

قیمت این کالاها در چند ماه گذشته در بازارهای جهانی و به تبعیت از آن در بازارهای داخلی افزایش یافته بود اما عدم صادرات این محصولات باعث شده تا قیمت این محصولات در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری پیدا کند.

کاهش قیمت فولاد و آهن در بازارهای جهانی در روزهای آینده به دلیل عدم صادرات دور از دسترس نیست و قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند قیمت ها در بازار داخلی کاهش یافته و قیمت تمام شده مسکن را نیز نزولی خواهد کرد.

گزارشها نشان می دهد که بسته شدن مرز ایران با عراق و ترکیه به‌ عنوان بازارهای اصلی صادرات آهن ضربه‌ای جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. احتمال می‌رود که این محدودیت‌ها ماه‌ها برقرار باشد و اقتصاد ایران را که پس از ۱۸ ماه رکود شدید ناشی از بازگشت تحریم‌های ثانویه دولت ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ نشانه‌هایی از بهبود بروز داده بود را در هم بکوبد.

ارزش پول ملی در پی بازگشت ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، مجددا کاهش یافته‌است. از همین رو لازم است که خاطر نشان کرد ترس از شیوع کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، بر بی‌ثباتی بازارهای ارزی کشور دامن خواهد زد و نرخ تورم را که رو به کاهش بود، تشدید خواهد کرد.

وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد صادرات و واردات آهن و فولاد نیز به شدت کاهش یافت که منجر به  افت قیمتها خواهد شد و فرصتی مناسب را بزای بازار ساخت و ساز فراهم خواهد کرد 

مساله آهن و فولاد در بازارهای جهانی با سایر بازارها مثل بازار نفت متفاوت است

در خصوص روند نزولی قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی و داخلی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده مسکن ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن می گوید که مساله آهن و فولاد در بازارهای جهانی با سایر بازارها مثل بازار نفت متفاوت است.

او می گوید:در بازار نفت تصمیمات اتخاذ شده و عدم همراهی عربستان باعث شد تا قیمت نفت افت قیمت داشته باشد.اما در خصوص بازار فولاد و آهن اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که شیوع ویروس کرونا باعث شده تا اکثر مرزها بسته شده و صادرات آن نیز کاهش یابد.

رهبر گفت:وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد صادرات و واردات آهن و فولاد نیز به شدت کاهش یافت پس این محدودیت ها در صادرات و واردات باعث کاهش و افت قیمتها خواهد شد.

صادرکنندگان مصالح ساختمانی دنبال سود بیشتر در زمان افزایش نرخ دلار می گشتند

نایب رئیس انجمن انبوه سازان به نکته ای مهم در خصوص رابطه افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی با قیمت انواع آهن و فولاد اشاره کرد و گفت:زمانی که نرخ دلار به صورت جهشی رشد کرد همه دیدن که به خوبی برخی اقلام برای سود بیشتر صادر می شد که یکی از این اقلام همانا مصالح ساختمانی و آهن و فولاد بود پس در همان دوران نیز صادرکننده های این اقلام توجهی به کمبود این اقلام در بازار داخلی نداشتند چرا که هدف آنها در بازار رو به رشد نرخ دلار سود بیشتر بود.

وی اضافه کرد:پس قطعا اگر مساله شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند صادرات این اقلام چه از سوی صادرکنندگان ایرانی و چه از سوی صادرکنندگان خارجی که عمدتا از کشور روسیه صورت می گیرد کاهش خواهد یافت و این موضوع قطعا بر کاهش قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت.

 فولاد و آهن آلات به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تولید در قیمت مسکن 

رهبر با تاکید بر اینکه پس این محدودیت ها بر کاهش قیمت فولاد و آنه در بازارهای جهانی تاثر خواهد گذاشت ادامه داد:یکی از مهمترین نهاده های تولید مسکن همانا فولاد و آهن آلات است پس با کاهش این اقلام قیمت تمام شده مسکن نیز کاهش می یابد.

وی تصریح کرد:بدون شک اخلال در تولید مسکن باعث رشد قیمت مسکن می شود پس به هر میزان که بخش خصوصی و حتی دولت بتواند وضعیت تولید مسکن را تسهیل کند بدون شک روند خانه دار شدن نیز آسان تر می شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان گفت:برای اینکه متوجه شویم فولاد در مسکن چه تاثیری دارد باید اذعان کنم که وقتی به عنوان مثال فولاد از کیلویی ۵ هزار تومان به ۹ هزار تومان افزایش می یابد این نقش زمانی پررنگ تر می شود که در یک متر مربع ۶۰ کیلو فولاد استفاده می شود .اما وقتی قیمت مسکن از هر متر مربع ۸ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان می رسد در حقیقت این افزایش قیمت به دلیل آن رشد قیمت فولاد نبوده است و باید دلیل آنرا در جای دیگر جستجو کرد.

مسکن همواره موتور پیشران اقتصاد بوده است

رهبر در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه مسکن همواره موتور پیشران اقتصاد بوده است و وضعیت اقتصادی کشور نیز بنا به دلایل موجود و تحریم ها چندان مناسب نیست آیا بهتر نیست دولت از هم اکنون برای بخش مسکن راهکار بهتری بیاندیشد تاکید کرد:بخش مسکن بصورت مستقیم و غیر مستقیم با صدها صنعت در ارتباط است و  می تواند به عنوان پیشران اقتصادی کشور به کمک اقتصاد بیاید لذا از هم اکنون دولت و حتی مجلس باید راهکارهای مناسبی برای هر چه بهتر شدن وضعیت تولید مسکن بیاندیشند.

کد خبر: ۸٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha