۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
محدود سازی دسترسی کودکان به «محتویات اینترنتی» و «بازی ها آنلاین»
«بازار» گزارش می دهد

محدود سازی دسترسی کودکان به «محتویات اینترنتی» و «بازی ها آنلاین»

یکی از عمده شکایتهای والدین افزایش علاقمندی کودکان به بازی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی است؛ اگرچه این معزل اجتماعی درحال پیشرفت است، اما برخی از توسعه دهندگان برنامه ها نیز راه حل هایی دارند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار : امروزه، بازی ‌های رایانه‌ای، به بخش جدایی ناپذیری از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شده ‌اند؛ تغییرات سبک زندگی، کوچک شدن خانواده‌ها و نبود هم بازی، زندگی آپارتمانی، محدودیتهای زندگی مدرن، تنهایی کودک و غیبت طولانی والدین، جمله همگی نقش کلیدی در استفاده کودکان و نوجوانان از رایانه، اینترنت، کنسول ‌های بازی، تبلت و گوشی‌های هوشمند ایفاء می کنند.

در این راستا، بسیاری از والدین به دنبال کاهش میزان دسترسی و یا کنترل از راه دور فرزندان خود به هر شکل ممکن هستند چرا که تاثیرات  منفی شبکه های اجتماعی و بازی‌ های کامپیوتری در  کودکان، از قبیل؛ خشونت، اعتیاد، افسردگی بر هیچکس پوشیده نیست و به یک اپیدمی جهان شمول تبدیل شده است. اگر شما هم یکی از این والدین نگران هستید ادامه گزارش زیر را از دست ندهید.

خوشبختانه بسیاری از بازی های آنلاین و آفلاین به صورت پیش فرض در قسمت تنظیمات دارای یک بخش اختصاص کنترل دسترسی هستند که به والدین این اجازه را می دهند تا هرگونه عملکرد کودک و نوجوان را کنترل نمایند؛ این محدودیت ها شامل زمانبندی، کنترل کیف پول، دسترسی به مانیتور و ضبط تمامی مراحل بازی است.

جای بسی خوشحالی است که بیشتر سازندگان و توسعه دهندگان بازی های آنلاین از این موضوع به عنوان یک قانون محلی یاد می کنند و بسیار به آن پایبند می باشند؛ PlayStation ۵ و Xbox Series X، سونی و مایکروسافت همگی از جمله متعهدان به این قانون هستند.

۱) نرم افزارهای کنترل والدین مخصوص گوش های همراه و ویندوز
استفاده از موبایل و کامپیوتر به یکی از ملزومات زندگی هر دانش آموزی تبدیل شده است و در این صورت کنترل و متمرکز سازی کودک و نوجوان نیازمند اقدام به موقع والدین خواهد بود؛ برای ایجاد کنترل در گوشی های موبایل و کامپیوترها می توان از نرم افزارهای مناسب برای این مهم  بهره گرفت که قادرند به راحتی عملکرد یک کاربر را پیگیری کنند.

Nintendo Switch :یک نرم افزار رایگان است که از سوی بزرگترین کمپانی توسعه دهنده بازی های آنلاین و آفلاین طراحی شده است و  از  هر دو سیستم عامل اندروید و iOS  پشتیبانی می کند؛ مهم ترین وظیفه این برنامه محدودسازی  زمان و اجرای بازی می باشد و تنها به کاربران بخصوصی نیز اجازه بازی خواهد داد؛ تمام اطلاعات به شکلی ساده و قابل فهم در این برنامه نمایش داده می‌شوند، مانیتور بازی‌های ویدیویی در آن بسیار راحت بوده، نظارت بر مدت زمان بازی کودکان را ممکن می سازد و لیستی از بازهای مناسب هر رده سنی را با محدودیت های زمانی فراهم می آورد.

Family view : یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در بازار برای کنترل میزان دسترسی کاربران به وب سایت ها، بازی های آنلاین و حتی سیستم عامل ها می باشد؛ فامیلی ویوو دارای یک کد مخفی است که از این طریق دسترسی به سایت های شرط بندی، گیم های آنلاین، شبکه های اجتماعی، دسترسی به اپ استور ها را محدود می کند.

Qustodio : ابزاری برای کنترل والدین که فقط روی رایانه شخصی خانواده اجرا می شود؛ که دارای ویژگی های فیلتر کردن محتوای وب، مسدود کردن وب سایت های بازی های آنلاین، مسدود کردن برنامه ها، ارائه گزارش دقیق و نظارت بر داشبورد آنلاین است؛ این برنامه بر تمامی فعالیت های کاربر نظارت داشته و والدین را قادر می سازد با تنظیمات پیشرفته دسترسی کودک خود را محدودتر سازد.

Kaspersky Safe Kids : یکی دیگر از نرم افزارهای کنترل فعالیت کودکان در گوشی های موبایل Kaspersky Safe Kids نام دارد که از سیستم عامل های Android، iOS، و حتی  رایانه های شخصی پشتیبانی می کند؛ کسپرسکی دارای قابلیت  مسدود کردن برنامه، نظارت بر مکان (با استفاده از ژئوفیزیشن)، فیلتر وب، مدیریت زمان و  دکمه هشدار SOS است.

elite key logger:این نرم‌افزار کارایی خوبی برای اهداف ثبت و حفظ کلیک یا همان کی‌لاگری دارد. دسترسی به کلیک‌های اصلی این اجازه را به ادمین می‌دهد تا لیست تمام فعالیت‌های انجام شده به‌ وسیله ی کودک یا هرکس دیگری که از رایانه استفاده می‌کند را نگهداری و حفظ می‌کند و اگر میزان ساعات بازی رایانه کودک شما بسیار بالاست می توانید از قابلیت مسدود کنندگی آن استفاده ببرد. از دیگر ویژگی های این برنامه می توان به  جمع‌آوری پسوردها، ثبت ایمیل‌ها و چت‌ها، کنترل برنامه‌ها و  ره‌گیری url اشاره کرد.

spy agent : این نرم‌افزار برای محافظت و کنترل رایانه طراحی شده است، اگر شما از این نرم‌افزار استفاده کنید به‌ راحتی می‌توانید رایانه و فعالیت‌های برخط را محافظت و کنترل کنید. تمام سایت‌هایی که فرزند شما می بیند توسط این نرم‌افزار ثبت و ضبط می شود. با این نرم‌افزار می‌توانید جست‌ و جوی های آنلاین که انجام شده است را بررسی کنید؛ آپلودها و دانلودها راچک کنید، ایمیل های ارسالی و دریافتی را بخوانید، به مکالمات مسنجرها دست پیدا کنید، فعالیت دوربین ها و میکروفن ها را کنترل کنید و زمان وصل و قطع شدن را تنظیم کنید.

Screen Time : این ویژگی تنها در سیستم عامل های iOS در دسترس است که امکان نظارت و کنترل دقیق بر رفتار کاربر ممکن می سازد؛ این قابلیت با ایجاد محدودیت Content & Privacy Restrictions دسترسی به برنامه ها و وب سایت ها را محدود می کند و از طریق  App Limits زمانبندی  استفاده از هر بخش را مشخص می سازد.

۲) فعال سازی بخش کنترل والدین در PlayStation ۴
کنسول پلی استیشن ۴ همانند اکثر مدل های قبلی خود در حال حاضر به عنوان محبوب ترین کنسول موجود در بازار سلطنت می کند؛ این سرگرمی محبوب به والدین اجازه می دهد، هزینه ها را محدود کنند؛ زمان اجرا یک بازی را بهینه سازی نمایند و بازی های که دارای درجه  R هستند را مسدود کنند، مرورگر وب داخلی را با Trend Micro فیلتر نموده و تمام پیغام ها و درخواست ها را نیز مسدود و محدود نمایند؛ همچنین والدین می توانند استفاده از هدست VR پلی استیشن را محدود تر کنند.

برای این کار ابتدا در قسمت مدیریت حساب Account Managment یک حساب خانوادگی ایجاد کنید و کاربر کودک را اضافه کنید و در نهایت یک نفر را به عنوان کنترل کننده کاربر کودک تعیین کنید؛ برای فیلتر و محدود سازی زمان نیز مراحل زیل را دنبال کنید : تنظیمات > کنترل والدین  > و سپس مدیریت خانواده.

۳) فعال سازی کنترل والدین در Xbox
ایکس باکس یکی از قدیمی ترین و در عین حال پر دردسر ترن  کنسول های بازی است که مشکلات فراوانی را برای گیمر ها ایجاد کرده است و لقب بازی آنلاین بدنام را نیز با خود یدک می کشد، اما مایکروسافت در به روز رسانی اخیر خود سعی نموده کنترل و نظارت والدین را بیشتر از قبل دخیل نماید. کاربران می توانند از طریق ایجاد یک گروه خانواده، به صورت آنلاین یا مستقیم روی کنسول خود  محدودیت های مختلفی را تعیین کنند و با استفاده از برنامه تنظیمات خانواده Xbox (Android و iOS ) داده ها را کنترل نمایند.

این تنظیمات شامل؛ محدودیت  های زمانی، محدودیت های رتبه بندی، محدودیت های هزینه ای و مجوز هاست؛ برای فعال سازی این بخش در ایکس باکس مراحل زیر را دنبال کنید :

سیستم> تنظیمات > حساب > خانواده و مدیریت دسترسی برای اعضاء کودک خانواده  و اگر از طریق کامپیوتر این تنظیمات را انجام می دهید به حساب مایکروسافت خود مراجعه کنید.

کد خبر: ۸۶٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha