۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
دور زدن نرخ مصوب نان در یزد/ کارگران بومی نانوایی‌ها نایاب شدند
رئیس اتحادیه نانوایان یزد:

دور زدن نرخ مصوب نان در یزد/ کارگران بومی نانوایی‌ها نایاب شدند

یزد- پیروزی‌فرد، رئیس اتحادیه نانوایان یزد با بیان اینکه نرخ نان باید تا سقف ۳۰ درصد گران شود، گفت: با توجه به نرخ پایین نان در یزد، کارگران نانوایی دیگر تمایلی به فعالیت در این شغل را ندارند.

جلال پیروزی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اتحادیه نانوایان یزد از دی ماه سال گذشته درصدد افزایش نرخ نان است، گفت: نامه درخواست افزایش نرخ نان به استانداری، فرمانداری و سازمان صنعت و معدن ارسال شده است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رئیس اتحادیه نانوایان یزد گفت: در گذشته نرخ نان برای نانوایان با توجه به شرایط اقتصادی مطلوب بود ولی با توجه به تورم موجود، دیگر نانوایان و کارگران توان سازگاری با شرایط اقتصادی موجود را ندارند.

ارزانی نان یزد نسبت به دیگر استان‌ها
رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه اجاره مغازه‌های نانوایی و دستمزد کارگر افزایش یافته است، افزود: با توجه به اینکه نرخ نان در یزد نسبت به دیگر استان‌ها پایین‌تر است، نانوایان یزدی نسبت به نرخ مصوب نان معترض هستند.

وی در خصوص مشکلات کارگران نانوایی‌ها تاکید کرد: کارگران نانوایی وضعیت خوبی ندارند و حتی در مواردی در تامین مایحتاج خانواده خود به مشکل بر می‌خورند.

پیروزی فرد با اشاره به این‌که اغلب کارگران نانوایی‌های استان مهاجر هستند، بیان کرد: هزینه‌ها و درآمدهای کارگران هم‌خوانی ندارد در نتیجه، نانوایان برای اینکه نان را گران نکنند، چانه نان را سبک گرفته و یا پول اضافه بابت ریختن سبزیجات بر روی نان دریافت می‌کنند.

وی درباره مشکلات اتحادیه نانوایان خاطرنشان کرد: اتحادیه نانوایان از یک سو باید شنونده و منتقل کننده نظرات نانوایان باشد و از سوی دیگر دستورات مسئولین را اجرا کند که این دوگانگی فشار دو چندانی را به اتحادیه وارد می‌کند.

برتری نان تافتون در یزد
رئیس اتحادیه نانوایان یزد با بیان اینکه در سال گذشته تنها ۲۵ درصد افزایش قیمت نان داشتیم که پاسخگوی تورم موجود نبود، گفت: نانوایان و کارگران نانوایی دو شغله نیستند و مدام برای تامین سه وعده نان مردم باید در مغازه حاضر باشند اما میانگین دستمزد آنان کمتر از دیگر مشاغل است.

وی ضمن قدردانی از دولت بابت تامین آرد نانوایی‌ها، خاطر نشان کرد: آرد فقط یک قسمت از مخارج نانوایی‌ها است و هزینه‌های زیاد دیگری برای نانواها باقی می‌ماند که با درآمد نانواها سازگار نیست.

پیروزی فرد در مورد کیفیت نان در یزد ابراز رضایت کرد و گفت: هر استانی یک نان شاخص دارد که نان تافتون در یزد برتری دارد ولی اغلب نان های سنگکی‌ها استان را نانوایان غیربومی تامین می‌کنند.

وی با بیان این مشکل که دیگر کسی به کار کردن در نانوایی‌ها تمایل ندارد و نانواهای باسابقه هم بازنشسته شده‌اند و به عنوان مباشر فعالیت می‌کنند، افزایش نرخ نان را راهگشا عنوان کرد و هشدار داد: اگر در زمینه نرخ مصوب تجدید نظری صورت نگیرد، دیگر کارگری در نانوایی‌ها نخواهد ماند.

کد خبر: ۸۶٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha