۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱
احتمال تولید واکسن کرونا به شکل قرص، قطره یا چسب پوستی
آیا واکسن ها تغییر ماهیت خواهند داد؛

احتمال تولید واکسن کرونا به شکل قرص، قطره یا چسب پوستی

تلاش دنیا برای واکسینه کردن مردم ادامه دارد و نگرانی در مورد احتمال افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از استفاده انبوه از سرنگ و سوزن برای وارد کردن واکسن به بدن افزایش یافته است.

مهدی محمدی؛ بازار: در این روزها که دنیا برای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تلاش های زیادی را در پیش گرفته است، سوال مهم این است که آیا دنیا نیاز به تزریق دوزهای اضافی بعد از تکمیل واکسیناسیون دارد یا خیر؟

سی بی اس نیوز در گزارش اخیر خود با دکتر دیوید کسلر، رییس کمیته مبارزه با کرونا در امریکا مصاحبه کرده است. او  در مورد تزریق دوز یادآور به افراد واکسینه شده گفت: «ما بر این باور هستیم که بدون شک دنیا نیاز به تزریق دوز یاداور دارد ولی مطالعه درباره زمانی که باید این دوز یاداور تزریق شود ادامه دارد. شاید نه ماه بعد از تکمیل واکسیناسیون  یا ۱۲ ماه بعد از تکمیل این فرایند نیاز به تزریق دوز یاداور وجود داشته باشد ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.»

او درپاسخ به این سوال که ایا این دوز یاداور متفاوت از واکسن کنونی است یا خیر گفت: «انتظار می رود دوز یاداور واکسن کرونا مشابه واکسنی باشد که در دو مرحله اول تزریق شده است ولی حجم واکسنی که  تزریق خواهد شد کمتر از دو واکسن اول خواهد بود.البته از آنجا که همه واکسن ها در مقابل جهش افریقای جنوبی کارایی کمتری دارد، احتمالا باید دوز واکسن یاداور قدرت بیشتری برای مقابله با ویروس جهش یافته افریقای جنوبی داشته باشد. حتی این احتمال وجود دارد که با تولید واکسنی که برای مقابله با ویروس جهش یافته افریقایی کارایی داشته باشد دیگر واکسن های کنونی کاربردی نداشته باشد و تنها تزریق یک دوز از همان واکسن برای مقابله با تمامی جهش های کرونا کفایت کند.»

ترکیب واکسن کرونا با آنفولانزا
شرکتهای داروسازی در تلاش هستند تا برای دوز تکمیلی ابتکارات تازه ای نشان دهند. شرکت داروسازی مدرنا در حال مطالعه روی ترکیب واکسن آنفولانزا با واکسن کرونا است به گونه ای که افراد با یک مراجعه به پزشک در ابتدای فصل پاییز بتوانند هر دو واکسن را دریافت کنند.  

مدیر عامل شرکت مدرنا در این مورد گفت: «این سیاست در مورد واکسن های کودکان استفاده شده است. برخی از واکسن ها به صورت ترکیبی به کودکان تزریق می شود تا نیازی به چند بار مراجعه به مطلب پزشک برای دریافت واکسن وجود نداشته باشد.»

 از طرف دیگر در مورد تغییر نحوه واکسن دریافتی هم مطالعات تازه ای انجام شده است. برخی بر این باورند احتمال اینکه دوز یاداور واکسن به صورت قرص باشد یا به صورت قطره وارد بدن افراد شود بسیار زیاد است . حتی در مورد ورود واکسن به بدن افراد از طریق چسب هایی که روی پوست قرار می گیرد هم صحبت شده است.

البته هنوز در مورد هیچ یک از این روشها تصمیم گیری نهایی انجام نشده است و به نظر نمی رسد تا انتهای سال تغییری در واکسن تزریقی ایجاد شود ولی در سالهای آتی احتمالا تغییراتی در نحوه دریافت واکسن ایجاد خواهد شد.

یک دلیل مهم برای تغییر نحوه ورود واکسن به بدن این است که نیاز دنیا برای استفاده از سوزن ها و سرنگ ها برای تزریق واکسن بسیار بالا است و می تواند آلودگی های زیست محیطی زیادی ایجاد کند وقتی قرار است هر ساله این واکسن به افراد تزریق شود.

واکسن های تازه، در مقابل جهش های تازه هم ایمنی ایجاد میکند
واکسن های یاد آور بدن را در مقابل ویروس شناسایی شده در ووهان چین ایمن می کند ولی سوال اینجاست که  آیا این واکسن ها در مقابل جهش ها هم کارایی خواهد داشت؟

نشریه فارما در این مورد نوشت: «احتمالا  باید واکسن های جدید در مقابل جهش های تازه ویروس هم ایمنی ایجاد کند. باید واکسن ها اندکی تغییر کند  و بدن را در مقابل این جهش ها ایمن کند.این مساله در دنیای واکسن ها سابقه طولانی دارد و در مورد واکسن انفولانزا هر ساله این اتفاق می افتد و واکسن ها در مقابل جهش های جدید کارایی خواهند داشت.»

دکتر جان ماسکولا، رییس مرکز مطالعات واکسن در بریتانیا بر این باور است هم اکنون اصلی ترین و مهمترین کار دانشمندان شناخت جهش های ویروس کرونا و نحوه مقابله با آن است.

شرکتهای داروسازی فایزر و مدرنا اخیرا مطالعات جامعی را برای شناسایی جهش های ویروس کرونا انجام دادند و بر طبق مطالعات اولیه انها واکسن های این دو شرکت در مقابل جهش های کنونی ویروس کارایی دارد. این دو شرکت داروسازی اعلام کرده اند که واکسن های تولیدی انها در مقابل جهش افریقای جنوبی هم کارایی دارد ولی میزان کاهش کمتر از ویروس بریتانیایی است. اما شرکت آسترازنکا اعلام کرده است که این واکسن در مقابل جهش افریقای جنوبی کارایی ندارد  و نمی تواند بدن افراد را در برابر این جهش مقاوم کند.

کد خبر: ۸۶٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha