۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
طرفداران بازار آزاد دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمی خواهند! | سردرگمی فعالان با افزایش دوباره قیمت
گزارش بازار از روزهای پر التهاب قیمت ها؛

طرفداران بازار آزاد دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمی خواهند! | سردرگمی فعالان با افزایش دوباره قیمت

نرخ دلار پس از سقوط آزاد روز یکشنبه و رسیدن آن به کانال ۲۱ هزار تومان، دیروز بدنبال برخی اظهار نظرهای مبهم راجع به مذاکرات برجام دوباره افزایشی شد و به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت.

اسد الله خسروی؛ بازار: بازار داد وستد دلار و انواع ارز و سکه در روزهای ابتدای هفته داغ بود. بازاری که با تاثیر پذیری از روند مطلوب مذاکرات برجامی برای برداشته شدن تحریم ها، حال و هوایی جدیدی به خود گرفته بود. قیمتها در تابلو صرافی ها هر لحظه تغییر می کرد و فروشندگان ارزهای خانگی را به میدان آورده بودند. البته با وجود عرضه فراوان ارز به بازار خریدار آنچنانی وجود نداشت. بیشتر فعالان اقتصادی و بازار، منتظر پایین آمدن دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بودند. از طرفی خیلی فروشندگان از بیم زیان بیشتر سرمایه های ارزی خود ارزهای خانگی را به بازار آورده و درصدد فروش آن گوی رقابت را از هم می ربودند.

پیروی قیمت گذاری ارز در بازار آزاد از نرخ تابلو صرافی ها
ظهر روز یکشنبه ۱۲ اردیبشت ماه جاری دلار به کانال ۲۱ هزار تومان آمد. با سیر نزولی قیمت دلار و انواع ارز بازار آزاد نیز رهرو نرخ تابلو صرافی های بانکی شد و قیمت ها را کاهشی کرد. بدنبال کاهش قیمت ارز در بازار، بهای سکه و طلا نیز در بازار آزاد سیر نزولی به خود گرفت و هر سکه بهار آزادی به زیر ۱۰ میلیون تومان سقوط کرد از طرفی نیز هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز به زیر یک میلیون تومان آمد.

اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی براین که "ما در وین به توافق نرسیده‌ایم و اختلافی وجود دارد که باید برای برداشتن موانع بر آن غلبه کرد" دوباره بازار ارز را تا حدی متشنج کرد

در شرایطی که قیمت ها در بازار آزاد در مسیر رو به پایین در حرکت بود اما اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی براین که "ما در وین به توافق نرسیده‌ایم و اختلافی وجود دارد که باید برای برداشتن موانع بر آن غلبه کرد" دوباره بازار ارز را تا حدی متشنج کرد. اظهاراتی که از حیث روانی بر بازار ارز تاثیر گذاشت و قیمت ها با حرکتی رو به عقب دوباره روندی افزایشی البته با شیبی کند همراه کرد تا جایی که قیمت دلار به بالای ۲۲ هزار تومان رسید.

انتظار به نتایج برجام و ضربه ای که با رکود به اقتصاد وارد می شود
«مرتضی افقه» اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره آینده نرخ ارز و تاثیر گذاری روند مذاکرات برجام در وین بر روی قیمتها طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» گفت: بازار ارز اکنون با کوچکترین اظهارنظری درباره وضعیت روند مذاکرات، دچار شوک و تغییر قیمت می شود چرا که همه فعالان اقتصادی به انتظار برداشتن تحریم ها و انجام توافقات نشسته اند و این انتظار متاسفانه ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند.
وی با بیان اینکه بازارهای سرمایه گذاری همچنان در رکود هستند و فعالان اقتصاد ی نیز برای حصول نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای چشم انتظار توافقات برجامی اند اظهارداشت: از آنجایی که طی سه سال اخیر فشار تحریم های ناجوانمردانه بر کشور بیشتر شده است این موضوع باعث شده تا همه بازارها در شرایط بدی قرار گیرند و بنگاه های اقتصادی نیز با فشار فراوانی مواجه شوند.

اکنون همه بازارها نظیر ارز، سکه، بورس، خودرو، مسکن و... تحت تاثیر متغییر های سیاسی هستند و به خوبی نمی دانند آینده فعالیت آنها چگونه خواهد بود، چرا که از یک طرف بحث توافقات برجامی با مذاکراتی که اکنون مطرح است اثر خود را به جای گذاشته و باعث نوسان قیمت ها در بازارشده است

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اکنون همه بازارها نظیر ارز، سکه، بورس، خودرو، مسکن و... تحت تاثیر متغییر های سیاسی هستند و به خوبی نمی دانند آینده فعالیت آنها چگونه خواهد بود، چرا که از یک طرف بحث توافقات برجامی با مذاکراتی که اکنون مطرح است اثر خود را بر نوسان قیمت ها در بازار به جای گذاشته است و از طرف دیگر نتیجه خاصی هنوز از روند مذاکرات با قاطعیت اعلام نشده است.

بلاتکلیفی همه بازارهای سرمایه گذاری در پی انتظار برای نتیجه مذاکرات برجام
افقه با بیان اینکه بلاتکلیفی ناشی از روند مذاکرات برجامی و اطمینان از نتیجه نهایی آن بی ثباتی را در همه بازارها ایجاد کرده است، گفت: بی تردید تا تصمیم گیری نهایی و نتیجه قطعی مذاکرات، مردم بخصوص فعالان اقتصادی همچنان سردرگم بوده و مشخص نیست نتیجه این مذاکرات به کجا ختم شود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: امیدواریم توافقات برجامی با حفظ چارچوب ها و شان جمهوری اسلامی در روند مذاکرات به نفع ایران باشد چرا که منابع ارزی کشور به نسبت سالهای گذشته در پی فشارهای تحریمی و کاهش فروش نفت و ... کم شده است در چنین شرایطی اگر تحریم برداشته شود منابع ارزی کشور با رونق بخشی صادرات و ارتباط با دنیا افزایش و منابع ارزی بلوکه شده نیز به کشور بر می گردد.

با توجه به اخباری مثبتی که از روند مذاکرات به گوش می رسد قیمت دلار باید طی هفته های اخیر بشدت کاهشی و به زیر ۲۰ هزار تومان می رسید اما متاسفانه عده ای طرفدار اقتصاد بازار آزاد و سیاست های لیبرالی به دولت و بانک مرکزی فشار می آورند که نرخ دلار حتی با انجام توافقات و برداشته شدن تحریمها خیلی در بازار کاهشی نشود و به زیر ۲۰ هزار تومان نیاید

وی اضافه کرد: با توجه به اخبار مثبتی که از روند مذاکرات به گوش می رسد قیمت دلار باید طی هفته های اخیر بشدت کاهشی و به زیر ۲۰ هزار تومان می رسید اما متاسفانه عده ای طرفدار اقتصاد بازار آزاد و سیاست لیبرالی به دولت و بانک مرکزی فشار می آورند که نرخ دلار حتی با انجام توافقات و برداشته شدن تحریمها خیلی در بازار کاهشی نشود و به زیر ۲۰ هزار تومان نیاید.
افقه پیش بینی کرد: به احتمال زیاد با انجام توافات برجامی و رفع تحریم ها شاهد سقوط قیمت ها در همه بازار ها بخصوص قیمت ارز خواهیم بود و رسیدن نرخ دلار حتی تا ۱۵ هزار تومان هم دور از انتظار نیست اما این نرخ نمی تواند پایدار باشد چرا که دولت به نفع خود پس از مدت کوتاهی دوباره قیمت ارز را در بازار به تدریج افزایش و به حدود ۲۰ تا ۲۲ تومان می رساند.

فعالان بازار ارز در انتظار روزهای خوش
گزارش میدانی خبرنگار «بازار» از وضعیت بازار دیروز نشان داد که خود فعالان بازار ارز نیز سردرگم هستند،  نه جرائت خرید ارز برای سودآوری و سرمایه گذاری دارند و نه اینکه دل از ارزهایی که دارند می کنند تا آن را به قیمت نسبتا پایین بفروشند.
یکی از فعالان این بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: همه این روزها سردرگم هستیم، معلوم نیست آخر و عاقبت قیمت ارز در روزهای آینده با توجه به نتایجی که هنوز از مذاکرت برجامی به صراحت اعلام نشده است، چه می شود.

خیلی ها این روزها از ترس سقوط آزاد قیمت ها در صورت انجام مثبت توافقات برجامی فروشنده ارز شده اند، عده ای دیگر معتقدند؛ قیمت دلار و انواع ارزاگر برای مدتی حتی با انجام توافقات برجامی که و با سیر نزولی همراه شود به دلیل نرخ تعادلی دلار به احتمال زیاد روی رنج قیمتی  ۲۰ تا ۲۲ تومان باقی بماند

وی درادامه افزود: خیلی ها این روزها از ترس سقوط آزاد قیمت ها در صورت انجام مثبت توافقات برجامی فروشنده ارز شده اند، عده ای دیگر معتقدند؛ قیمت دلار و انواع ارز چنانچه برای مدتی حتی با انجام توافقات برجامی با سیر نزولی همراه شود به دلیل نرخ تعادلی دلار در کشور (حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان) به احتمال زیاد روی رنج قیمتی  ۲۰ تا ۲۲ تومان باقی بماند.
این فعال بازار گفت: شکی نیست که با انجام توافقات و رفع تحریم ها، بازار شاهد سقوط قیمت ها خواهد بود اما معلوم نیست مدیریت ها در این بازار از سوی مسئولان چگونه باشد و نرخ ها در بازار به ثبات نسبی برسند.

بازار تهی از دلال واسطه گر سودجو
این فعال بازار ارز اضافه کرد: البته بازار ارز اکنون چون گذشته پر التهاب نیست، چرا که دلالان سودجو و واسطه گران چون گذشته در بازار وجود ندارند تا بازار را از لحاظ روانی متشنج کنند.
بنا به این گزارش، همانطور که گفته شد؛ بازار ارز عصر روز دوشنبه پس از کاهش قیمتها دوباره روندی افزایشی به خود گرفت و قیمت ها دیروز در بازار تغییر کردند.
تغییر قیمتی که بدنبال برخی اظهارات مقامات آمریکایی درباره روند مذاکرات بود دلار را دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان برگرداند. طوری که در آخرین معاملات بازار ارز دیروز قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان و  قیمت یورو ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمتی که ماه گذشته دلار به ۲۶ هزار تومان نیز رسید اما روز یکشنبه بهای آن با کاهش قیمت به کانال ۲۱ هزار تومان سقوط کرد.

صرافی ها هم قیمت ها را کاهش دادند
البته در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل(یکشنبه) کاهش یافت. برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۱ هزار و ۸۰۲ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۳۷۰ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۶۱۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۶ تومان اعلام شده است.
با نوسان قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز دیروز دچار تغییر قیمت شد طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۳۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.  

هر گرم طلا زیر ۱ میلیون و هر سکه بهار آزادی زیر ۱۰ میلیون
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رفت.
علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۳۶ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.
قیمت انواع سکه و طلا در حالی از سوی اتحادیه طلا اعلام می شود که به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران همچنان در تعطیلی به سر می برد.
با به این گزارش، امروز به حرمت شهادت مولای متقیان علی (ع) بازار تعطیل رسمی است. اما معلوم نیست که فردا قیمت ها در بازار ارز و طلا چگونه خواهد بود. این درحالی است که کارشناسان پیش بینی می کنند؛ بازار ارز در صورت انجام توافقات برجامی باید منتظر سقوط آزاد قیمت ها باشد.

کد خبر: ۸۶٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha