۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
عامل بحران برق شبکه توزیع و انتقال| برق را مُفت می فروشیم
رییس سندیکای برق در گفتگو با بازار:

عامل بحران برق شبکه توزیع و انتقال| برق را مُفت می فروشیم

بخشی رییس سندیکای برق با بیان اینکه تقریبا برق را مُفت می فروشیم، ادامه داد: برخلاف آنچه تصور می شود عامل اصلی بحران در صنعت برق، کمبود ظرفیت تولید نیست بلکه نبود شبکه توزیع و انتقال مناسب است.

بازار؛ گروه انرژی: «مشکل اصلی در صنعت برق ظرفیت تولید نیست، شبکه انتقال و توزیع است.» این بخشی از گفته های علی بخش رییس سندیکای برق است که معتقد است سرمایه گذاری در شبکه توزیع و انتقال متناسب با تولید صورت نگرفته و همین مساله موجب بروز خاموشی در ساعت های پیک می شود. اما فرسودگی شبکه برق دیگر دلیل خاموشی ها در ساعت های پیک مصرف است که این فعال صنعت برق به آن اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر بخش زیادی از شبکه برق کلان شهری همچون تهران بالای ۴۰ سال سن دارد در حالیکه استاندارد جهانی تنها ۳۰ سال است.

برق را تقریبا در کشور مُفت می فروشیم و به همین دلیل موجب شده که سرمایه در بخش هایی مربوط به کاهش مصرف و افزایش بهره وری توجیه اقتصادی نداشته باشد و صنایع پر مصرف به فکر کاهش مصرف خود نباشند

برق را مُفت می فروشیم
 رییس سندیکای برق می گوید که برق را تقریبا مُفت در کشور توزیع می کنیم و همین مساله موجب شده که سرمایه گذاری در بخش هایی که منجر به کاهش مصرف انرژی کاهش تلفات یا افزایش راندمان و بهره وری سود آور نبوده و کسی حاضر به ورود به آنها نباشد.

او با اشاره به قیمت برق در کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو وات برق در کشورهای همسایه بین ۶ تا ۸ سنت است در حالیکه بهای برق در کشور ما حدود ۴۰ تومان است.

بخشی با اشاره به یارانه بالای انرژی که به صنایع داده می شود، ادامه داد: همین ارزانی برق نه تنها موجب مصرف بالا در بخش خانگی شده است، بلکه مصرف این انرژی را در صنایع را هم بالا برده و هیچ گاه هم به فکر کاهش آن نبوده اند.

به عنوان نمونه میانگین قیمت برق در صنعت آلومنیوم‌سازی دنیا حدود ‌۳۰ درصد از بهای محصول را در بر می‌گیرد، در حالی که این رقم در ایران حدود ۳۰ برابر ارزان‌تر است و همین برق ارزان موجب شده که صنایع نامبرده هیچگاه به فکر نوسازی، بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی خود نباشد.

قیمت برق در صنعت آلومینیوم‌سازی دنیا حدود ‌۳۰ درصد از بهای محصول را در بر می‌گیرد، در حالی که این رقم در ایران حدود ۳۰ برابر ارزان‌تر است

نبود شبکه توزیع و انتقال مشکل اصلی صنعت برق
اما نبود شبکه توزیع و انتقال مناسب از دیگر عوامل اصلی بحران در صنعت برق است که رییس سندیکای برق به آن اشاره کرد و گفت: برخلاف آنچه تصور می شود ما در تولید و احداث نیروگاه به هیچ وجه عقب نیستیم. آنگونه که آمارها نشان می دهد ظرفیت تولید برق در کشور ما حدود ۸۵ هزار مگاوات تولید داریم در حالیکه پیک مصرف ما پارسال چیزی حدود ۵۸ هزار مگاوات بوده است.

او ادامه داد: حتی اگر حدود ۲۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی ما در حالت اورهال و تعمیر باشند بازهم ظرفیت ما حدود ۶۵ هزار مگاوات است. اما مشکل از آنجا آغاز می شود که ظرفیت شبکه توزیع و انتقال ما محدود است.

 آنگونه که آمارها نشان می دهد ظرفیت تولید برق در کشور ما حدود ۸۵ هزار مگاوات است در حالیکه پیک مصرف ما پارسال چیزی حدود ۵۸ هزار مگاوات بوده است. مشکل اصلی در شبکه توزیع و انتقال است

بخشی با بیان اینکه شبکه انتقال ما متناسب با تولید توسعه پیدا نکرده و سرمایه گذاری در آن به هیچ وجه کافی نبوده است، ادامه داد: به عنوان مثال در استان خراسان ظرفیت تولید خیلی زیادی داریم که نه تنها می تواند نیاز استان را بدون مشکل تامین کرد، بلکه امکان انتقال آن به استان های همجوار هم وجود دارد. اما عملا به دلیل نبود ظرفیت انتقال از این امکان استفاده ای نمی شود.

فرسودگی تجهیزات دلیل اصلی بخشی از خاموشی ها
این فعال صنعت برق در بخش دیگری از سخنان خود به عمر بالای شبکه برق در کشور اشاره کرد و گفت: بخشی از خاموشی هایی که در ساعت های پیک رخ می دهد ناشی از فرسودگی شبکه است. در واقع وقتی مصرف بالا می رود، دما بالا رفته و بخشی تجهیزات از مدار خارج می شوند.

بخشی از خاموشی هایی که در ساعت های پیک رخ می دهد ناشی از فرسودگی شبکه است. هم اکنون بخش زیادی از تجهیزات برق در تهران عمر بالای ۴۰ سال دارند

او ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از تجهیزات برق در کلان شهری همچون تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند. در حالی که استاندارد در این باره ۳۰ سال برآورد شده است.

به گفته او، در شهر تهران بیش از ۳۰ درصد تجهیزات ما فرسوده است. کابلهای ما زمان استفاده طولانی دارند و سالهاست مورد استفاده قرار گرفته اند.

کد خبر: ۸۶٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha