۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
مصوبه دولت برای شروع جذب سرمایه گذاری خارجی، گام مثبتی است
کارشناس بازار سرمایه:

مصوبه دولت برای شروع جذب سرمایه گذاری خارجی، گام مثبتی است

دارابی، کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی، اقدامی مثبت است، اما مشوق های تعیین شده در مقایسه با رقبای منطقه‌ای، ناکافی و اندک بوده و باید تقویت شود.

به گزارش بازار، تلاش دولت برای جلوگیری از ادامه سقوط شاخص بورس و البته حمایت از این بازار به تصویب ۱۰ مقرره در ستاد اقتصادی دولت منجر شده که به گفته، رئیس سازمان بورس، سه مورد از این مصوبات با تصویب ستاد اقتصادی دولت از هفتم اردیبهشت ماه قابلیت اجرا دارد و ۷ مورد دیگر برای دریافت تایید در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح خواهد شد. یکی از سه مصوبه‌ای که با مجوز ستاد اقتصادی دولت، قابلیت اجرا یافته، اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی‌ خواهد بود که اقدام به خرید سهام، اوراق یا واحدهای صندوق سرمایه گذاری از بازار سرمایه ایران کنند. بر این اساس، افرادی که حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری کنند، به همراه همسر، فرزندان پسر کمتر از ۱۸ سال و دختر مجرد و پدر و مادر (حداکثر به تعداد پنج نفر)، مجوز اقامت دریافت خواهند کرد. این مصوبه در روزهای اخیر، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برانگیخته و اغلب تحلیلگران نسبت به کارکرد این طرح به دیده تردید می نگرند؛ اما به واقع، اعطای اقامت ۵ ساله در مقابل سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بازار سرمایه ایران تا چه حد برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت خواهد داشت؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل این مصوبه، آن را مثبت توصیف کرده و دلایل خود را چنین بیان می‌کند: ایران در منطقه خاورمیانه رقبای بسیار قدری برای جذب سرمایه دارد. کشورهایی نظیر امارات، آذربایجان و ترکیه که در طول سال‌های اخیر، کمال استفاده را از ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه کسب کرده‌اند و از زمانی که بهار عربی آغاز شد، بسیاری از تجار و صاحبان سرمایه، جذب این کشورها شدند.

او با بیان اینکه «منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای بی ثبات بوده که دارای منابع مالی بزرگی است» ادامه داد: در این منطقه، ایران به عنوان جزیره‌ای با ثبات و پایدار محسوب می‌شود که برخلاف دو کشور امارات و ترکیه از صبغه مذهبی بیشتری برخوردار است و این در خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد. به ویژه شیعیان کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، لبنان، عراق و سوریه که به دلیل حاکمیت اصول اسلامی ترجیح می‌دهند در ایران باشند و البته بخشی از آنها از دارایی های قابل توجهی برخوردارند. شاهد این مدعا زوار عراقی هستند که در تابستان‌ها به شمال ایران سفر کرده و پس از انجام زیارت در مشهد، قم و جمکران به کشورشان بازمی‌گردند.

او با تاکید بر اینکه «ایران در میان جوامع فارسی زبان و شیعه از مزیت بالایی برخوردار است و باید از این مزیت استفاده شود» گفت: اما در مورد اینکه اعطای اقامت ۵ ساله در مقابل سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بازار سرمایه ایران دارای جذابیت خواهد بود، باید بگویم ترکیه در مقابل ورود چنین سرمایه‌ای، گذرنامه و اقامت دائم اعطا می‌کند. بنابراین، آنچه اکنون در ایران به عنوان مشوق در نظر گرفته شده، ناکافی و اندک بوده و باید تقویت شود. با وجود این اما مصوبه دولت، برای شروع جذب سرمایه گذاری خارجی، گام مثبتی قلمداد می‌ شود.

کد خبر: ۸۶٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha