۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کشاورزی سنتی در آذربایجان شرقی کارآیی ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کشاورزی سنتی در آذربایجان شرقی کارآیی ندارد

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کشاورزی سنتی در استان کارآیی ندارد، گفت: باید راهکارهایی برای مقابله با خشکسالی نیز ارائه شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کمیته مبارزه با سن گندم با بیان اینکه جلسات در هیئت دولت از جنبه اقتصادی بررسی می شود، اظهار داشت: باید بخش تخصصی به صورت همه جانبه و کارشناسی با برنامه ریزی و دقت عمل بالا تلاش کند تا میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزی مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی تحقق یابد و بخش کشاورزی توانایی خود در تولید گندم را نشان دهد.

وی به خشکسالی و بارش بسیار کم باران در سالجاری اشاره کرد و افزود: باید راهکارهایی برای مقابله با خشکسالی ارائه شود و با استفاده از روشهای تخصصی و کارشناسی شده از کاهش تولید گندم جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به اهمیت گندم در کشور تاکید کرد و گفت: گندم به دو دلیل عمده اهمیت فروانی دارد اول به خاطر اینکه قوت غالب جامعه بوده و مردم نمی توانند بدون نان زندگی کنند و دوم به خاطر اینکه کشاورزان تولید کننده گندم باید از این طریق درآمد داشته باشند و تولید آن به صرفه باشد تا در سالهای دیگر هم کشاورز به تولید گندم اشتیاق داشته باشد.

وی به اهمیت عملکرد نظام ترویج کشاورزی تاکید کرد و افزود: باید نظام ترویج با آموزش های درست و علمی کشاورزان را به تولید گندم مجاب کنند و کشاورزان ارزش تولید آن را درک کنند.کشاورزان باید آموزش های لازم برای مبارزه با انواع آفت ها مثل سن گندم را یاد گرفته و بدانند اگر امسال مبارزه خوبی با سن گندم نکنند، مسلماً در سال های بعد با مشکلات دو چندان مواجه شده و عملکرد پایین تری خواهند داشت.

فتحی با تاکید بر اینکه کشاورزی امروز به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی مهمترین بخش مورد توجه کشور می باشد، گفت: باید با توجه به پتانسیل های موجود در بخش های کشاورزی میزان تولید را افزایش داده و نیازهای جامعه را تامین کرد.

وی در ارتباط با وجود سن گندم در مزارع و لزوم رصد و پایش مزارع گندم استان آذربایجان شرقی از لحاظ آفات و بیماری‌ها گفت: باید کارشناسان پهنه با بررسی زمین های کشاورزی، میزان سن گندم موجود را تخمین زده و برای مبارزه با آن میزان سموم  و امکانات مورد نیاز را با هماهنگی مدیریت ها به سازمان اعلام کنند تا در اولین فرصت اقدامات جهت مبارزه شروع شود.

وی به تعدد دستگاه های سمپاشی در سطح استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این دستگاه ها در سطح استان پراکنده شده و در صورت نیاز با برنامه ریزی می توان بین شهرستان ها انتقال داد و در مزارع کشاورزی استفاده کرد و همچنین با در اختیار قرار دادن این دستگاه ها به مراکز خدمات غیردولتی این فرآیند را تسریع داد.

وی به توسعه کشاورزی با استفاده از روش های جدید اشاره کرد و گفت: کشاورزی سنتی کارآیی چندانی در دنیای فناوری و مکانیزه امروز ندارد و باید نگرش مدیران و کارشناسان علمی ، نوآورانه و به روز باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: مراکزی که درخواست تجهیز مکانیزاسیون از محل تامین اعتبارات مکانیزاسیون داشته باشند در اولویت بوده و درخواستشان سریعاً بررسی خواهد شد.

کد خبر: ۸۶٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha