۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳
ورود دلالان به نهاده‌های دامی عشایر ایلام؛ وقتی «کاه» هم قاچاق می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

ورود دلالان به نهاده‌های دامی عشایر ایلام؛ وقتی «کاه» هم قاچاق می‌شود

ایلام- مشکلات عشایر و دامداران استان ایلام تمامی ندارد، خشکسالی باعث کمبود نهاده‌های دامی در استان شده و از طرفی دلالان به نهاده‌های دامی مثل «کاه» هم رحم نمی‌کنند.

لیلا کایی؛ گروه استان‌ها: استان ایلام با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور است ولی عشایر و دامداران این استان در سال جاری به دلیل خشکسالی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

خشکسالی باعث ضربات سنگینی بر تولید مزارع جو و گندم استان شده که نتیجه آن کاهش تولید کاه و کلش به عنوان یکی از نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر و دامداران استان شده است.

ازآنجاکه نهاده‌های دامی نقشی مهمی در تولید گوشت توسط دامداران دارد، کمبود این مهم می‌تواند علاوه افزایش قیمت نهاده‌ها، بر کاهش تولید عشایر تاثیر زیادی داشته باشد.

وجود حضور دلالان در بازار خرید و فروش نهاده‌های دامی این مشکل را برای دامداران به وجود آورده که نتوانند علوفه و کاه و کلش مورد نیاز برای تغذیه دام‌های خود را به‌موقع تامین کرده تا در صورت ضرورت با قیمتی گزاف مجبور به تهیه آن شوند.

کمبود علوفه و کاه و کلش در استان ایلام
یکی از دامداران ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به خشکسالی در سال‌های اخیر کمبود علوفه و کاه و کلش در استان ایلام به‌خوبی مشهود بوده و این در حالی است که متأسفانه وجود دلالان در این حوزه و اقدام به خرید نهاده‌های دامی توسط آنها موجب خروج غیرقانونی این نهاده‌ها به خارج از استان شده‌است.

غلامرضا محمدی در ادامه گفت: با توجه به این معضل، دامداران بومی منطقه با مشکل کمبود در زمینه نهاده‌های دامی مواجه شده و این خود باعث بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به عشایر و دامداران شده‌است.

ورود دلالان به نهاده‌های دامی عشایر ایلام/ وقتی «کاه» هم قاچاق می‌شود

وی اظهار کرد: از مسئولان تقاضا داریم با جلوگیری از خرید و فروش کاه و کلش توسط دلالان، دراین‌باره مشکل کمبود نهاده‌های دامی را برای دامداران مرتفع کنند.

ورود دلالان دیگر مناطق به ایلام
یکی دیگر از دامداران ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه دلالان استان‌های همجوار با پیش خرید نهادهای دامی از کشاورزان منطقه با قیمت‌های بالا، مانع از فروش این محصولات به دامداران بومی استان شده و به بروز مشکلات بیشتر دامداران دامن زده‌اند.

وی گفت: مسئولان با تصویب قیمت‌های متعادل مصوب در این زمینه راه را برای سود جویی دلالان بسته نگه دارند.

لزوم برخورد جدی با دلالان کاه و کلش در استان
مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۸ هزار تن نهاده دامی بین عشایر استان ایلام توزیع شده‌است.

فرشاد یاسمی با بیان اینکه عشایر ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند، گفت: سازمان امور عشایری هر ساله با خدمت‌رسانی به عشایر اقدام به توزیع نهاده‌های دامی بین این قشر زحمت‌کش کرده‌است.

ورود دلالان به نهاده‌های دامی عشایر ایلام/ وقتی «کاه» هم قاچاق می‌شود

وی به نقش دلالان در حوزه توزیع نهاده‌های دامی اشاره کرد و بیان کرد: وجود دلالان در بازار خرید نهاده‌های دامی باعث شده‌است دامداران با مشکل کمبود و یا افزایش قیمت مواجه شوند.

یاسمی عنوان کرد: طی جلساتی که با دادستان ایلام در این رابطه برگزار شد مقرر شده که در خروجی‌های استان تمام ماشین‌های حامل نهاده‌های دامی برگشت داده شوند.

اداره کل امور عشایری استان نیز نسبت به خرید نهاده‌های دامی با قیمت‌های متعادل از کشاورزان اقدام کرده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک هفته از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد، گفت: خوشبختانه طی این مدت مقادیر زیادی از نهاده‌های دامی خریداری‌شده توسط دلالان به استان بازگردانده و در اختیار دامداران بومی استان قرار داده شده است.

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: اداره کل امور عشایری استان نیز نسبت به خرید نهاده‌های دامی با قیمت‌های متعادل از کشاورزان اقدام کرده است.

وی گفت: بیشترین میزان نهاده‌های خریداری شده از کشاورزان دهلرانی صورت گرفته و طی روزهای آینده در اختیار عشایر و دامداران استان قرار می‌گیرد.

سال سخت عشایر و دامداران ایلامی
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال سال بسیار سختی برای عشایر و دامداران استان است چراکه هم اکنون عشایر و دامداران استان با مشکل دام مازاد مواجه هستند.

علی بختیاری افزود: دولت هنوز حاضر نشده دام زنده عشایر را به صورت تضمینی خریداری کند و این مسئله باعث شده عشایر دام‌های خود را با قیمت‌های بسیار پایین به فروش برسانند.

وی افزود: علاوه بر مسئله فروش دام زنده، خشکسالی و کم آبی امسال عشایر و دامداران استان را بحران‌های مختلفی از جمله کمبود آب شرب و تامین نهاده‌های دامی مواجه کرده است.

بختیاری اضافه کرد: خشکسالی باعث کاهش تولیدات سطح کشاورزی استان شده و علاوه بر این مراتع استان به شدت ضعیف شده و جوابگوی این حجم دام استان را ندارند.

ورود دلالان به نهاده‌های دامی عشایر ایلام/ وقتی «کاه» هم قاچاق می‌شود

وی گفت: عشایر و دامداران حتی برای خرید کاه و کلش هم با مشکل مواجه هستند و نیاز است برای این همه مشکل مسئولان استان راهکارهایی مناسب اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه در صورت ادامه مشکلات، عشایر و دامداران استان مجبور به فروش دام با قیمت ارزان خواهند بود، افزود: این مسئله علاوه بر کاهش رونق تولید گوشت قرمز، باعث اضافه شدن جمعیت بیکار استان می‌شود.

با توجه به ضرورت تامین نهاده‌های دامی برای تولید گوشت قرمز، نیاز است مسئولان مربوطه با جلوگیری از خرید و فروش غیرقانونی نهاده‌های دامی درصدد مرتفع کردن مشکلات دامداران و عشایر استان باشند.

سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در استان ایلام تولید می‌شود که بخشی مهمی از نیازهای کشور را تامین می‌کند، با توجه به مسئله خشکسالی، کاهش فروش دام زنده و کمبود نهاده‌های دامی، نیاز است مسئولان استانی و کشوری به عشایر و دامداران توجه ویژه ای داشته باشند.

بیش از ۶۰ هزار نفر از جمعیت استان ایلام را عشایر تشکیل می دهند که امرار معاش آنها از طریق دامداری و تولید فرآورده های دامی است.

کد خبر: ۸۶٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      1 0
      سلام ازمسعولین تقاضا داریم جلوی قاچاق کاه روبگیریدنمیتونیم کاه تهیه کنیم دیگه وقتی نمونده
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      1 0
      ما دامدارها داریم ورشکست میشیم فقط امیدمون به کاه اطراف خودمون بود که اونم چندنفر سودجوامدن گرونش کردن ودارن ازطریق مرز قاچاقش میکنن به مسعولین بگیددیگه وقتی نمونده خودمون نمیتونیم تهیه کنیم نیروی انتظامی سرش شلوغه ایناروبسپارین به سپاه تاحالشونوبگیرن که دیگه دنبال قاچاق نیاشن ونون دامدارزحمت کشوببورن
    • الماسی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      پس کو نظارت شما اصلا دیگه کاه نمونده پس شما کجا آقای مسولین