۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
۴۰۰ روستای فارس در بحران بی‌آبی/ ۵۷ درصد ذخایر سدها خالی است
استاندار فارس:

۴۰۰ روستای فارس در بحران بی‌آبی/ ۵۷ درصد ذخایر سدها خالی است

شیراز- استاندار فارس گفت: در حال حاضر حدود ۵۷ درصد از ذخیره سدهای استان خالی است و با این وضعیت ۴۰۰ روستا و ۱۴ شهر با بحران آبی مواجه می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس، گفت: بحثی که اکنون با آن مواجهه هستیم، کمبود آب است و بخشی از آن به دلیل کاهش نزولات است، که از مدیریت ما خارج است ولی بخشی از آن نیز مربوط می‌شود به مدیریت منابع آب که بر عهده ماست.

وی افزود: متأسفانه میزان آب موجود در مخازن ۹ سد در حال بهره برداری استان فارس در مقایسه با گنجایش نهایی این سدها ۵۷ درصد و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۲۴ درصد کاهش یافته است.

استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۴۰۰ روستا و ۱۴ شهر با تنش آبی روبرو هستند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید اعتباری مشخص را برای رسیدگی به مخاطرات ناشی از خشکسالی در نظر بگیرد تا با کمک دستگاه‌های متولی، مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

رحیمی یادآور شد: باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و کم آب‌بر برویم اگر کسی خواست گلخانه تأسیس کند خست به خرج ندهیم و تمام دستگاه‌ها او را حمایت کنند؛ تا هم اشتغال ایجاد کنیم و هم امنیت غذایی. در تأمین آب صنایع نیز باید از پساب و آب دریا استفاده کنیم که خوشبختانه طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در حال انجام است.

وی همچنین در موضوع آب شرب نیز مدیریت چند مسئله را ضروری دانست افزود: یکی هدر رفت آب که هنگام انتقال میزان آن حتی تا ۳۵ درصد هم در بعضی نقاط می‌رسد و دیگری کاهش مصارف غیر ضرور خانگی نظیر کولرهای آبی که می‌توان به فکر جایگزینی مناسب برای آن بود.

استاندار فارس برای جبران اضافه مصرف برق نیز پیشنهاد کرد که با فرهنگ‌سازی، شهروندان را به سمتی سوق دهیم که از امکان برق خورشیدی بهره‌مند شده و علاوه بر کاهش هزینه برق بها و کمک به تأمین برق، امکان کسب درآمد را نیز برای خود فراهم کنند.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ٥٠ درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم گفت: این کاهش بارندگی‌ها باعث گرمای زودهنگام هوا شده و به دنبال آن بحران و تنش‌های آبی را در تابستان پیش رو شاهد خواهیم بود.

رحیمی یادآور شد: در حال حاضر برای عبور از این بحران، دولت بیش از ٩ میلیارد تومان اعتبار به استان فارس اختصاص داده است که با تأمین و محقق شدن آن می‌توان بخش عظیمی از پروژه‌های آبی را عملیاتی کرد تا شهرها و روستاهایی که دارای تنش آبی هستند از این وضعیت نجات یابند.

کد خبر: ۸۶٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha