۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
سیل خسارت های سنگینی در خراسان رضوی بر جای گذاشت؛ بارش ها ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

سیل خسارت های سنگینی در خراسان رضوی بر جای گذاشت؛ بارش ها ادامه دارد

مشهد- بارش‌های سیل‌آسا که از آخرین روز هفته استان خراسان رضوی را فراگرفته خسارت‌های فراوانی را بر جای گذاشته و جان یکی از شهروندان را نیز تاکنون گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای  در سطح هشدار زرد اعلام کرد: براثر فعالیت این سامانه بارشی که تا پایان هفته جاری ادامه دارد وقوع بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق در نواحی مستعد همراه با بارش تگرگ، افزایش شدت وزش باد با احتمال خسارت در مناطق بادخیز پیش‌بینی‌شده است.

باوجوداینکه پیش‌بینی‌ها مبنی برشدت گرفتن بارش‌ها از عصر امروز یکشنبه حکایت دارد اما طی  ۴۸ ساعت گذشته باران و سیل خسارت‌های بسیاری بر جای گذاشت.

جان باختن یک شهروند
در همین حال سیل در شبانه‌روز  گذشته  جان یک شهروند سبزواری را به دلیل واژگون شدن خودرو در یکی از آبراه های این شهرستان گرفت و دیگر سرنشینان خودرو را راهی بیمارستان کرد.

مسئول روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در این رابطه گفت: یک دستگاه خودروی سمند که در مسیر آبراهه شهر «ششتمد» قرارگرفته بود براثر جریان سیل واژگون شد.

سیل خسارت های سنگینی در خراسان رضوی بر جای گذاشت؛ بارش ها ادامه دارد

مسلم فائق نیا افزود: این حادثه یک کشته و یک مصدوم داشت که با حضور مأموران اورژانس در محل حادثه، مصدوم به بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار منتقل شد.

 خسارت به مزارع کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی جغتای در استان خراسان رضوی نیز در این راستا از خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: بیشترین میزان خسارت سیل اخیر به محصولات گندم، جو و باغات گیلاس، زردآلو و برخی از زیرساخت‌های بخش کشاورزی  است.

خلیل شایستگان بیان کرد: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند برای پیگیری امور باید به صندوق بیمه محصولات کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

۶۸۰ رأس گوسفند تلف شدند
خبرهای رسیده از سایر شهرستان‌ها ازجمله تربت‌حیدریه نیز حکایت از عمق خسارت و تخریب‌های گسترده دارد.

در همین حال  معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: بارندگی شدید عصر جمعه، موجب جاری شدن سیل و ۱۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال خسارت به بخش‌های زراعی، دامی و راه‌های روستایی این شهرستان شد.

احسان کریمی افزود: ۱۶۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان شامل ۱۵۰ هزار هکتار باغات، ۱۸۰ هکتار مزارع گندم و جو و هفت رشته قنات وارد شد و ۶۸۰ رأس دام سبک تلف گردید.

وی ادامه داد: پنج میلیارد ریال خسارت به راه‌های بایگ، برس و رباط سنگ به کدکن و همچنین ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال خسارت به شبکه توزیع و خطوط انتقال و دیوار ساحلی آب و فاضلاب شهرستان وارد شد.

معاون فرماندار تربت‌حیدریه گفت: سیل جمعه‌شب خساراتی نیز شامل قطع فیبر نوری مخابرات و قطع ارتباط موبایل در زاوه و آسیب به ۹۸ حوضچه مخابراتی و خسارت به نمازخانه مخابرات شهرستان در اثر سرریز فاضلاب وارد کرد.

بارش‌ها ادامه دارد
گفتنی است بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها در اغلب نقاط استان خراسان رضوی ادامه خواهد داشت.

بنابر این گزارش بیشترین حجم بارش در فاصله زمانی یکشنبه عصر و طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری رخ خواهد داد.

طی فعالیت این سامانه بیشترین حجم بارش در شهرها و شهرستان‌های ریوش، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، سبزوار، بردسکن، بجستان، توابع تربت‌حیدریه، کاخک گناباد، ارتفاعات و دامنه‌های هزار مسجد، بینالود و هم‌چنین مشهد در خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده است.

طبق گزارش مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی، اثرات مخاطره این بارش‌ها شامل وقوع سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها همچنین ایجاد رواناب و آب‌گرفتگی، احتمال بروز خسارت به علت افزایش شدت وزش باد است.

در گزاش سازمان هواشناسی در خصوص عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها به‌ویژه رودخانه‌های فصلی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از وزش باد شدید ازجمله افزایش استحکام سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در ترددهای جاده‌ای و عدم صعود به ارتفاعات تأکید شده است.

کد خبر: ۸۶٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha