۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
تعویق در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، دلیل ناتوانایی خرید برخی داروها
مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو عنوان کرد

تعویق در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، دلیل ناتوانایی خرید برخی داروها

محمدی، مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو گفت: به دلیل عدم تامین ارز، ذخایر مواد اولیه ما کاهش داشته که این موضوع به معنای این نیست که دارو نداریم، اما بخشی از منابع‌مان کاهش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سید حیدر محمدی درباره وضعیت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها، عنوان کرد: شرایطی که داروخانه‌ها در خط اول ارائه خدمت به مردم در کنار مراکز درمانی هستند، بخش زیادی از مطالباتی که باید از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تأمین شود، با تأخیر است و داروخانه‌ها قادر نیستند که مجددا دارو خریداری کنند.

وی افزود: ماه‌هاست که مطالبات داروخانه‌ها به تعویق افتاده و الان برخی از مراکز درمانی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلوزومپ را که به عنوان داروهای خط اول درمان کرونا مطرح هستند، به دلیل بدهی به شرکت‌های پخش نمی‌توانند خریداری کنند؛ این موضوع یک زنجیره معیوب است که بیمه پول بیمارستان را نمی‌دهد، بیمارستان نمی‌تواند پول داروخانه را پرداخت کند و داروخانه هم نمی‌تواند پول شرکت پخش را بدهد. شرکت پخش هم می‌خواهد از تامین کننده دارو را بخرد. این یکی از مسائلی است که مبتلابه آن هستیم و امیدواریم رفع شود.

وی درباره سازوکار نسخ الکترونیک در داروخانه‌ها، گفت: در این زمینه تابع ضوابطی هستیم که شورای عالی بیمه ابلاغ کرده است، باید توجه کرد که نسخه الکترونیک می‌تواند از هدررفت بسیاری از منابع جلوگیری کرده و کمک کند که خطاهای پزشکی به شدت کاهش یابد.

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو گفت: بیمه‌ها تلاش کردند که هزینه‌ای بین ۳۵۰۰ تا ۵ هزار تومان برای ثبت هر نسخه به صورت الکترونیک به داروخانه‌ها بدهند. داروخانه‌ها همکاری کامل را دارند و امیدواریم با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش بیمه‌ای حق تعرفه خدمات دارویی و ثبت نسخ این کار سریع‌تر اجرایی شود.

محمدی در زمینه ذخایر مواد اولیه دارویی در کشور، عنوان کرد: به دلیل عدم تامین ارز به مقدار کافی و یا عدم انتقال ارز در یکسال گذشته، ذخایر مواد اولیه ما کاهش داشته است که این موضوع به معنای این نیست که دارو نداریم، اما متاسفانه بخشی از منابع‌مان به مقدار کمی کاهش یافته است.

وی افزود: امیدواریم با تامین ارز کافی یا برنامه ریزی برای آزادسازی تدریجی نرخ ارز و در عین حال افزایش پوشش بیمه‌ای داروها تامین کرده و فشار را بر بیماران هم کاهش دهیم. ما قبلا حدود دو سال ذخیره مواد اولیه داشتیم و اختلاف ارز آزاد و دولتی زیاد نبود، اما الان اختلاف زیاد شده امیدواریم در این ماه‌ها بتوانیم مشکل تامین ارز را با اولویت تولید داخلی حل کنیم.

کد خبر: ۸۶٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha