۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
زنجیره بیات شده نان صنعتی؛ رویایی به نام صادرات
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

زنجیره بیات شده نان صنعتی؛ رویایی به نام صادرات

ساری- درحالی مازندران به رویای صادرات نان می اندیشد که واحدهای صنعتی نان در استان راکد و یا متوقف هستند و زنجیره تولید در آن بیات شده است.

بازار؛ گروه استان ها: ماهانه بیش از ۲۸ هزار تن آرد بین پنج هزار نانوایی استان مازندران توزیع می شود و به رغم آنکه آرد و گندم تولیدی استان جزو باکیفیت ترین محصولات است اما درپی سهل انگاری ها و بی توجهی ها، نان مرغوب تحویل مردم نمی شود.

طبیعی است در وانسفای ضعف نظارت ها، نانوایان تقصیر را به گردن آردی ها و آردی به گرده گندمکاران و گندمکاران نیز جای ضعف  حمایت ها و هزار مسئله دیگر را در این بین دخیل می دانند و نان های فتیر و بیات شده روی سفره ها قرار می گیرد.

از سوی دیگر در حالی بحث صادرات نان در مازندران مطرح می شود که زنجیره تولید نان های صنعتی در استان چندان تقویت نشده وبه دلیل مانع تراشی استقبال از این بخش نیز کمرنگ بوده است.

مازندران به رغم توانمندی ها و قابلیت ها فقط تعداد انگشت شماری کارخانه تولید نان صنعتی در این استان وجود دارد و برای راه اندازی و نصب تجهیزات یک کارخانه در آمل، چند سال پیش ۲۰ متخصص خارجی وارد شد و قرار بود نیمی از تولیدات کارخانه برای عرضه در شرکت های هواپیمایی، بیمارستان ها و مراکز دولتی خریداری شود که این طرح محقق نشده است.

عدم حمایت از طرح های صنعتی نان سبب شده تا چندان سرمایه گذاران به سمت ایجاد واحدهای صنعتی نان ترغیب نشوند و کارخانه ای که قرار بود برای ۲۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کند در حصار مشکلات باقی ماند.

سرمایه گذاری برای تولید صنعتی نان الزامی است
محمد جعفری یک کارشناس صنایع غذایی و اقتصادی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه تولید نان صنعتی در استان گفت: در حال حاضر به دلیل عدم کیفیت نان، بخش قابل توجهی از کالای استراتژیک گندم و آرد و نان های تولیدی بیات و خوراک دام می شوند.

زنجیره بیات شده نان صنعتی؛ رویایی به نام صادرات

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه متاسفانه حمایت خوبی از سرمایه گذاران برای تامین نان صنعتی در استان صورت نگرفته است، اظهار داشت: به عنوان مثال قرار بود تولیدات کارخانه نان صنعتی استان برای مراکز دولتی و اداری خریداری شود تا سرمایه گذاری رغبت بیشتری برای تولید داشته باشد که چنین کاری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تنها حمایت دولت از بخش نان صنعتی این بود که در زمان بحران برف چندسال گذشته که راه ها مسدود بود، به دلیل تعطیلی نانوایی ها از کارخانه صنعتی نان تهیه و آن را بین خسارت دیدگان برف توزیع کرد.

جعفری با اظهار اینکه برای نیل به صادرات نان در درجه اول باید زیرساخت های لازم از جمله کارخانه و مراکز تولید صنعتی نان را در استان ایجاد و تقویت کنیم، گفت: مازندران قابلیت های زیادی در این حوزه دارد و فقط کافی است مانع زدایی برای تولید شود.

نبود حمایت های لازم سبب شده تا طرح های صنعتی تولید نان در مازندران متوقف شده و یا راکد بماند و با چنین وضعیتی، همچنان باید به شیوه سنتی تولید نان و افزایش ضایعات در این بخش متکی بود

نبود حمایت های لازم سبب شده تا طرح های صنعتی تولید نان در مازندران یا متوقف شده و یا راکد ماند و با چنین وضعیتی، همچنان باید به شیوه سنتی تولید نان و افزایش ضایعات در این بخش متکی بود. فعال نبودن طرح های صنعتی تولید نان در حالی است که طبق آمار و ارقام بیش از ۲۳ درصد تولیدات نان های سنتی استان تبدیل به ضایعات می شود که خسارت های اقتصادی کلانی را به استان وارد می کند و صنعتی سازی تولیدات می تواند میزان ضایعات را کاهش دهد.

کاهش ضایعات از مزیت های نان صنعتی است 
اختلاف در میزان تولید نان صنعتی و سنتی و استفاده از ماشین آلات به جای نیروی انسانی از جمله مزیت های تولید نان صنعتی است که بسیاری از کارشناسان بر آن اذعان دارند. سمیه احمدی کارشناس صنایع غذایی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه باید فرهنگ استفاده از نان صنعتی در جامعه و استان ترویج یابد، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از نانوایی های استان سنتی هستند و از این رو اتلاف انرژی و ضایعات در آن زیاد است در حالی که صنعتی شدن تولید نان می تواند نسبت به حفظ ارزش تغذیه توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل آنکه نان های صنعتی با حرارت غیرمستقیم پخت می شوند، ماندگاری آن ها نیز بیشتر خواهد بود، گفت: این درحالی که ذائقه ایرانی به لقمه پذیر بودن نان توجه دارد و نان های سنتی این مزیت را بیشتر دارا هستند.

زنجیره بیات شده نان صنعتی؛ رویایی به نام صادرات

وی همچنین با اظهار اینکه آردهای ایرانی از نظر کیفیت چندان قوی نیستند، افزود: در مازندران ۱۵۵ هزار تن گندم تولید می شود که با داشتن کیفیت می تواند نیاز ایجاد کارخانه های صنعتی را تامین کند.

تولید نان با صنعت کیفی سازی می شود/ صادرات نان
این کارشناس با عنوان اینکه با توجه به صنعتی شدن انواع تولیدات باید به سمت کیفی سازی نان با تولید صنعتی آن گام برداریم، اظهار داشت: در حال حاضر یارانه زیادی صرف نان می شود و لازم است در بخش صنعتی سازی این تولید نیز برنامه ریزی شود.

بیش از پنج هزار واحد نانوایی در استان مازندران فعالیت دارد و با این حال این استان به فکر تولید نان صنعتی و صادرات آن است و عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کاهش ضایعات از مزیت های نان صنعتی است، فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از این نوع نان را الزامی و ضروری دانست.

وی با عنوان اینکه به رغم آنکه واحدهای صنعتی نان در استان وجود دارد اما استقبال چندانی در این بخش صورت نگرفته است، افزود: حدود ۲۸ هزار کیسه آرد بین نانوایی ها توزیع می شود.

وی صادرات نان را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: زیرساخت های مورد نیاز این طرح باید فراهم شود.

مازندران در حالی به رویای صادرات نان می اندیشد که در حال حاضر اغلب تولیدات این بخش سنتی و با شیوه های دستی در تنورهای غیراستاندارد نان می شود و به دلیل غیرکیفی بودن، درصد قابل توجهی از نان سفره ها بیات و دور ریز می شود.

کد خبر: ۸۶٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha