۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
۷۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی هدر می‌رود
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

۷۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی هدر می‌رود

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و ۷۰ درصد آن هدر می‌رود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص کاهش میزان بارندگی در سال جاری و امکان اقدام به بارورسازی ابرها، گفت: بارورسازی ابرها روش قابل اعتمادی نیست  هرچند  در برخی کشور ها از جمله کشور ما در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور ما بر روی بارورسازی ابرها اقدامات خوبی صورت نگرفته است، ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آبی موجود در کشور یکی از راه‌های مهم در مقابل کم آبی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از منابع آبی زیر زمینی به واسطه چاه‌های مجاز و غیر مجاز برداشت‌های نامتعارفی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در پایاب برخی از سدهای کشور نیز شاهد آبیاری سنتی هستیم، قبل از اتمام پروژه احداث سد باید شبکه آبیاری مدرن اجرایی شود.

محمودزاده با بیان اینکه اراضی زیر پوشش سدها باید با استفاده از شبکه آبیاری نوین تامین آب شوند، تصریح کرد:  در حال حاضر ۳۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و  ۷۰درصد آن هدر می‌رود. باید میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی به ۳۰درصد کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشور بارورسازی ابرها نیست بلکه عدم استفاده بهینه از آب موجود است، ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از آب شیرین کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود، اگر از این میزان ۴۰ درصد صرفه جویی شود می‌توان برای ۲۰۰ سال دیگر آب زیر زمینی و آب پشت صد ذخیره کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: در برنامه ششم توسعه اعتباراتی برای آبیاری مدرن در نظر گرفته شده اما دولت تنها ۳۰ درصد این برنامه را اجرایی کرده است.

کد خبر: ۸۶٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha